עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל נגד יעדים איראניים בעיראק

ישראל פועלת לצמצום הנוכחות הצבאית האיראנית בעיראק שמטרתה להעביר אמצעי לחימה מתקדמים לסוריה ולחזבאללה בלבנון • בקרוב יפתח מעבר הגבול החדש באלבוכמאל שאמור להוות את הגשר היבשתי החדש של איראן לסוריה וללבנון ויתכן שיהפוך גם ליעד תקיפה של ישראל

כדאי לשים לב להתפתחויות בחזית העיראקית. על פי מקורות ערביים, ישראל כבר פעלה 4 פעמים בשבועות האחרונים כדי לפגוע ביעדים איראניים בעיראק, מדובר בטילים ורקטות שמאוחסנים במחנות המליציות השיעיות הפרו איראניות הנקראות "הגיוס העממי" (אלחשד א-שעבי- בערבית).

מה שמאפשר לישראל את הפגיעה המוצלחת ביעדים אלה הם שני דברים: מודיעין מדוייק ומטוסי הF-35  החדשים מסוג "חמקן" שעברו גם שידרוג בחיל האוויר הישראלי ויכולים להגיע לכל מטרה במזרח התיכון.

על פי מקורות בעיראק, חיל האוויר הישראלי תקף ב-12 באוגוסט מצבור ציוד של משטרת עיראק ושל המליציות השיעיות בתוך הבסיס הצבאי המכונה "א-צקר" בדרום בגדאד, מקורות ערבים מסרו כי כתוצאה מהתקיפה נפצעו 2 שוטרים עיראקיים ועוד 11 לוחמים של המליציות.

על פי מקורות ערביים ומערביים, ישראל תקפה בשבועות האחרונים שני בסיסים חשובים של המליציות הפרו-איראניות בעיראק, האחד נקרא "אשרף" והשני נקרא "אמרלי" מצפון לבגדאד שבהם אוחסנו רקטות וטילים שהיו מיועדים לעבור לידי חזבאללה בלבנון, דרך הציר היבשתי מעיראק לסוריה ומשם ללבנון, או לחילופין להישאר מוצבים בעיראק לקראת שיגורם בעתיד לעבר ישראל.

ישראל שומרת על עמימות ואיננה מכחישה או מאשרת את הדיווחים האלה, דבר שמאפשר לה את מרחב ההכחשה במידת הצורך, אך הפנטגון כבר הכחיש באחד המקרים כי הוא אחראי לתקיפה ורמז כי ידה של ישראל הייתה במעשה.

האיראנים הרחיבו את הפעילות שלהם גם לעיראק בעקבות ההתקפות המדוייקות של חיל האוויר הישראלי על יעדים איראניים בשטח סוריה.

בניגוד לאופן שבו ישראל פועלת ברצועת עזה, דהיינו, מדיניות של "הכלה" כדי לנסות ולהגיע לרגיעה, הרי שבסוריה ובעיראק ישראל מגלה אפס סובלנות לניסיונות של איראן להקים בסיסים צבאיים שישמשו כנגדה באמצעות הקמת סוללות טילים או אחסון רקטות וטילים המיועדים להעברה לחזבאללה בלבנון.

המדיניות של ישראל היא זהירה וככל הנראה גם מתואמת עם הממשל האמריקני, שהרי המרחב האווירי של עיראק נשלט על ידי חיל האוויר של ארה"ב הפועל כנגד מטרות של דאע"ש.

ממשלת עיראק חלשה מאוד ואין לה שום יכולת למנוע מאיראן להציב טילים ורקטות בשטחה, אין לה גם כל השפעה על המליציות השיעיות הנאמנות לאיראן ויכולת לאסור עליהן לאחסן במחנות שלהן, הנפרדים ממחנות הצבא העיראקי, אמצעי לחימה שהגיעו מאיראן.

ישראל, כאמור, איננה מאשרת כי היא תוקפת בעיראק ובכך מונעת מבוכה גדולה מממשלת עיראק אשר מנסה, כל פעם מחדש, לתת הסברים שונים לפיצוצים, הנראים ונשמעים היטב, במחנות המליציות השיעיות במרחב בגדאד.

נראה כי האינטרסים של ישראל לצמצם ככל הניתן את הפעילות הצבאית האיראנית בעיראק עולים בקנה אחד עם האינטרסים האמריקנים, המטרה היא למנוע פתיחת חזית חדשה שתתקיף את ישראל מצפון תוך שימוש בנשק רקטי איראני מדוייק.

 

גשר יבשתי חדש לסוריה וללבנון

בינתיים גובר המאמץ לפתוח בקרוב את המעבר החדש בין עיראק לסוריה באזור אלבוכמאל שיאפשר לאיראן לשנע ביעילות אמצעי לחימה מתקדמים לסוריה וחזבאללה בלבנון.

הגנרל קאסם סולימאני מפקד כוח "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" ביקר לפני שבועיים באזור כדי לעמוד מקרוב על ההכנות לכך ונפגש עם חברי המליציות הפרו איראניות הפועלים באזור.

למעבר הגבול הזה יש חשיבות אסטרטגית עבור איראן והוא מהווה אזור חיוני בציר האספקה היבשתי שאליו חותרת איראן כדי לבסס את נוכחותה בסוריה, המעבר החדש יאפשר תנועה גדולה יותר של כלי רכב ושמירה על חשאיות לגבי העברת שיירות מכיוון שהמעבר מרוחק מבתי מגורים.

אלבוכמאל בגבול עיראק סוריה נקודה חשובה לאיראן לצורך יצירת הגשר היבשתי
אלבוכמאל בגבול עיראק סוריה נקודה חשובה לאיראן לצורך יצירת הגשר היבשתי

המליציות השיעיות אמורות לאבטח את הציר מאלקאא'ם שבעיראק לעבר אלבוכמאל, זה יהיה הגשר היבשתי החדש מאיראן לסוריה ומשם ללבנון.

על פי דיווחים סורים, ישראל כבר פעלה בצד הסורי של האזור הזה והפציצה ב-17 ביוני 2018 עמדות של המליציות העיראקיות ושל הצבא הסורי באזור שבין אבולכמאל וטנאף, הפצצה שבה על פי הדיווחים נהרגו 40 אנשי המליציות.

ישראל מעולם לא אישרה כי הייתה מעורבת בהתקפה הזו, ארה"ב הכחישה כי הייתה מעורבת בתקיפה.

לכן, נראה כי מעבר הגבול החדש הזה עשוי בהחלט להיות יעד חשוב לתקיפה של ישראל שכן איראן מייחסת לו חשיבות אסטרטגית רבה, לפנינו עוד מערכה ארוכה.