עבור לתוכן העמוד
Menu

כישלון המדיניות הפלסטינית בנושא ירושלים

ישראל נחלה הישג מדיני חשוב בנושא מעמדה של ירושלים בגלל המדיניות הכושלת של יו"ר הרש"פ • מחמוד עבאס לא הצליח לגייס את מדינות ערב והאיחוד האירופי להיאבק בהחלטות ממשל טראמפ והוא נותר לבדו.

העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, כצעד משלים להכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, מסמלת את כישלון מדיניות ההנהגה הפלסטינית בראשותו של מחמוד עבאס.

הקרב על ירושלים לא הסתיים, אבל בסיבוב הזה נחלה ישראל ניצחון על הרש"פ בגלל העמדות הנוקשות והבלתי מתפשרות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שניסה לכפות על ישראל והקהילה הבינלאומית את ה"קוים האדומים" של הפלסטינים בכל משא ומתן, בדיוק כמו קודמו יאסר ערפאת.

לא עזרו למחמוד עבאס כל מאמציו לבטל את ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל ולמנוע את העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים,מדינות ערב ומדינות האסלאם לא עשו שום צעדים מעשיים בנושא, הן ערכו כינוסים, פרסמו גינויים ואזהרות, הוציאו הרבה קיטור ו "מס שפתיים", בפועל הן אינן מוכנות להיכנס לעימות חזיתי עם ממשל טראמפ בגלל עמדות הפלסטינים.

זאת ועוד, כמה מדינות ערביות ובראשן סעודיה ומצרים היו מוכנות לדון בהצעת ממשל טראמפ כי אבו דיס תשמש כבירת המדינה הפלסטינית העתידית עם חלקים ממזרח ירושלים, הן ניסו לשכנע את יו"ר הרש"פ להסכים למשא ומתן בנושא אך נתקלו בהתנגדות ובסירוב מוחלט.

כך מוצא מחמוד עבאס את עצמו לבד במערכה על ירושלים, אפילו תנועת חמאס עקפה אותו והכריזה על יום ה-14 במאי כיום מאבק נגד העברת השגרירות האמריקנית לירושלים.

העברת השגרירות האמריקנית לירושלים הפכה לעובדה מוגמרת,אך יו"ר הרש"פ ימשיך להילחם נגדה כמו דון קישוט הנלחם בתחנות רוח, האפשרויות הנדונות כעת בהנהגת הרש"פ בתגובה למהלך האמריקני הינן פניה לבית הדין הבילאומי בהאג כדי לזרז את הטיפול בתיקים שהגישה לו הרש"פ נגד ישראל וכן הצטרפות פלסטינית לארגונים ולאמנות בינלאומיות במעמד של מדינה.

מחמוד עבאס לא קרא נכון את הנעשה בעולם הערבי, מדינות ערב המתונות איבדו את העניין בבעיה הפלסטינית, מה שמעניין את מנהיגיהן הוא ההתמודדות עם הסכנה האיראנית ועם הטרור של ארגון דאע"ש.

תנועת חמאס הצליחה להעלות את נושא הבעיה הפלסטינית מחדש לסדר היום הבינלאומי באמצעות קמפיין "צעדת השיבה", אולם  הנהגת חמאס יודעת כי היא לא תוכל לשנות שום דבר בקשר למעמדה של ירושלים באמצעות הקמפיין שמכוון מלכתחילה לנסות ולהשיג הישגים בתחום הקלת המצור המוטל על רצועת עזה.

מבקריו של מחמוד עבאס בזירה הפלסטינית אומרים כי ההתמקדות שלו בנושא ירושלים השכיחה מהעולם את נושא ההתנחלויות וישראל מנצלת זאת להשתלט על שטחים נוספים במזרח ירושלים ובגדה.

החרם של מחמוד עבאס על ממשל טראמפ הוכח עד כה כ"גול עצמי", מחמוד עבאס איבד ביוזמתו את האפשרות להשפיע על מדיניות הממשל בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני, יו"ר הרש"פ נכשל בניסיון לגייס את הקהילה הבינלאומית  להקים מנגנון בינלאומי שיחליף את ארה"ב בתיווך בין ישראל לפלסטינים וקלע את אפשרות חידוש המשא ומתן שוב למבוי סתום.

גם מדינות אירופה אינן ממהרות להתעמת עם ממשל טראמפ בגלל מחמוד עבאס, נשיא צרפת עמנואל מקרון יעץ למחמוד עבאס להמתין לתוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ ולא לפסול אותה מראש, אך מחמוד עבאס בשלו.

אין בכוונת מחמוד עבאס להפיק לקחים ממה שקרה בנושא ירושלים לגבי ההמשך, נראה כי הוא רוצה לפרוש מהזירה הפוליטית הפלסטינית באש ובתמרות עשן כמי שלא עשה שום ויתורים לישראל וארה"ב ב"קווים האדומים" הפלסטינים.

עפ"י גורמים אמריקנים, השלב הבא באסטרטגיה של הנשיא טראמפ לאחר העברת השגרירות האמריקנית לירושלים הינו לפרסם את התוכנית המדינית החדשה שלו המכונה "עסקת המאה" ולגלגל אותה למגרש של הפלסטינים ומדינות ערב.

מדינות ערב נכשלו עד כה בכל המאמצים לשכנע את מחמוד עבאס לגלות פתיחות ולהסכים לדון בתוכנית האמריקנית החדשה לפתרון הבעיה הפלסטינית,מחמוד עבאס מתגאה בכך ששום תוכנית מדינית חדשה לא יכולה להתממש ללא חתימתו, לכן הוא כינס את המל"פ ברמאללה לפני שבועיים כדי לקבל לגיטימיות מחודשת ולהשתלט על מוסדות אש"פ.

יו"ר הרש"פ ערוך כעת לעימות עם הממשל על תוכנית "עסקת המאה", בינתיים, בסיבוב הראשון בעימות עם הנשיא טראמפ הוא נחל הפסד מחפיר,ארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל, השגרירות האמריקנית עברה לירושלים ובעקבותיה יגיעו עוד שגרירויות של מדינות נוספות, הפלסטינים רק הפסידו ממדיניותו של מחמוד עבאס.