עבור לתוכן העמוד
Menu

"לא נעים להיות איראני בימים האחרונים"

אמש דווח כי משלחת רוסית רמת דרג הגיע לירושלים על מנת לבשר לישראל כי ישנה הסכמה על הרחקת כוחות איראנים מהגבול עד לקו 100 ק"מ • בישראל דחו את ההצעה

"לא נעים להיות איראני בימים האחרונים", אומר תא"ל במיל יוסי קופרווסר  חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים. קופרווסר אומר בראיון ל"רדיו ללא הפסקה" היום (שלישי) כי הלחץ עובד גם מבית והעם האיראני שואל עצמו למה מבזבזים כסף בהתבססות בסוריה ולא בתוך המדינה. לדבריו של קופרווסר גם החלפת הציוצים בין נשיא איראן, שר החוץ זריף והנשיא טראמפ ונאום פומפאו אמש דוחקים את ההנהגה ללחץ רב.

לראיון המלא:

פגישה של בכירים רוסיים בירושלים

הדברים באים רקע הדיווח אמש כי ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ליברמן, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם ובכירים נוספים, קיימו פגישה עם משלחת רוסית בכירה שהגיעה לישראל, בראשה שר החוץ סרגיי לברוב והרמטכ"ל הרוסי, ולרי גרסימוב.

בפגישה, כך לפי הדיווח בתקשורת, הציג הצד הרוסי תכנית לפיה כוחות איראן ומליצות הקרובות אליה יורחקו לטווח של מאה קילומטרים מגבול סוריה ישראל. עם זאת, הרוסים לא התחייבו באופן מפורש כי כך יעשו אלא אמרו כי זו שאיפתם.

בישראל לא קיבלו את העמדה הרוסית. גורם מדיני הבהיר כי ישראל הציגה בפגישה ארבע דרישות בנוגע להוצאת האיראנים מסוריה: הוצאת כוחותיה מכל רחבי המדינה; סגירת המפעלים ליצור טילים ברחבי סוריה; הוצאת הסוללות להגנה אווירית של איראן, המגנות על אותם מפעלי טילים וסגירת מעברי הגבול בין עיראק לסוריה, ובין סוריה ללבנון, דרכם איראן מעבירה תחמושת לחיזבאללה ולכוחותיה בסוריה.

הגורם המדיני הבהיר כי בשלב המידי, הרחקת הכוחות האיראניים למאה קילומטרים היא צעד נכון, ואולם ישראל לא תוכל להסתפק בכך ותוסיף לפעול בכל המרחב הסורי נגד איראן.

ב"ישראל היום" דווח כי במהלך הפגישה הציגה מערכת הביטחון מידע מפורט על ניסיונות ההתבססות של איראן בסוריה. בין היתר הוצגו אינדיקציות לכך שאיראן מנסה לשתול אנשים מטעמה בקרב כוחות צבא סוריה, אשר על פי ההסכמים עם ישראל יכולים להתקרב באופן משמעותי לגבול ישראל.

להמשיך ולפעול מול רוסיה

"רוסיה רואה באיראן שותף למאמץ של החזרת שלטון אסד וכוח משמעותי בתכנית זאת", אומר קופרווסר. לדבריו ישראל אינה יכולה לקבל נוכחות כזו או אחרת של איראן בסוריה מחשש כי זו תנצל אותה לפעולה נגד ישראל. "זו כמעט המטרה היחידה של התבססות איראנית בסוריה", מגדיש קופרווסר.

לדבריו של קופרווסר על ישראל להמשיך ולפעול אל מול הרוסיים בניסיון לשכנע ולהסביר כי כל נוכחות איראנית בסופו של דבר גם תהווה מכשול להתבססות ממשלו בחזרה של אסד לשלוט על סוריה.