עבור לתוכן העמוד
Menu

"למצרים ולירדן אין זכות וטו"

הדברים נאמרו על רקע הדיון בהעברת השגרירות לירושלים והכרה בירושלים כבירת ישראל

בעדותו בפני הקונגרס לפני כחודש, אמר שגריר ארה"ב לשעבר לאו"ם, השגריר ג'ון בולטון, כי "אסור לתת למצרים ולירדן זכות וטו על ההחלטה האם להעביר את השגרירות לירושלים". הדברים נאמרו במסגרת עדות מיוחדת בה השתתף, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ד"ר דורי גולד.

נדמה כי הדברים נכונים גם לסוגיה של שעולה בימים האחרונים אודות אפשרות כי הנשיא דולנד טראמפ, יכיר בירושלים כבירת ישראל, ביום רביעי הקרוב.

בולטון, נשאל על ידי אחד מחברי הקונגרס לגבי החששות שמעלות ירדן ומצרים בנוגע למהלך העברת השגרירות לירושלים ובעדותו, אותה נביא בהמשך, קרא להכרה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל. לדבריו של השגריר לשעבר לאו"ם, יש לדון בנושא מול המדינות הללו, בכובד ראש ולשמוע את החששות שלהם, לדבריו: "אנחנו צריכים לעשות מה שדיפלומטים עושים. נתייעץ איתם מראש, נסביר את הסיבות שלנו, נעבוד מולם על מנת להסביר לציבור שלהם את השיקולים", בולטון הדגיש כי "אין למצרים ולירדן זכות וטו,, בהתייחסותו להעברת השגרירות.

"המדינה הרגישה ביותר והמודעת ביותר לביטחון של המשטר של עבדאללה היא ישראל. ישראל לא תיתן לזה לקרות וגם אנחנו לא", הוסיף השגריר בולטון.

גולד: "ישראל לא תוותר על ירושלים ומישהו צריך לעקל את זה"

בעדותו בפני הקונגרס ציין ד"ר גולד כי "כל ממשלה ישראלית ביקשה העברת השגרירות לירושלים ולדעתו גם הממשלה הישראלית הנוכחית רוצה בכך".

בפתיחת דבריו בירך נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, את הקונגרס על הדיון עצמו והדגיש כי לדעתו ממשלו של טראמפ כבר הבהיר את עמדתו בעניין וציטט את הודעת משרד החוץ האמריקני לפני זמן לא רב כי "עניין העברת השגרירות היא לא שאלה של האם להעביר את השגרירות אלא של מתי".
בהמשך עדותו בפני הקונגרס אמר ד"ר גולד כי אי העברת השגרירות לירושלים מהווה "למעשה נושא משני בתוך סוגיה גדולה הרבה יותר, והיא: הצורך בהכרת מדינות המערב בירושלים כבירת ישראל". בהמשך הסביר ד"ר גולד כי הסכנה הא מדינית, פוליטית ותרבותית ומתדלקת את ה"פנטזיות" במזרח התיכון בדבר הלגיטימיות של מדינת ישראל ודבר קיומה הזמני.

לאחר מכן סקר ד"ר גולד, את הלקחים הסטורים שיש להבין מאז הכ"ט בנובמבר, החלטת החלוקה ובינאום ירושלים, והוסיף כי לאור אי עמדתו של האו"ם נגד "הגירוש האתני", לדבריו של היהודים והרס המקומות הקדושים ליהודים, החלטה זו אינה מקובלת יותר על ישראל וירושלים, בטלה ומבוטלת.
בהמשך סיפר נשיא המרכז הירושלמי אודות היחס הפלסטיני לאחר חתימת הסכמי אוסלו למקומות הקדושים לדתות אחרות, כגון כניסת הקבר בבית לחם וקבר יוסף בשכם. בנוסף, סקר את פעילותו של הפלג הצפוני וקריאותיו המתסיסות "אל אקצא בסכנה" כקמפיין שקרי ומסוכן.

בסיום דבריו הדגיש ד"ר גולד כ " על ידי הכרה בירושלים והעברת השגרירות, ארצות הברית תסייע לקדם את השלום והביטחון באזור. אין להפקיר את ירושלים למציאות ההפכפכה של המזרח התיכון".

נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התבקש גם להתייחס לסוגיה של היחסים עם העולם הסוני הערבי. לדבריו של ד"ר גולד העולם הסוני יתקרב לישראל לאחר פתרון הבעיה עם איראן וכי לדעתו יש לשדרג את ההסכם הקיים.