עבור לתוכן העמוד
Menu

כך הפילה איראן את רשת האינטרנט במהירות

מומחי רשת טוענים כי היכולת אותה הציגה איראן להפיל את הרשת בכל רחבי המדינה הינה יכולת טכנולוגית גבוהה שרכשה איראן במהלך השנים • חסימה זו אינה נדירה

במהלך סוף השבוע החלה לפעול בחזרה רשת האינטרנט ברחבי איראן. אולם בכמה מחוזות עדיין הרשת הסלולרית לא שבה במלואה לפעול. הפלת רשת האינטרנט על ידי השלטון במהירות כזו גדולה העלאה את סימני השאלה הגדולים – כיצד איראן ביצעה זאת?

"יום זעם" פלסטיני: נערכים להקמה של "ועדות שמירה"

הפסקות אינטרנט החלו לראשונה בעיר משהד בערב יום שישי, והעלו בהדרגה בהיקף ובחומרה ככל שהתפשטו המהומות. מפעילי הרשתות הסלולריות הגדולות באיראן, לרבות MCI, Rightel ו- IranCell, נפלו לאחר מכן בשבת בערב, תוך החמרה צמצום חד של רשת האינטרנט והסלולר במדינה ככל שהמהומות התפשטו.

 

ביום רביעי נרשמה החסימה הגדולה ביותר, עת הרשת ברחבי המדינה שותקה לחלוטין למשך 75 שעות והקשר עם העולם צנח ל-4 אחוזים, כך לפי דיווח של NetBlocks.

מומחים סיפרו לאתר "אל ערביה" כי מדובר בחסימת האינטרנט הגדולה ביותר שנעשה ברחבי איראן, למרות שדבר זה אינו נדיר לחלוטין.

"בניגוד לצנזורה שהפעיל המשטר בעבר על רוחב הפס במדינה, חוו הגולשים באיראן חסימה כללית למירב האוכלוסייה – ההרחבה ביותר מעולם באיראן", כתב דאג מאדורי, מנהל אורקל בבלוג שלו.

ההכנה:

לפי מומחי אינטרנט המבקרים ספקי רשת, לקח לממשל האיראני קרוב ל-24 שעות על מנת לכפות את החסימה על כלל המדינה. לוקאסז אולג'יניק, יועץ עצמאי לענייני פרטיות טוען כי נדרוש לצעד זה הכנות רבות.

"עבודת ההכנה הזו מורכבת וגוזלת זמן רב. השגת יכולת כזו היא תהליך ארוך. זו לא יכוללת שמדינה יכולה בתוך יום. מרגע שהיכולת מושגת, כיבוי הרשת ברחבי המדינה עשוי להמשך בין מספר שעות לימים, מספר אלג'ניק , חבר מחר באוקפסורד.

"מה שחשוב הוא שבכדי לבנות את היכולת, מדינות צריכות קודם כל להקדיש משאבים משמעותיים למשימה. זו הסיבה שמעקב אחר רגולציה טכנולוגית חדשה היא רלוונטית ", הוסיף.
האינטרנט ברחבי איראן הופסק על ידי מגוון פעולות של המשטר ולא על ידי פעולה אחת, מספר המנהל מאורקל, מספר רשתות הסיתו את השרתים בעוד אחרים עדיין מראים כי השרתים פועלים אבל חוסמים את הגישה מהם. בכל מקרה, ירידה בקישוריות היא תוצאה של כשל טכני או כיבוי מכוון, לרוב על ידי ממשלות.

אולג'יניק אומר כי אם ממשלה ביקשה לסגור את האינטרנט היא הייתה צריכה לבקש אישור מה-ISP לעשות כן. "צריך לשאול את השאלה : כאשר עומדים אל מול "מצב חירום במדינה", האם אתה חושב שיש ל –ISP יש ברירה?".

נזק כלכלי עצום

אתמול פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל, ראש ענף איראן לשעבר וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי ניתוקה של רשת האינטרנט באיראן, בעקבות החלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי, , הועילה למשטר בשלבים הראשונים של ההפגנות, למנוע תיאום בין המפגינים, אך גרמה לנזק כלכלי עצום. נשיא לשכת המסחר של איראן הודה ב- 24.11 כי ניתוק המדינה מאינטרנט גרם לנזק של למעלה 1.5 מיליארד דולר נזק לכלכלה ופגע במסחר ובתחומים הנלווים לו. מחמד ג'וואד אזרי ג'הרומי, שר התקשורת, הבהיר, כי משרדו לא עמד מאחורי ההחלטה לנתק את איראן מהאינטרנט אלא זו התקבלה משיקולי ביטחון על ידי המועצה העליונה לביטחון הלאומי והאינטרנט הסלולרי יחודש רק באישורה ובמגבלות שתקבע.

 

 

חידוש החיבור לאינטרנט באיראן מתנהל בעצלתיים , לאחר שמונה ימי ניתוק מוחלט והחל אך רק במחשבים נייחים במוסדות ציבור, מספר אוניברסיטאות וחלק מבתים במספר מחוזות אך לא בכל 31 המחוזות. גם לאחר חידוש המחשבים הנייחים לאינטרנט, הגישה לאתרים מחוץ לאיראן מוגבלת ביותר, הטלפונים סלולריים לא חוברו עדיין לאינטרנט ואין כל מועד לחידוש החיבור. על רקע זה מתקשים המשתמשים לדווח על מוקדי מהומות ואירועים חריגים והעלאת סרטונים מורכבת יותר. עם חידוש חיבור החלקי של האינטרנט, מאות אזרחים שלחו קליפים מימי העימותים הקשים של כוחות הביטחון עם המפגינים בהם נראה, כי המשטר השתמש בטנקים ומסוקים ובירי ישיר של אש חיה על המפגינים.

מכל מקום האשתג IranProtests# ממשיך לשמש את מרבית הגולשים האיראנים הם בפרסית והן באנגלית ומהוו ערוץ לעדכון סרטונים בהם נראים צילומים נגד המשטר, תמונות של הנרצחים וכן תמונות של אנשי כוחות הביטחון הפועלים נגד המפגינים. לטענת חלק מהגולשים אנשי כוחות הביטחון דורשים כסף (3500 דולר) ממשפחות ההרוגים על מנת לקבל את גופות יקיריהם.
ממכלול הסרטונים ניכר שהמשטר חש מאויים מעוצמת ההפגנות אם כי ניכר, כי נערך מראש, ערב העלאת מחירי הדלק, לתרחיש של הפרות סדר.

https://english.alarabiya.net/en/features/2019/11/20/Iran-s-digital-blackout-was-carefully-prepared-Experts.html