עבור לתוכן העמוד
Menu

לאחר הבחירות בישראל: הסיוט הפלסטיני בדרך

"עסקת המאה" של טראמפ הינה הסיוט המדיני החדש של הפלסטינים, של הרש"פ ושל חמאס כאחד • בחמאס וברש"פ בוחנים דרכים לטרפד את העסקה המתקרבת ונבחנות דרכים מדיניות וגם צעדי התנגדות בשטח.

הפלסטינים חוטפים מכות על הראש בזו אחר זו ונראה כי החלום שלהם להגשים את השאיפות הלאומיות שלהם על פי "הקווים האדומים" הפלסטינים: מדינה פלסטינית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש "זכות השיבה" רק הולך ומתרחק בהיעדר רצון ויכולת מצדם לגלות מדיניות פרגמטית המתאימה למציאות.

ניצחונו של נתניהו בבחירות קבר עוד קצת באדמה את אופציית פתרון "שתי המדינות". נתניהו מוכן לתת לפלסטינים רק "פחות ממדינה" בכל הסדר קבע. מנגד מחמוד עבאס לא מוכן לכך וסביר להניח שהנשיא טראמפ, הידיד הנאמן ביותר של ישראל המתואם עם נתניהו, לא ינסה במסגרת תוכניתו המדינית החדשה המכונה "עסקת המאה" לכפות עליה את פתרון "שתי המדינות" או ליתר דיוק את רעיון הקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה, במקרה הגרוע הוא יציע להקים מדינה פלסטינית ברצועת עזה שהרי קיימת כבר שמה, הלכה למעשה, ב-12 השנים האחרונות, אמירות אסלאמית קיצונית שאותה ניתן לכנות במילה "חמסטאן".

ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני המיוחד למזה"ת צייץ ב-11 באפריל בחשבון הטוויטר שלו כי "תוכנית "עסקת המאה" תשפר את חיי הפלסטינים באופן ניכר", להערכתי יש במשפט הזה מידה מסויימת של נאיביות, שיפור החיים של הפלסטינים איננו מעניין במיוחד את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת צמרת הרש"פ, מבחינתם, "עסקת המאה" של טראמפ היא "הסיוט הגרוע ביותר של הפלסטינים".


תוכנית "עסקת המאה" נפסלה מראש על ידם מבלי ששמעו אפילו את פרטיה, מחמוד עבאס אמר לפני כמה ימים כי הפלסטינים "דוחים את התוכנית, תהא אשר תהא".
החלום הרטוב של יו"ר הרש"פ וחבורתו הוא לקבל מדינה פלסטינית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה. מחמוד עבאס רואה את עצמו נכנס למסגד אלאקצא לצהלות ההמונים כפי שעשה המצביא המוסלמי צלאח א-דין אלאיובי, החלום שלו הוא בדיוק החלום שהיה לקודמו יאסר ערפאת.

על פי פרסומים שונים בארה"ב, הנשיא טראמפ קרוב מאוד להכריז על התוכנית החדשה שלו. יתכן שמייד לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל, התוכנית הזו אמורה להחליף את יוזמת השלום הערבית שממשלת ישראל איננה מוכנה לדון בה מכיוון שנתפרה לפי מידות "הקווים האדומים" של הפלסטינים.

בשטח מתרחש תהליך שמאוד מדאיג את הפלסטינים, הסכם אוסלו נשחק לחלוטין בכל מה שקשור לנסיגת ישראל משטח הגדה, הרוח של מבצע "חומת מגן" שהשמיד את תשתיות הטרור הפלסטיני בגדה עדיין מרחפת עליה. צה"ל נכנס מבלי שום מגבלה לכל תא שטח בגדה, ההתנחלויות ממשיכות להתרחב וגם תוכניות הבניה במזרח ירושלים בעוד מדינות ערב מגלות רפיסות נוכח ההצהרות של הנשיא טראמפ על ריבונות ישראלית ברמת הגולן ובמזרח ירושלים.

באופק כבר מבצבצים הניצנים הראשונים של "עסקת המאה" לאחר שראש הממשלה נתניהו גילה כי בכוונתו לתאם סיפוח שטחים בגדה "בהדרגה ובתיאום עם ממשל טראמפ".

דרכי הפעולה האפשריות

על פי גורמים בכירים באש"פ, ההנהגה הפלסטינית החלה בימים אלה לדון ברעיונות שונים כיצד לקדם את פני הסיוט החדש של הפלסטינים שנקרא "עסקת המאה", אלה הרעיונות הנבחנים כעת:
א. תיאום עם ארגון חמאס כדי לטרפד את "עסקת המאה". צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית אמר ב-11 באפריל בנאום טלפוני מלבנון לסטודנטים באוניברסיטת ביר זית כי "הבעיה המסוכנת ביותר לעמנו כעת היא "עסקת המאה" של טראמפ שהממשל מנסה לכפות עלינו בתמיכת מדינות ערב ואנו לא ניתן לה לעבור".
ארגון חמאס מתואם עם ארגון הג'יהאד האסלאמי ועם איראן כדי לטרפד את התוכנית האמריקנית.
ב. אינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה בסגנון "ההתנגדות העממית" ,ללא שימוש בנשק חם, והפרת הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס בגבול רצועת עזה.
ג. ישום החלטות המל"פ והמועצה המרכזית של אש"פ בכל הקשור לניתוק הקשרים המדיניים, הביטחוניים והכלכלים עם ישראל, ביטול הסכם אוסלו והשעיית ההכרה בישראל.
ד. פניה למוסדות הבינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג והאצת הטיפול בתלונות שכבר הוגשו לבית הדין הזה.
ה. דרישה פלסטינית כי תושבי הגדה יקבלו אזרחות ישראלית מלאה ויהפכו לתושבים שווי זכויות מייד עם החלת החוק הישראלי של שטחים בגדה.

הרש"פ ניצבת בפני בעיה קשה ביותר מבחינתה, בישראל נבחרה ממשלת ימין חדשה לתקופת זמן של עוד 4 שנים שמקבלת רוח גבית למדיניותה מהנשיא טראמפ, העובדות נקבעות בשטח למורת רוחה.

אכזבה גדולה ברש"פ מתוצאות הבחירות בישראל

וואסל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"פ תיאר את המצב במילים הבאות : "המשך שלטונו של נתניהו לקדנציה נוספת פירושו שאנו ניצבים בפני 4 שנים של רדיפה וגניבת אדמות ויהוד המקומות הקדושים, זה עלול לחסל את מאמצי הרש"פ, בסיוע גורמים בינלאומיים, להגיע להסדר שישמור על זכויות עמנו או בניה של מדינה ריבונית בשטחי 67".

מבחינת הפלסטינים, חמאס והרש"פ כאחד, הפלסטינים נכנסים כעת למערכה פתוחה נגד ישראל וממשל טראמפ כדי להכשיל בכל דרך את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

אי אפשר לשלול את האפשרות של חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך שטח ישראל, מייד לאחר ההכרזה על "עסקת המאה", הפלסטינים חשים שהמשך שלטון הימין בישראל והתוכנית החדשה של טראמפ דוחקים אותם לפינה, מבחינת חמאס וארגוני השמאל באש"פ האסטרטגיה של יו"ר הרש"פ של משא ומתן עם ישראל קרסה לחלוטין ועכשיו הגיעה שעת המבחן של "אסטרטגיית ההתנגדות".