עבור לתוכן העמוד
Menu

כמה שווה המנהיג העליון?

אתמול הטיל נשיא ארה"ב דונלד טרמאפ סנקציות אישיות על המנהיג העליון ועל חברות הקשורות אליו וכן על הנשיא רוחאני • בשנת 2013 ביצע רויטרס תחקיר מעמיק על הונו של המנהיג העליון וכיצד הוא שולט בכלכלה האיראנית

אתמול (שני) החליט נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על הטלת סנקציות אישיות וכלכליות נגד נשיא איראן, חסן רוחאני. באיראן התגובות שהתקבלו היו מזלזלות ורוחאני כינה אותן "טיפשיות". הנשיא גם הטיל סנקציות נוספות על משרד של המנהיג העליון ח'מאני.

בחודש אפריל השנה פרסמה שגרירות ארה"ב בבגדאד כי הונו של המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי ח'מאני, מחזיק בהון עצמי של 200 מיליארד דולר לטענתם וזאת על רקע השחיתות במדינה והשיטפונות שפקדו אותה באותה עת.

95 מיליארד דולר – שווי המנהיג העליון

בשנת 2013 פרסמה סוכנות הידיעות "רויטרס" מחקר מעמיק אודות ההון האישי של המנהיג העליון והיא העריכה אותו בסכום של 95 מיליארד דולר. סכום שעלה על ההון שהכניסה המדינה מנפט באותה שנה.

הארגון קטן אבל ידוע הנקרא "סטאד", הוא אחד מהכוחות המחזיקים את כוחו של המנהיג העליון בנושאי הכלכלה ופועל בתחומי התעשייה, הנפט, טלקומוניקציה, ייצור גלולות למניעת הריון ואפילו חקלאות יענים . את האימפריה בנתה החברה לאחר שתפסה נכסים פרטיים של אזרחים איראנים, מיעוטים דתיים, מוסלמים שיעים ואנשי עסקים המתגוררים בחו"ל, כך דווח ברויטרס.

לפי התחקיר של רויטרס, "סטאד" התקדמה מאוד בתחום הנדל"ן, בעזרת הונאה של בתי המשפט בטענה כי הנכסים נטושים. לחברה יש כיום צו של בית משפט הקובע כי היא בעלת הסמכות היחידה להשתלט על רכוש בשימוש של המנהיג העליון ולמכור את הרכוש במכירות פומביות לכל המרבה במחיר או למטרות סחיטה מן הבעלים המקורים של הנכס. לפי הדיווח ברויטרס מדובר בקרוב ל-300 נכסים שהוצבו למכירה פומבי רק בחודש מאי בשווי של מילוני דולרים.

"סטאד" או בשמו המלא Setad Ejraiye Farmane Hazrate Emam" הוקם על ידי המטה של האיאמאם ומבצע את פקודותיו. הצו שנחתם על ידי האיתוללה ח'ומייני , זמן קצר לפני מותו בשנת 1989 ייצרה ישות חדשה שנועדה לנהל ולמכור את הנכסים הנטושים לאחר המהפכה של 1979.

השלב הראשון של "עסקת המאה"

אחד מהשותפים להקמת החברה טען בפני רויטרס כי החברה הוקמה בכדי לסייע לנזקקים, עניים וותיקי המלחמה ויועדה לפעול רק שנתיים.

בסוכנות הידיעות מודים כי לא הצליחו להבין כמה כסף ניתן לצדקה על ידי החברה.

תחת ח'אתמי, החברה התרחבה באחזקות שלה ורכשה חברות איראניות רבות, ציבוריות ופרטיות, במטרה ליצור חברת –על שמטרת להניע את הכלכלה האירנאית.

המנהיג העליון, השופטים והפרלמנט במשך השנים הוציאו שורה של צווים ביורוקרטיים, פרשנויות חוקתיות והחלטות שיפוטיות המחזקות את סטאד במשך השנים.

בחודש יוני של אותה שנה (2013) הטיל משרד האוצר של ארה"ב סנקציות על החברה, מספר מאחזקותיה תוך כדי שהוא מכנה את החברה: "רשת ענקית של חברות קש, המסייעות בחשאי לרווח של ההנהגה".

כאמור החברה עצמה נמצאת תחת סנקציות רבות של הממשל כבר מספר שנים, אולם הסבב הנוכחי עליו הכריז הנשיא אתמול מעמיק את הסנקציות על כל מי שקשור לאייטולה.

המחקר המלא של רויטרס.