עבור לתוכן העמוד
Menu

לחץ כבד ביותר על עבאס לקבל את "עסקת המאה"

מצרים וסעודיה מפעילות לחצים על יו"ר הרש"פ לקבל את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ * גורמים בכירים בפתח’ מעריכים כי מחמוד עבאס לא יוותר על "הקווים האדומים" הפלסטינים ויפרוש מהחיים הפוליטיים כמי שלא נכנע ללחצים לקבל את ההצעה האמריקנית.

התסכול בקרב ההנהגה הפלסטינית ברמאללה גובר ככל שחולף הזמן ומתקרב מועד העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים המתוכנן ל-14 במאי, יום אחד לפני "יום הנכבה" הפלסטיני שבו מציינים הפלסטינים 70 שנים לאסונם הלאומי שהוא ההכרזה על הקמתה של מדינת ישראל.
כמובן שאין חשבון נפש בצד הפלסטיני כיצד הם הגיעו למצב הזה ונוח להם יותר להאשים את מדינות ערב במצבם.

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אלמאלכי, הפנה את חיצי הביקורת למדינות ערב, ב-9 במרץ ציטטה סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" דבר שאמר בגנותן:" הכישלון של מדינות ערב ביישום ההחלטות שלהן הוא שעודד את ארה"ב לנהוג כפי שהיא נוהגת כעת ולהכריז על הכרתה בירושלים, הוא גם שעודד מדינות קטנות כמו גוואטמאלה להחליט על העברת השגרירות שלהן לירושלים".

יו"ר הרש"פ, נותר לבדו, ללא גיבוי ערבי מעשי, הגיבוי הוא הצהרתי בלבד, תשלום באמצעות "מס שפתיים" בהצהרות בעניין ירושלים. גם האיומים שהשמיעו מדינות ערב לפני 3 חודשים כלפי ממשל טראמפ נעלמו. כמה מדינות ערביות, כמו מצרים וסעודיה, החלו להשלים עם העובדה כי לא ניתן לשנות את הנשיא האמריקני ולכן צריך לגלות פרגמטיות ולנסות ולעבוד איתו על תוכניתו החדשה המכונה "עסקת המאה".

לחץ מדיני על הרש"פ

ההנהגה הפלסטינית מאוכזבת מכך שמדינות ערב לא ביצעו עד היום את ההחלטות בעניין ירושלים והבעיה הפלסטינית שהתקבלו בועידות הפסגה הערביות, לכן אין גם ציפיה פלסטינית גדולה מועידת הפסגה הערבית שתתקיים בקרוב בסעודיה. עפ"י גורמים בכירים בפתח’ בשבועות האחרונים מופעלים לחצים כבדים על מחמוד עבאס לקבל את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, מצרים וסעודיה קרובות יותר לעמדה האמריקנית מאשר לעמדה הפלסטינית ולוחצות על יו"ר הרש"פ לגלות פרמטיות מדינית.

העיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-17 במרץ כי שתי מדינות ערביות לוחצות על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ועבדאללה מלך ירדן לשנות את עמדתם המתנגדת ל"עסקת המאה".
גם מדינות אירופה,שתומכות באופן קבוע בעמדה הפלסטינית אינן רוצות להתעמת עם ממשל טראמפ בעניין הפלסטיני ומצפות שמחמוד עבאס יביע נכונות לשמוע את פרטיה של "עסקת המאה" ולא לדחות עתה כבר עכשיו על הסף.

יש למעשה קונסנזוס ערבי ובינלאומי כי ארה"ב היא המדינה היחידה שיכולה לשמש כמתווך העיקרי שיכול להפעיל לחץ על ישראל ולהשיג הסדר מדיני שבו יקבע מעמדה הסופי של ירושלים באמצעות משא ומתן.
מחמוד עבאס עומד כעת בפי לחץ מדיני, כלכלי וכספי להסכים ל"עסקת המאה" כשברגע גם מושמעים איומים עקיפים כי אם יסרב יוחלף במנהיג אחר.
העיתון "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-16 במרץ כי סעודיה מגלה פעילות רבה כדי לנסות לפתות את יו"ר הרש"פ ולרכך את התנגדותו ל"עסקת המאה" האמריקנית.
בכיר ברש"פ אמר לעיתון כי סעודיה מנסה לשכנע את מחמוד עבאס להסכים לתוכנית האמריקנית וכי ההצעה החדשה שלה היא לשכנע את הנשיא טראמפ לדחות את העברת השגרירות האמריקנית לירושלים שנקבעה ל-14 במאי.

כמו כן היא מציעה להקים ועדה מחומשת, סעודית-מצרית-אמריקנית-פלסטינית-ישראלית, שתדון בכל הנושאים הבעייתים, מבחינה פלסטינית, ב"עסקת המאה" ותנסה להגיע להסכמות.
סעודיה גם מוכנה לסייע בפתרון המשבר הכספי שבו נתונה אונר"א המטפלת בפליטים הפלסטינים.

גם מצרים מסייעת לממשל טראמפ כדי לרכך את ההתנגדות הערבית ל "עסקת המאה".

העיתון "אלערבי אלג'דיד" מסר ב-16 במרץ מפי מקורות דיפלומטים מצרים כי מצרים פתחה במאמצים מדיניים לשכנע את ירדן להשתתף בדיונים על "עסקת המאה".
ירדן מתואמת עם הרש"פ בהתנגדות לתוכנית ולכן חשוב מבחינת הממשל האמריקני לנתק את התיאום הזה.
הירדנים גורסים כי "עסקת המאה" איננה מאוזנת ומוטה לטובתה של ישראל.

עפ"י הדיווח בעיתון, היועץ האמריקני ג'ראד קושנר ביקר בחשאי בקהיר בתחילת החודש ונפגש עם ראש המודיעין הכללי המצרי הגנרל עבאס כאמל, שהוא גם ראש לשכתו של הנשיא א-סיסי, והשניים דנו בעמדתה של ירדן.
כמה ימים אח"כ הגיע לקהיר גם ראש ממשלת ירדן האני אלמולקי לפגישה עם הנשיא א-סיסי שבה נדון הנושא.

האם מחמוד עבאס יתרצה?

יו"ר הרש"פ מגלה בינתיים עקביות בהתנגדותו הנחרצת לתוכנית המדינית האמריקנית החדשה.

נוכח העמדה של מדינות ערב המתונות הוא מנסה להציע אלטרנטיבות כפי שעשה בנאומו האחרון במועצת הביטחון של האו"ם, הצעתו להקים מנגנון רב לאומי שיתווך בין הרש"פ לישראל, כשארה"ב הינה חלק מהמנגנון, לא צוברת תאוצה, ארה"ב מתנגדת לה וגם ישראל, לכן אין לה סיכוי להצליח.
עפ"י גורמים בכירים בפתח’, מחמוד עבאס העביר גם הצעה דרך צד שלישי לממשל טראמפ לקבוע תחילה את גבולות המדינה הפלסטינית בקווי 67 עם חילופי שטחים ומשם להמשיך את המשא ומתן אך הצעתו נדחתה על הסף.

נראה שמה שמעניין את מחמוד עבאס כרגע הוא להכין את פרישתו מהחיים הפוליטיים ולהשאיר אחריו מורשת של שמירה קפדנית על "הקווים האדומים" הפלסטינים.
הוא כבר הצהיר כי לא יוותר עליהם ו "לא יסיים את חיייו בבגידה", לכן, עפ"י גורמים בכירים בתנועת פתח’, העימות הנוכחי עם ממשל טראמפ בנושא ירושלים ו "עסקת המאה" משרת את רצונו לרדת בסערה מהבמה הפוליטית ולהיכנס להיסטוריה הפלסטינית כמנהיג שלא נכנע ללחצי ארה"ב וישראל.

מחמוד עבאס נמלט מפסגת קמפ דיוויד ביולי 2000 כאשר העריך כי יאסר ערפאת עומד להתפשר עם הנשיא קלינטון וראש הממשלה אהוד ברק בנושאי סוגיות הסדר הקבע, הוא לא רצה ששמו יהיה קשור בכך.

13 שנות שלטונו ביו"ר הרש"פ נחשבות בעיני הפלסטינים ככישלון אחד גדול והוא מחפש לסיים את הקריירה הפוליטית שלו ב "הישג לאומי" שיכפר על כישלונותיו, מבחינתו דחיית התוכנית האמריקנית על הסף ועמידה בלחצים עליו הינם ההישג הגדול ביותר כמנהיג פלסטיני.