עבור לתוכן העמוד
Menu

כך איבדה ישראל את קלפי המיקוח מול חמאס

מצרים זועמת על כך שהורחקה מהמגעים האחרונים על ההסכם החדש של העברת המענק הקטארי לרצועה למרות שהיא המתווכת העיקרית בין ישראל לחמאס • ההסתמכות הישראלית על קטאר הינה טעות, מדובר במדינה תומכת טרור וישראל זקוקה לעזרתה של מצרים שעמה יש לה הסכם שלום ותיאום ביטחוני הדוק למלחמה בטרור

למהלך האחרון שנעשה ברצועת עזה שישראל נתנה לו יד והביא להסכם בין קטאר, האו"ם וארגון חמאס על העברת כספי המענק הקטארי לרצועה, יש השלכות מסוכנות, זאת למרות שישראל וחמאס הסכימו לו וכל צד יצא ממנו עם תאוותו בידו.

ההסכם זנח לחלוטין את מצרים שלא הייתה מעורבת במגעים, למרות שהיא משמשת כמנוף הלחץ העיקרי שבו משתמשת ישראל כדי למנוע מחמאס להסלים את המצב הביטחוני ברצועה.

במסגרת ההסכם החדש, איבדה ישראל את מנוף הלחץ שלה על חמאס. במשך חודשיים ימים היא יכולה הייתה לאיים על חמאס כי לא תאפשר את הכנסת הכסף הקטארי עבור המשכורות לפעיליו אם תימשך ההסלמה לאורך גבול רצועת עזה ועכשיו אין בידה את הכלי הזה.

הכסף יעבור בהסכמתה מקטאר ישירות לאו"ם לצורך פרוייקטים הומניטאריים עבור תושבי הרצועה, מעמדו של שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב יתחזק וישראל תחזור להיות תלויה במצרים לצורך הפעלת לחץ על חמאס.

מצרים זועמת על ההסכם הזה שהתעלם ממנה, למרות שהיא המתווכת העיקרית בין ישראל לחמאס, וחיזק את מעמדה של קטאר שהיא האוייבת המושבעת של מצרים.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-27 בינואר מפי גורמים בכירים מצריים כי במצרים יש מורת רוח רבה משורה של צעדים שהיו באחרונה ושפגעו במעמדה.

עפ"י הדיווח, מצרים מודאגת מהתחזקות האג'נדה האיראנית והתרחבות תפקידה של קטאר מעבר לתפקיד התמיכה הכספית בחמאס, קטאר הפכה למתווך בשורה של נושאים מדיניים וביטחוניים ברצועה על חשבון תפקידה המסורתי של מצרים.

המודיעין המצרי מודאג מביקורי המשלחות של חמאס והגי'האד האסלאמי באחרונה באיראן. אומנם המשלחות יצאו דרך מעבר רפיח באישורה של מצרים, אך נראה שמטרת הביקורים בטהרן הייתה להגביר את התיאום עם ההנהגה האיראנית ולגייס כספים לצרכי טרור.

על הרקע הזה איראן דוחפת את ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי להסלמה נגד ישראל מרצועת עזה כדי להתנקם בישראל על הפעולה שלה נגד יעדים איראניים בסוריה.

במקביל שיגרה מצרים מסרים חריפים לחמאס ולג'יהאד האסאלמי בדרישה למנוע הסלמה שעלולה להוביל את רצועת עזה לעימות שאף צד איננו מעוניין בו.

הסלמה של ארגוני הטרור מול ישראל מאיימת גם על היציבות בצפון חצי האי סיני ובמצרים עצמה, לכן מצרים מודאגת.

בהחלט יתכן שמצרים תערים כעת עוד קשיים על פתיחת מעבר רפיח כדי להפעיל לחץ על ארגון חמאס ותעכב שוב את יציאתו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה לסיור בחו"ל שבמסגרתו הוא מתוכנן גם להגיע לאיראן.

בעקבות ההנחיה של מחמוד עבאס לפקידי הרש"פ להסתלק ממעבר רפיח כבר לפני שבועיים, מעבר רפיח פתוח רק בכיוון אחד, ממצרים לרצועה, אך מצרים סגרה את הכיוון השני ושום פלסטיני לא יכול לצאת מרצועת עזה.

ההתעלמות של ישראל ממצרים וחיזוק הקשר שלה עם קטאר הם טעות, קטאר הינה מדינה תומכת טרור שקונה את מעמדה באזור באמצעות כספה ומדיניות של סכסוכים ו"הפרד ומשול".

קטאר מארחת בשטחה את מפקדת חמאס וגם את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ומבוקשים בה על פעילות טרור.

שום טוב לא ייצא לישראל כתוצאה מהקשר עם קטאר. לישראל יש הסכם שלום עם מצרים ותיאום ביטחוני חסר תקדים למלחמה בארגוני הטרור, לכן העדיפות הייתה צריכה להינתן למצרים.

השליטה במעבר רפיח היא אחד המנופים החזקים ביותר של מצרים על ארגון חמאס, מדובר במעבר שהינו המוצא היבשתי היחיד של רצועת עזה לעולם הערבי, ישראל עדיין מחזיקה כוחות גדולים בסמוך לגבול הרצועה כולל סוללת "כיפת ברזל", עפ"י דיווחים מרצועת עזה,יחידות הצמיגים, חיתוך הגדר, בלוני התבערה והתיזוז הליילי שבו לפעול על גדר הרצועה.

אין כרגע סכנה לעימות צבאי כולל בין ישראל לחמאס. לשני הצדדים אין עניין בכך, אך חמאס מתכוון למצות עד הסוף את קמפיין צעדת השיבה כדי לשבור את המצור הישראלי.

ארגון חמאס השתחרר מכבלי הבנות הרגיעה והוא בהחלט עלול ליזום "עמות מוגבל" מול ישראל מרצועת עזה של כמה "ימי קרב", הוא יודע שתשומת הלב של ישראל נתונה לגבול הצפון והיא איננה מעוניינת בחזית חדשה ברצועת עזה במיוחד בתקופת הבחירות, לכן הוא עלול לנסות ולסחוט אותה דווקא באמצעות הסלמה בגבול הדרום.