עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת המפגש בהלסינקי: עתיד סוריה על השולחן

נושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה אמור לעלות במפגש הפסגה בהלסינקי בין הנשיא טראמפ לנשיא פוטין • ירדן וישראל מתואמות עם וושינגטון לגבי אפשרות של  עסקה בין שני המנהיגים שתרחיק את האיראנים מגבול סוריה עם ישראל וירדן

ישראל והעולם הערבי בהמתנה לתוצאות מפגש הפסגה בין הנשיא טראמפ לנשיא הרוסי פוטין בהלסינקי בכל הקשור למצב בסוריה.

הנושא הסורי הוא אחד הנושאים בסדר היום של הפגישה החשובה בין שני המנהיגים ויש ציפיות והערכות כי שניהם יגיעו להבנות או עסקה בכל הקשור למתרחש בסוריה, למעין הסכם "הסדרה" חדש.

אחרי הפגישה ב-13 ביולי במוסקבה בין הנשיא פוטין לראש הממשלה נתניהו אומרים גורמים מדיניים בכירים בישראל כי רוסיה פועלת להרחיק את האיראנים מקו הגבול עם ישראל ברמת הגולן, לא מדובר על הוצאת האיראנים מכל שטח סוריה אלא רק מדרומה, העמדה הישראלית עדיין דורשת את הוצאתם מכל שטח סוריה.

ישראל גם דורשת להוציא מסוריה מערכות נשק מתקדמות כמו טילים ארוכי טווח שיכולים להגיע עד טווח 700 ק"מ בעומק ישראל למשל, עד לכור האטומי בדימונה.

 

הגעה להסכם "הסדרה" בין ארה"ב לרוסיה בכל הקשור לנוכחות האיראנית בסוריה היא חשובה נוכח החששות של ישראל וירדן כפי שהובעו ע"י ראש הממשלה נתניהו ועבדאללה מלך ירדן באוזני ממשל טראמפ.

כפי הנראה הסכם "הסדרה" כזה יכלול את המרכיבים הבאים:

א.איראן תסיג את כוחותיה מדרום סוריה,אך לא מכל המדינה.

ב.ישראל לא תשבש את הגעתו של צבא סוריה לאזור הגבול ברמת הגולן ותאפשר את פריסתו בהתאם להסכם הפרדת הכוחות מ-1974.

ג. ארה"ב תסיג את כוחותיה מסוריה או חלק מהם במקביל לנסיגת הכוחות האיראנים מדרום סוריה.

 

העמדה האיראנית היא ברורה ונחרצת, את העמדה הזו הבהיר עלי אכבר ווילאיאתי, השליח המיוחד ויועצו של המנהיג העליון ח'מינאי, שהגיע למוסקבה לפגישה עם הנשיא פוטין זמן קצר לאחר פגישת פוטין עם ראש הממשלה נתניהו.

בהרצאה שנשא במוסקבה ב-13 ביולי הבהיר ווילאיאתי כי איראן תמשיך בנוכחותה בסוריה וכי "הנוכחות שלה היא רלוונטית במסגרת שיתוף הפעולה עם רוסיה נגד הטרור".

ווילאיאתי טען כי הנוכחות של איראן בסוריה היא נוכחות של "יועצים", עפ"י הזמנת סוריה, וכי סוריה הייתה מתמוטטת ללא סיוע איראן והיום היו סוריה ועיראק תחת שליטת מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי.

עפ"י הערכות שונות, ירדן וישראל מתואמות עם וושינגטון ויסכימו להסכם "הסדרה" של הרחקת כוחות איראן מהגבול בדרום סוריה עם ישראל וירדן.

בממשל טראמפ ישנן חששות כי כל עסקה בין הנשיא טראמפ לנשיא הרוסי פוטין בעניין סוריה שתכלול הסגת הכוחות האמריקנים מסוריה תשפיע על המלחמה נגד ארגון דאע"ש, המלחמה נגד ארגון דאע"ש בסוריה ובעיראק עדיין לא הסתיימה, מבחינת ארה"ב הסכנה בסוריה היא כפולה, גם מבחינת איראן וגם מבחינת דאע"ש.

ממשל טראמפ חושד בכוונותיו של הנשיא פוטין, האם רוסיה אכן רצינית וניתן לסמוך עליה בכל הקשור לריסון פעולותיה של איראן,  והאם יש לה את הרצון לכך?במיוחד לאחר הצהרתו של שר החוץ הרוסי לברוב כי צריך לגלות גישה מציאותית ואי אפשר לדרוש מאיראן לצאת מסוריה.

נראה כי הרוסים עצמם אינם מעוניינים ביציאת איראן מסוריה, איראן ושלוחותיה בסוריה  מסייעות לנשיא בשאר אסד במלחמה נגד ארגוני הטרור הג'יהאדיסטים, האינטרס הרוסי העליון הוא לשמור על יציבות המשטר הסורי של בשאר אסד, מאידך גיסא, גם לישראל יש קלף חזק ביד והיא יכולה לערער את יציבות משטרו של בשאר אסד, לכן, סביר להניח שהנשיא פוטין ינסה לאחוז את המקל בשתי קצותיו ולמצוא פתרון של פשרה לנוכחות האיראנית בסוריה.

המדיניות הישראלית בעניין סוריה מתואמת כאמור עם וושינגטון אך ישראל נוקטת במדיניות עצמאית ושומרת על חופש הפעולה שלה בכל הקשור להתבססות של איראן בסוריה וגם לאפשרות שאיראן תנסה לחמש את חזבאללה בלבנון דרך סוריה.

הדרג המדיני בישראל מקווה שהנשא טראמפ ימשיך לשמור על העקרונות שקבע כי לא יסיג את הכוחות האמריקנים מסוריה כל עוד יש בה נוכחות צבאית איראנית.

בניגוד למצב בגבול הדרום, המדיניות הישראלית כלפי המצב בסוריה היא אגריסיבית וישראל איננה נרתעת מלקחת לידיה את היוזמה הצבאית ולתקוף בשטח סוריה כדי לשמור על האינטרסים שלה.