עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מול חמאס והגא"פ: כל הדרך אל הסבב הבא

ארגון חמאס מתפייס עם הג'יהאד האסלאמי וחוזר לשתף עמו פעולה נגד ישראל למרות הבנות הרגיעה • היריבות בין שני הארגונים תימשך מתחת לפני השטח וחמאס משחק "משחק כפול" מול ישראל,הסבב הבא הוא עניין של זמן ונדרשת הכרעה אסטרטגית בעניין רצועת עזה

ארגון חמאס עושה דרכו חזרה לשתף פעולה עם ארגון הג'יהאד האסלאמי למרות היריבות הקשה ביניהם והעובדה שחמאס בחר לשבת על הגדר בסבב הלחימה האחרון ולא שיגר רקטות לעבר ישראל.

עפ"י גורמי ביטחון בכירים בישראל, ההערכה היא ש"גורמים סוררים" בתוך ארגון חמאס הם ששיגרו את שתי הרקטות לעבר העיר באר שבע בערב שבת כמסר של פיוס ופיצוי על אי השתתפותו בסבב האחרון.

קופרווסר: הכדור בידיים של חמאס

ארגון חמאס לא הודה בירי הרקטות לעבר ישראל אך דוברו פווזי ברהום פירסם את ההודעה הבאה: " לא נאפשר לאויב להמשיך את ההפרות מצדו ובמדיניותו הפושעת או בבחירת הזמן והמקום של כל מערכה".

גורמים ברצועה העריכו כי הגורמים בחמאס שיגרו את הרקטות לעבר באר שבע בעקבות הדרישה של הרחוב הפלסטיני והביקורת העממית החריפה כלפיו על שהינו משתף פעולה עם ישראל כיוון שישב על הגדר בסבב הלחימה האחרון. הירי לעבר באר שבע נועד להפגין בין היתר את יכולותיו הצבאיות הרבות.
היריבות שלו עם הג'יהאד האסלאמי לא הסתיימה אך השנאה לישראל גוברת עליה ומאחדת שוב את שני הארגונים, אם ישראל ניסתה, הרי שהיא לא הצליחה לתקוע טריז בין שניהם.
בתגובה תקף צ"הל יעדים של חמאס ברצועת עזה ודובר צה"ל הטיל רשמית את האחריות על חמאס: "ארגון הטרור חמאס אחראי לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה והוא שישא בהשלכות לפעולות הטרור המופעלות נגד אזרחי ישראל", נאמר בהודעתו.

מצג של אחדות

בסוף השבוע היו מגעי פיוס בין חמאס לארגון הג'יהאד האסלאמי ברצועה. משלחת של הג'יהאד האסלאמי הגיעה לביתו של בכיר חמאס ד"ר מחמוד א-זהאר להתנצל על הפגיעה בו לאחר שגורש בבושת פנים כשבא לנחם את משפחתו של המחבל בההא' אבו אלעטא שחוסל ע"י ישראל.

אסמעיל הניה, מנהיג חמאס, התקשר בטלפון למנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד א-נח'אלה והביע תנחומים על מותו של בהאא' אבו אלעטא, "ארגון חמאס ימשיך להיות החיק והשומר של כל הפלגים הפלסטינים" הבטיח הניה ואחר כך יצא בראש משלחת של הארגון לנחם את משפחתו של אבו אלעטא כשהוא עוטה לצווארו כפיה של הג'יהאד האסלאמי לאות הזדהות.
גם בכיר חמאס ח'אלד משעל התקשר מחו"ל לאביו של המחבל בהאא' אבו אלעטא והביע את תנחומי הארגון על מותו.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה דיווח ב-16 בנובמבר כי ראשי הזרוע הצבאית של חמאס נועדו בסוף השבוע עם ראשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי לפגישת התייעצות והפקת לקחים מסבב הלחימה האחרון.

בפגישה היו "נזיפות הדדיות", אך גם הסכמה על המשך הפגישות, הגברת התיאום ושיפור המנגנונים של החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועה.
בכיר חמאס אחמד יוסף האשים את ראש הממשלה נתניהו בניסיון ליצור מחלוקות בין החמאס לג'יהאד האסלאמי, "היחסים ביננו מצויינים, המלחמה היא תרמית והיד שלנו תמיד על ההדק" אמר יוסף.

דוברים של החמאס והג'יהאד האסלאמי האשימו את ישראל בלוחמה פסיכולוגית תוך שימוש בתקשורת הישראלית כדי לנסות וליצור פילוג בין החמאס לג'יהאד האסלאמי.
הפרשן העזתי שרחביל אלע'ריב טען כי הפלגים הפלסטינים הציבו את ארגון הג'יהאד האסלאמי בחזית הלחימה בסבב האחרון במסגרת טקטיקה צבאית שמטרת למנוע מהכיבוש הישראלי להיכנס לרצועת עזה ולפגוע בבתי מגורים.

"ההישג הגדול של ההתנגדות הפלסטינית הוא החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים".

לאן פני הדברים?

נראה כי חמאס והג'יהאד האסלאמי מנסים כעת להתגבר, לפחות למראית עין, על המשבר האחרון ביניהם וליצור חזית אחידה אחת מול ישראל, בסך הכל יש להם מכנים משותפים רבים, שני הארגונים הם ארגונים אסלאמיים בעלי היסטוריה משותפת עם אידיאלוגיה משותפת של ג'יהאד, שניהם נתמכים על ידי איראן והאסטרטגיה שלהם היא משותפת.
חידוש התיאום ביניהם והפעלת החמ"ל המשותף של כל הפלגים ישפר את יכולת המאבק שלהם בישראל.

מבצע "חגורה שחורה" לא הביא ליצירת בידול והפרדה בין החמאס לג'יהאד האסלאמי. לא היה זה הישג ישראלי ותוצאה ישירה של המבצע הצבאי, החמאס הוא שיצר את הבידול הזה מהאינטרסים שלו ועכשיו הוא שוב משנה את עמדתו על פי התנאים שנוצרו בשטח והאינטרסים החדשים שלו.

גם אם מקבלים את הערכת אמ"ן כי "גורמים סוררים" מתוך ארגון חמאס הם שירו בסוף השבוע את שתי הרקטות לעבר באר שבע אין שום ערבות לכך שהנהגת חמאס לא הייתה בסוד עניין, חמאס משחק "משחק כפול" כדי לקדם את מטרותיו וימשיך בשיגור רקטות מדי פעם כשהדבר משרת את מטרותיו ובאותה העת ימשיך במסלול "ההסדרה" מול ישראל כדי להשיג ממנה את השיפור הכלכלי וההומניטארי ואת האישור להכנסת הכספים מקטאר מדי חודש.

מאז החל קמפיין "צעדות השיבה" במרץ 2018, מנהל ארגון חמאס אסטרטגיה של "משא ומתן תחת אש" מול ישראל, באמצעות מצרים, ואין סימנים שהאסטרטגיה הזו תשתנה, גם לאחר חיסולו של בהאא' אבו אלעטא שהיה אבן נגף בישום הבנות ההסדרה.

סבב הלחימה האחרון היה מוצלח מבחינתה של ישראל בגלל שהוא היה יזום, תוכנן בקפידה ולאורך זמן,והתבצע בהפתעה ודיוק שהכניסו להלם את ארגון הג'יהאד האסלאמי.
אולם הסבב הבא הוא רק שאלה של זמן,להערכתי הבנות "ההסדרה" יקרטעו וכרגע יש כמה סכנות שמאיימות עליהן:

א. האיום של קטאר להפסיק את התשלומים החודשיים לחמאס.

ב. המבוי הסתום בנושא החזרת השבויים והנעדרים.

ג. המאבק הפנימי בתוך ארגון הג'יהאד האסלאמי שבו יש קבוצות שנאמנות לדרכו של בהאא' אבו אלעטא ומתנגדות להסכם הפסקת האש וישום "ההסדרה".

המבחן הבא של הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי יהיה כבר בהפגנות ביום שישי הבא על גדר הגבול ברצועה. הג'יהאד האסלאמי טוען שישראל הסכימה להפסיק ירי אש חיה לעבר המפגינים – כיצד ימנעו חיילי צה"ל נסיונות פריצה בכוח של המפגינים לתוך ישראל?

ישראל לא תוכל להמשיך במדיניות הזו של סבבי לחימה ברצועה לעוד הרבה זמן, המצב שנוצר מחייב הכרעה ולהערכתי היא חייבת ליזום בהפתעה מהלך קרקעי נרחב ברצועה,מעין מבצע "חומת מגן 2" כדי לפרק את התשתיות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה ולמוטט את שלטון חמאס, זה השלב הראשון הנדרש באופן מיידי ועדיף שישראל תיזום אותו מאשר שהיא תיגרר אליו מבלי האפשרות להפתיע את האויב.