עבור לתוכן העמוד
Menu

צרפת במשבר חברתי עמוק וחסרת אונים מול הטרור

הפיגוע בשטראסבורג מעלה מחדש את נושא ההגירה למדינה ואת הניסיון הצרפתי לטשטש את המציאות • צרפת נמצאת תחת משטר חירום זמן רב

בערב חג מולד זה שוררת בכל רחבי צרפת אוירה של עצב ודיכאון שלא הייתה מזה שנים רבות במדינה ארופית. המצב הכלכלי והחברתי בכי רע והוא מדרדר מיום ליום. מחאת "האפודים הצהובים" קוראת תגר לממשלה בהפגנות סוערות ובמעשי וונדליזם שלא היו כמותם גם בעת מהומות הסטודנטים במאי 1968.  אז המחאה הייתה אידאולוגית, ונבעה ממרד נעורים נגד הממסד, היום סמלי המדינה מנופצים לכל עבר בעוד ההמון משתולל  ומשליך את זעמו לעבר העשירים, הבנקים, סמלי הקפיטליזם שהנשיא מקרון מייצג אותם.

לפני 18 חודשים נבחר מקרון לנשיאות בקול תרועה רמה ובמצלתיים, אך מתוך ברירת מחדל, כשעמדה מולו בסבוב השני של הבחירות מנהיגת הימין הקצוני, מרין לה פן.

כל הבטחותיו לשנויים מרחקי לכת ורפורמות חברתיות וכלכליות כשלו. גם כאשר נסה לרכך את עמדותיו ולהמתיק את הגלולה המרה בהסרת הגזרות, הרוב המכריע של הצרפתים ממשיך לשקוע בפסימיות ומאשימו להיות מנותק מהמציאות. האיש ברחוב אינו מאמין לו וחושש ממשבר עמוק שיפגע עוד יותר באורח החיים היום יומי, דבר שגם יחליש את  תדמיתה ומעמדה של צרפת באירופה ובזירה הבינלאומית. 

באוירה דכאונית זו ועל רקע המשבר החברתי, ממשלת צרפת מתמודדת גם  בגל טרור איסלמי חסר תקדים המתמשך בשטחה זה כבר כמה שנים.

בהקשר זה, מן הראוי לציין כי התקשורת המצרית טוענת כי המהומות האחרונות בצרפת דומות לאותן מחאות שהיו במצרים והובילו להפלת משטרו של חוסני מובארק. לטענתם, ארגון האחים המוסלמים היה גם מעורב בהפגנות של "האפודים הצהובים" והם אף הצליחו להסתנן לשורותיהם במטרה ללבות את האלימות, פעולות הביזה והחבלה נגד הבנקים, החנויות, ומשרדי הממשלה. האשמות אלו אמנם הוכחשו על ידי הארגון האיסלמי, אולם אין ספק, כי קיים קשר הדוק בין השמאל הקצוני בצרפת עם "ארגוני צדקה" ערביים המזוהים  עם האחים המוסלמים.

הפגוע האחרון שהיה בשוק חג המולד בשטרסבורג ב-11 בדצמבר 2018 ממחיש עוד יותר את אזלת היד של השלטונות למרות כל האמצעים שננקטו  עד כה.

בפיגוע זה כמו באחרים התברר כי שלטונות צרפת ממשיכים להסתיר מידע חשוב לציבור. הם מתעקשים להשתמש בטרמינולוגיה ייחודית, במושגים שונים בשפה הצרפתית  במטרה אחת להימנע מלהגדיר במפורש מה היא פעולת טרור ומי הוא טרוריסט. בכל מהלך שנעשה אחרי אירוע טרור הם גם נמנעים לומר בפרוש כי כל הפיגועים בוצעו על ידי טרוריסטים מוסלמים. משטרת צרפת גם אינה פועלת מספיק נגד הרדיקליזציה האסלמית במסגדים וכן בבית הסוהר. יש היום בצרפת יותר מ-עשרים אלף "חמומי מוח איסלמים" שמסרבים לשוב למוטב ולהתאקלם בחברה. גם אז כמו היום נאמר על ידי השלטונות כי " החשוד היה ידוע למשטרה בשל עבירות פליליות, סמים או שוד ושלא התגלו אחרי מעקב  אחריו שום סימנים להקצנה דתית. לא יכולנו לומר שהוא קיצוני עד כדי כך שעשוי היה להוציא לפועל פיגוע וכל הנראה הוא פעל לבדו."

 זאת הגישה המוטעית והחוזרת על עצמה בכל אירוע מאז תחילת גל הפיגועים.

הטרוריסט האחראי לפגוע בשטרסבורג הוא כמו רוב המחבלים האחרים, צעיר מוסלמי שנולד בצרפת למשפחה שהגרה מארצות המגרב. צרפת, מדינה חילונית מקפידה להפריד בין הדת למדינה ומתמידה לא לשייך את מבצעי הפגועים למוצאם או לדתם. גם אין כל רשום על כך בתעודות הזהות ובכל מרשם אוכלוסין אין לדעת מה מספר המוסלמים או היהודים החיים במדינה וכולם מסתמכים על הערכות של מוסדות הקהילה בלבד.

הפגוע בשטרסבורג אינו מקרי כי עיר זאת היא בירתה של חבל אלזאס שגובלת עם גרמניה. קיימת בה אוכלסיה גדולה של מוסלמים. חלקה רדיקלית וקצונית שבעבר ניסתה לפגוע בשוק חג המולד הססגוני המושך מדי שנה יותר מעשרה מיליון מבקרים. המטרה של האסלמים אינה רק התקפת טרור נגד יעד דתי, פגיעה משפילה ואימתנית בסמל הנצרות,  והרג של חפים מפשע בשוק הומה אדם,  כי אם גם בגלל ששסטרבורג היא סמל אירופי, עיר הקשורה בטבורה לגרמניה ובמיוחד מושבו של הפרלמנט האירופי.

כבר ב-דצמבר  2000 , לפני בדיוק שמונה שנים, נלכדה בעיר חולית טרור הקשורה לרשת גרמנית של אל-קיידע שמעוזה בפרנקפורט. בראש החוליה עמד אחד מסגניו של בן לאדן באירופה, מוחמד בן סקריה, שתכנן פגוע ראוותני לקראת חג המולד. הוא תכנן בין היתר לפגוע במגדל אייפל ובשווקי חג המולד  בסטרסבורג ובפאריס. חברי החוליה היו סלפיסטים  ממוצא אלג'יראי. החוליה נעצרה ופורקה על ידי פעולה משותפת של שרותי הביטחון של צרפת וגרמניה, היא נלכדה כמה ימים בלבד לפני חג המולד. בביתם של הטרורסטים נמצאו חומרי נפץ בתוך סירי לחץ, רמונים וכלי נשק וכן קלטות ווידאו. החוליה צלמה מבקרים רבים בשוק חג המולד ופרסמה כתובות מאיימות כגון : "נשלח את כל הכופרים לגיהינום כי הם אויבי אללה".

על פי מקורות בשרותים הצרפתים, תוכנן גם פגוע ראוותני  נוסף נגד הקאטדרלה המפוארת המקומית, על פי הוראות מפורשות שהתקבלו ממחנות אמונים של אל-קיידע באפגניסטאן, שם גם התאמנה החוליה קודם ששבה לצרפת. נזכיר כי מטרת אותם טרוירסטים היתה לתקוף  את שגרירות ארצות הברית בפאריס מיד אחרי הפגוע שהיה נגד מגדלי התאומים בניו יורק ב11 בספטמבר 2001.

מה שמדאיג בפגוע האחרון בשטרסבורג הוא שהמחבל, שריף צ'קאט בן 29, היה ידוע למשטרה. הוא ריצה שמונה שנות מאסר ושוחרר. ובאותו יום של הפגוע נעשה אף חיפוש בביתו ונמצאו שם כלי נשק ורמונים. עוד ועוד, הטרוריסט הצליח לחדור לשוק חג המולד שהיה מקום מוקף בשוטרים ומאבטחים והוגדר כאזור סטרילי לחלוטין. המחבל גם הצליח להלחם בשוטרים שרדפו אחריו ואף נמלט במונית. רק שש שעות לאחר הירי הודיע שר הפנים החדש של צרפת , כירסטוף קסטנר, כי הועלתה רמת הכוננות לשיא. המחבל הבודד הצליח לשתק עיר שלמה, לרתק  בבתיהם אוכליסיה של יותר מ- 275000 נפש, ולהטיל מצור על כל חברי הפרלמנט האירופי עד עלות השחר.

אין ספק כי היתה כאן שורה של מחדלים חמורים שמחייבים את השלטונות לערוך בדק  בית יסודי.

נזכיר כי  מצב חרום שרר במדינה במשך 719 ימים, וחוק דרסטי המגביל את התנועה והמגביר את האכיפה של חשודים התקבל בפרלמנט כבר בנובמבר 2017 .היום, צרפת נמצאת שוב בעוצר והתנועה הרגילה עצרה מלכת.

כדי להבין את התופעה ומדוע צרפת הפכה להיות מוקד לפגועי טרור איסלמים נזכיר את שרשרת ארועי הטרור המרכזיים שהיו מאז 2012:

מרץ 2012- מחבל צרפתי ממוצא אלגיראי, מוחמד מרח, רוצח בעיר טולוז 7 בני אדם ובניהם אב למשפחה יהודית ואת שלושת ילדיו בכניסה לבית ספר "אוצר התורה". המחבל היה ידוע לשרותים החשאיים.  

ב-7 בינואר 2015- ג’יהדיסטיים בעלי נתינות צרפתית ביצעו טבח נגד מערכת העיתון הסטירי CHARLIE HEBDO ונגד יהודים שבאו לקנות חלות שבת במרכול כשר. למחרת נערכת הפגנה המונית של סולדיריות בהשתתפות ראשי ממשלות ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ב-3 בפבואר 2015- התקפה עם סכין מטבח נגד שלושה חיילים צרפתים שאבטחו מרכז קהילתי יהודי.

ב-19 באפריל 2015- סוכל ברגע האחרון נסיון לפוצץ כנסיה בעיר VILLEJUIF.המחבל ממוצא אלג'יראי היה ידוע לשרותי הביטחון.

ב-26 ביוני 2015-  נערף ראשו של מנהל מפעל על ידי מחבל מוסלמי. ברגע האחרון סוכל נסיון של אותו מחבל לפוצץ רכב עמוס בבלוני גז.

 ב-23 באוגוסט 2015- התקפה על ידי מוסלמי ברכבת אקספרס  שנסעה מבריסל לפאריס. הודות לתושייתם של חיילים אמריקנים בחופשה נוטרל המחבל.

ב13 בנובמבר 2015-התקפות סימולטניות נגד מסעדות, ואיצטדיון STADE DE FRANCE ומועדון BATACLAN. הוכרז על מצב חרום בכל הטריטוריה הצרפתית. 130 הרוגים ו-350 פצועים.

7 בינואר 2016- סוכלה התקפה נגד מטה משטרה בפאריס על ידי טרוריסט שזעק לעבר השוטרים:  "אללה ואכבר" כשסכין קצבים בידו.

13  ביוני 2016- זוג קציני משטרה נרצח במקום מגוריו, ראש האישה נערף על ידי מוסלמי. הפגנות של שוטרים ברחובות וקריאה נואשת למשאבים נוספים ולביטחון יתר.

14  ביולי 2016- הטבח בניס על ידי נהג משאית שהיה ידוע למשטרה כעבריין סדרתי ומסוכן ושריצה בעבר תקופת מאסר ושוחרר. באחרונה הוא עבר שטיפת מוח של מטיפים מוסלמים. בטבח הנורא היו 84 הרוגים ובהם עשרה ילדים ו-300 פצועים מתוכם 50 נלחמים על חייהם בבתי החולים. ארגון דאע"ש נטל את האחריות לטבח. כוחות הביטחון פתחו בחקירה נגד המחבל שהיה ממוצא טוניסאי ונשאלת השאלה האם אכן נשבע אמונים לארגון האיסלמי.

במקרה הזה כמו באחרים נשאלת השאלה מדוע לא ננקטו צעדים מתאימים ודרסטיים כדי למנוע פיגועים נוספים? מדוע צרפת עדיין לא הפנימה את העובדה כי יש להלחם בטרור הקיצוני עד חורמה? יש גם לתמוה מדוע אפשרו לנהג משאית של 19 טון לנסוע בלב הריבריה ביום הבסטיליה שהוא יום חג ושבתון? מדוע האמינו השוטרים לנהג שאמר להם כי הוא נושא עימו "גלידות לחוגגים"? מדוע ולמה לא נערכה בדיקה יסודית במשאית הארורה? ואם היתה זו משאית תופת, האם האסון  לא היה אז גרוע אלף מונים?

אין ספק כי הנוכחות של 8 עד 10 מליון מוסלמים בצרפת מדירה שינה ממקבלי ההחלטות בצרפת. היא משפיעה מאוד בדרג המדיני וגם בהיבט המודיעיני.  יש לציין שבניגוד לגרמניה שבה רוב המוסלמים הם טורקים, או אנגליה שרובם מהודו ופקיסטן, בצרפת הרוב המכריע הוא ממוצא צפון אפריקאי, ממרוקו, טוניסיה ואליג'ריה.

צרפת שהיתה בשנות ה70 וה-80 מאוד נדיבה למהגרים מצפון אפריקה ולאיחוד משפחות מגלה היום את כפיות הטובה. כל עוד המוסלמים שבקרבה לא יפנימו כי אכן יש צורך להקלט כאזרחים רגילים ההסתה הדתית המוסלמית תמשיך להכות גלים ועימה פגועי טרור  נוספים.

המצב הקיים והמדרדר מבחינה חברתית וכלכלית ורבוי פעולות הטרור משפיעים על הלוך הרוח בקהילה היהודית. אין ספק כי ככל שהמצב ידרדר יותר והמשבר יחריף , אזי היהודים, המהווים את הקהילה הגדולה ביותר במערב אירופה, יחששו מאוד להיות הקרבנות של זעם ההמון, פעולות הטרור והמעשים האנטישמים.

 בתוך כך, מחויבת ממשלת צרפת לנקוט לאלתר בכל הצעדים הנחוצים במטרה למנוע התנכלויות נגד הקהילה לא רק בהצבת שוטרים, כי אם גם בפעולות מנע נמרצות, נגד מפירי חוק, ההסתה והחרמות. עליה למנוע עימות בין יהודים וערבים על רקע הסכסוך הישראלי-פלשתיני ובמיוחד להמנע מההחלטות התומכות בעקיפין בדה-גליטימציה של מדינת היהודים ובתמיכת ועדוד עקיף של פעולות טרור החאמס והארגונים האיסלמים למיניהם .