עבור לתוכן העמוד
Menu

הבחירות במצרים: להפסיק להתחמק ולנסות להבין את תפיסת העולם הערבי

את הביקורת השמיע השגריר לשעבר צבי מזאל ברדיו חיפה

צבי מזאל, שגריר ישראל לשעבר במצרים וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התראיין ברדיו חיפה בנושא הבחירות במצרים והידיעה כי מול סיסי לא יעמוד אף מתחרה וזו לא הפעם הראשונה שהדבר קורה במצרים ובעולם הערבי. את הדברים מייחס מזאל לתרבות בעולם הערבי ולתפיסתו כיצד ממשל צריך להיראות וכן הוא מעביר ביקורת על העולם המערבי על כך שהוא שופט את המצרים ואת העולם הערבי בכללותם בעיניים מערביות המבקשות זכויות אדם ובחירות חופשיות.

הראיון המלא:

הדברים מתייחסים כמובן לסאגה בבחירות במצרים שאמורות להעירך בסוף מרץ וזאת לאחר ש4-5 מועמדים שהצהירו כי הם מבקשים להתמודד אל מוול א-סיסי, אולם זמן קצר לאחר מכן הם אולצו לפרוש מן המרוץ בלחץ של הצבא או בעקבות האשמות שונות.

האחרון שבהם הוא, הרמטכ"ל לשעבר סמי ענאן, שהכריז כי הוא מבקש להתמודד ול א סיסי לאחר שטען כי א-סיסי "גורם נזק למצרים". דברים אילו הם דברים קשים מאוד להגיד במצרים. זמן קצר לאחר מכן הוא נעצר על ידי כוחות הביטחון המצרים בטענה כי הוא הכריז על מועמדותו בעודו בתפקיד צבאי.

האיסלאם – להפסיק להאשים את עצמנו

לטענתו של השגריר לשעבר מזאל, מדובר בשני מרכיבים אותם אנו בישראל ובמערב מתקשים להבין ולשפוט את העולם הערבי לפיהם. האחד הוא החשיבה האנטי דמוקרטית – החברה הערבית, לדבריו של מזאל היא חשיבה שבטית בראש ובראשונה, השבט וראש השבט הם עומדים בראש האינטרסים של המדינה. המרכיב השני הוא למרות שהם היו מוקפים במדינות המערב זמן מסוים, עדיין המרכיב של הקוראן והשריעה הוא המרכיב החשוב בחיים של המדינה הערבית.

"יש ומולנו מציאות מסוימת ואנחנו צריכים להבין אותה ולפעול לפיה. חלקים מסוימים  מנסים להתחמק ממבט ישיר למה שקורה בעולם הערבי ואסלאמי ותמיד ממאשימים את עצמנו יש שם סיפור אחר ולא תמיד להאשים את עצמנו" , אומר מזאל "כך צועד העולם הערבי ועלינו להבין זאת סוף סוף", מסכם מזאל.