עבור לתוכן העמוד
Menu

"כ-1.15 מיליארד שקלים הועברו מהרשות הפלסטינית למחבלים ולבני משפחותיהם"

אנשי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה השתתפו בדיון מיוחד של ועדת החוץ והביטחון בנושא ההסתה ברשות הפלסטינית. הנקודה המרכזית בדיון הייתה הצגת הנתונים ממחקרו של חוקר המרכז, תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, בנוגע לתשלומים למחבלים ובני משפחותיהם: "לא מדובר בגרושים, זה 7% מתקציבה ו-20% מסיוע החוץ שלה. נומינלית מדובר בכמיליארד ומאה וחמישים מיליון ש"ח בשנת 2016. […]

אנשי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה השתתפו בדיון מיוחד של ועדת החוץ והביטחון בנושא ההסתה ברשות הפלסטינית. הנקודה המרכזית בדיון הייתה הצגת הנתונים ממחקרו של חוקר המרכז, תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, בנוגע לתשלומים למחבלים ובני משפחותיהם:

"לא מדובר בגרושים, זה 7% מתקציבה ו-20% מסיוע החוץ שלה. נומינלית מדובר בכמיליארד ומאה וחמישים מיליון ש"ח בשנת 2016. המשכורות הלו הרבה יותר גבוהות מאשר המשכורת הממוצעת ברשות. בנוסף, כאשר הם משתחררים מובטח להם תפקיד במסגרת הרשות".

קופרווסר הדגיש כי "החוק הוא שמסמיך את זה, הרשות חוקקה חוקים ברורים בנושא, עוד משנת 2004, בכדי לממן את הנושא. אבל בתרגיל, שמשום מה סיפק את הגורמים הזרים, הם העבירו את הכסף לאש"פ, לצורך תשלום המשכורות האלה לקרן לשחרור פלסטין – והעולם לא התנגד".

"הרעיון שהרש"פ משלמת כספים כפיצוי למשפחות של מי שעסקו בטרור – אינו רק לא מקובל, זה בניגוד לכל שכל ישר," אמר נשיא המרכז הירושלמי, ד"ר דורי גולד. גולד הזכיר דיון דומה שקיים עם מזכיר המדינה האמריקני, קולין פאוול: "כשעלינו על התשלומים ששילמו סעודיה לשהידים, מזכיר המדינה פאוול הגדיר את זה כתמריץ לטרור. וזה מה שקורה פה. הבעיה היא שאנחנו שומעים מגורמים שונים באמריקה זה שהם לא בטוחים מה ישראל רוצה. יש שחושבים שישראל לא רוצה להחזיר כספים או לקזז אותם – זה לא נכון. העמדה של ישראל הייתה ברורה. בזמני כמנכ"ל, משרד החוץ הוציא 2 דו"חות על הנושא".

לתא"ל במיל קופרווסר היה חשוב לציין כי "מבחינת הפלסטינים מדובר ב"אל-אסרא" – שבויי מלחמה, לא מדובר מבחינתם באסירים בכלל. שבוי המלחמה ושבויי המלחמה המשוחררים הם המגזר הלוחם של החברה הפלסטינית, ולכן, מבחינת הרשות, ככל שהעונש כבד יותר ותקופת המאסר ממושכת יותר – כך המענק עולה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, עודד את משרדי הממשלה להביא לפעולה אקטיבית להפסקת עידוד הטרור והתשלום למחבלים ולבני משפחותיהם: "נדרשת עליית מדרגה בכל הנושא של הרשויות, שלא נתנו מענה למה הם עושים בכדי למנוע את העברת הכספים. נשארנו עם הרבה חומר אך ללא אף תשובה אופרטיבית מה עושים המשרדים השונים בכדי לטפל בנושא. נכנס דיון סגור כדי לקבל תשובה ברורה, מה נעשה בעבר ומה יעשה מעתה והלאה."

למחקר המלא: www.mat.co.il/6mm

לצפייה בדיון כולו, בערוץ הכנסת: http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Pages/AllCommitteesBroadcast.aspx