עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מאותת לחיזבאללה: הפסיקו פעילות ברמת הגולן הסורי

חשיפת דובר צה"ל של "תיק הגולן" של החיזבאללה מעמידה את הארגון במבוכה • ישראל במסר ברור לנצראללה

התשתית המבצעית של חיזבאללה בצפון רמת הגולן שנחשפה לאחרונה היא ביטוי לנחישות של נצראללה לבנות חזית נוספת למלחמה בישראל מעבר לחזית לבנון ולמרות מצבה הכלכלי הקשה של התנועה. בחיזבאללה איתרו צורך אסטרטגי לבנות ברמת הגולן חזית שתשלים את חזית לבנון במלחמה הבאה בישראל. בינתיים ועד שתפרוץ המלחמה, אמורה חזית רמת הגולן לשמש אלטרנטיבה לפעולה מגבול לבנון, בעיתוי שייבחר, למבצעי תגובה או נקמה על פעולות ישראל בעיקר נגד יעדים איראנים בסוריה.

idf_map_golan_hizubullah
idf_map_golan_hizubullah

במסגרת זאת, משקיעה חיזבאללה מאמץ מבצעי נמשך עוד מראשית מלחמת האזרחים בסוריה, לבנייה של תשתית מבצעית בצפון רמת הגולן. על חשיבותה, כפי שהיא נקראת "תיק רמת הגולן" בחיזבאללה, יעידו דמויות המפקדים שפיקדו על חזית זאת. הראשון שמונה לפקד עליה היה ג'יהאד מוע'ניה, בנו הצעיר של עמאד מוע'ניה, מפקדה הצבאי של חיזבאללה שחוסל ב-2008. ג'יהאד מוע'ניה זכה לשיתוף פעולה מודיעיני ומבצעי של צמרת משמרות המהפכה ובעיקר מקאסם סולימאני מפקד כוח קודס שאימץ אותו והתייחס אליו כאל בנו שלו. לא פלא איפוא שכשחוסל מוע'ניה הצעיר בינואר 2015 במהלך סיור מבצעי בצפון רמת הגולן, נמצאו לצידו קצינים איראנים בכירים שאחד מהם בדרגת גנרל במשמרות המהפכה נהרג אף הוא.

The Supreme Leader receives Jihad Mughniyeh after his father’s death (Khamenei Twitter). In January 2015, he was serving as a Hizbullah commander on the Golan when he was assassinated.
The Supreme Leader receives Jihad Mughniyeh after his father’s death (Khamenei Twitter). In January 2015, he was serving as a Hizbullah commander on the Golan when he was assassinated.

למחליפו של ג'יהארד מוע'ניה מונה סמיר קונטאר, רוצח פעולת נהריה. קונטאר ניצל את מוצאו הדרוזי והשקיע מאמץ מיוחד לבנות תשתית מבצעית בקרב הכפרים הדרוזים ברמת הגולן הסורי. קונטאר חוסל בדצמבר 2015.

Hizbullah leader Hassan Nasrallah with a young Jihad Mughniyeh
Hizbullah leader Hassan Nasrallah with a young Jihad Mughniyeh

חיזבאללה המשיכה במאמציה לפעול בצפון רמת הגולן. למשימה נרתמה איראן, שהגבירה את מאמציה להביא לאזור חלק מלוחמי ליגיון הזרים השיעי, שסיימו מלאכתם במלחמה בסוריה. במשך חודשים בנתה איראן מספר מחנות צבא בעומק רמת הגולן במטרה להופכם למחנות קבע ללוחמים השיעים שהגיעו מעיראק, פקיסטאן ואפגניסטאן, במסגרת ליגיון הזרים השיעי. אולם מחנות אלה הושמדו בפעולות של חיל האוויר הישראלי והלוחמים השיעים נותרו בעומק סוריה.

המאמץ של חיזבאללה מול רמת הגולן לא נפסק. בחודשים האחרונים גויס למשימה מפקד בכיר בחיזבאללה עם יכולות מבצעיות גבוהות בשם ALI MOSSA DAQDOQ ובשמו המבצעי Abu Hossein Sajed.

דקדוק שייך לדור המייסדים המבצעיים של חיזבאללה. הוא הצטרף לתנועה ב-1983 ועם השנים הפך למקורבו של עמאד מוע'ניה. ב-2006 הוא נשלח על ידי עמאד מוע'ניה לעיראק כחלק מהמאמץ המשותף של חיזבאללה וכוח קודס לארגן ולאמן את המליציות השיעיות בג'יהאד נגד כוחות הקואליציה בראשות ארצות הברית בעיראק. דקדוק עצמו אף שהה באיראן שם הדריך לוחמים שיעים שהגיעו להתמחות בהכנת מטענים וביצוע חטיפות במודל שהפעילה חיזבאללה נגד ישראל בלבנון.

ב-20 ינואר 2007 היה דקדוק שותף בכיר לפעולה שבוצעה נגד הכוחות האמריקאים בכרבלא, שבה נחטפו והוצאו להורג חמישה חיילים אמריקאים. במרץ 2007 נעצר דקדוק על ידי הכוחות הבריטים בבצרה והועבר לידי צבא ארצות הברית.

מסיבות לא מובנות הגובלות ברשלנות או טיפשות, דקדוק לא הועמד לדין על ידי האמריקאים. לאחר היציאה של כוחות ארצות הברית מעיראק בדצמבר 2011 הועבר דקדוק לשלטונות העיראקיים. לאחר לחצים רבים כבדים של איראן ושל חיזבאללה שוחרר דקדוק והועבר לאיראן וממנה חזר ללבנון לפעול בשורות המבצעים המיוחדים של חיזבאללה.

נראה שחשיפת התשתית של דקדוק בצפון רמת הגולן נועדה לאותת לחיזבאללה ולסוריה כי המשך פעילותה, תביא לחיסולה.