עבור לתוכן העמוד
Menu

ישראל מאותת לאיראן – לא מוותרים

בכיר במשטר הסורי מזהיר את ישראל כי ארצו עשויה לשנות את אופן התגובה שלה על הפצצותיה בסוריה • התקיפה האחרונה של ישראל בסוריה נודעה להעביר מסר חד משמעי לאיראן כי ישראל נחושה להביא להוצאת כוחותיה מסוריה והפסקת הסיוע לחזבאללה בלבנון

ישראל שומרת על עירנות גבוהה למקרה של תגובה סורית בעקבות התקיפה הצבאית הנרחבת המיוחסת לישראל על מטרות איראניות בסוריה ב-30 ביוני.

סגן שר החוץ הסורי , פייצל אלמקדאד, הזהיר ב-2 ביולי את ישראל בעקבות התקיפה ואמר: "אל תהיו רגועים, סוריה עשויה לשנות את אופן התגובה שלה בעתיד".

ראש המוסד יוסי כהן אמר בהופעה נדירה בכנס הרצליה ב-1 ביולי כי "לישראל אין ענין בעימות עם סוריה אך היא לא תסכים שסוריה תהיה בסיס לוגיסטי להעברת אמצעי לחימה לחזבאללה ולבנון".

דבריו של ראש המוסד באו לאחר דיווחים על תקיפה ישראלית בסוריה ב-30 ביולי שבוצעה מהאוויר ומהים באזורי דמשק וחומס.

על פי דיווחים מסוריה, מטוסי חיל האוויר הישראלי השתמשו במרחב האווירי של לבנון לצורך ההפצצות, בתקיפות נהרגו 16 בני אדם, בהם ילדים ולוחמים זרים המשתייכים לכוחות המשטר.

התקיפה הישראלית באה למרות שהאיראנים העבירו, בלחץ רוסי וסורי, את הנוכחות הצבאית שלהם לצפון סוריה ורק כמה ימים לאחר שבירושלים התקיים מפגש ראשון מסוגו בין היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל כדי לדון בעתידה של סוריה ובנוכחות הצבאית של איראן במדינה בהסכמתו של הנשיא בשאר אסד.

במפגש הבהיר ניקולאי פטרושוב,היועץ לביטחון לאומי של רוסיה כי התקיפות של ישראל בסוריה "אינן רצויות".

סוריה ואיראן מאותתות – תמו ימי ההבלגה

מה הייתה מטרת התקיפה הישראלית?

 

מדובר בתקיפה ישראלית נרחבת של יותר מ-10 מטרות באזור דמשק וחומס, מדובר בעיקר במחסנים שהכילו רקטות וטילים מדוייקים שהגיעו מאיראן עבור חזבאללה בלבנון למקרה שתפרוץ מלחמה בין ישראל ללבנון.

בין היתר הותקף שדה התעופה הצבאי שייראת, הממוקם כ-30 ק"מ דרומית לחומס, בשדה זה נוחתים מטוסים איראנים שמביאים לסוריה את אמצעי הלחימה המיועדים לחזבאללה.

איראן פועלת כעת לחזק את היכולות הרקטיות של חזבאללה בלבנון למקרה שתצטרך להפעיל אותו נגד ישראל במידה ויפרוץ עימות צבאי בינה לבין ארה"ב.

התקיפה הישראלית הנרחבת נועדה, ככל הנראה,"לפגוע בכמה ציפורים במכה אחת" לפני שהרוסים מעבירים לשליטה מלאה סורית את סוללות ה-300-S  שהביאו לסוריה בעקבות הפלת מטוס הביון הרוסי לפני כמה חודשים.

עיתון "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה טען ב-2 ביולי מפי מקורות סורים כי מרבית היעדים שהותקפו בסוריה הם יעדים שבהם נמצאים כוחות איראניים או אתרים של הצבא הסורי שבהם יש מחסני אמל"ח של הכוחות האיראניים וכי היועצים הצבאיים האיראנים התפנו מהאתרים טרם שהם הותקפו ואיש מהם לא נפגע.

 

לאן פני הדברים?

 

ישראל שומרת על עמימות ואיננה לוקחת את האחריות על התקיפה בסוריה, רוב המטרות שהופצצו נפגעו כבר בעבר על ידי מטוסי חיל האוויר.

צריך להתייחס ברצינות לאזהרתו של סגן שר החוץ הסורי בדבר שינוי אופי התגובה הסורית בעתיד על המשך ההתקפות הישראליות.

התקיפה האחרונה הישראלית בסוריה נועדה להעביר את המסר הברור לאיראן כי ישראל לא תסכים בשום פנים ואופן להמשך התבססותה הצבאית בסוריה וניצול השטח להעברת אמצעי לחימה מתקדמים לחזבאללה בלבנון.

התקיפה הישראלית בסוריה היא הוכחה נוספת לכך שהמפגש המשולש בירושלים בשבוע שעבר בין היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל לא הביא לפריצת דרך ובניית מנגנונים להוצאת הכוחות האיראניים מסוריה והפסקת התקיפות הישראליות.

ישראל הבהירה את מדיניותה במפגש המשולש והיא מתואמת עם ארה"ב בנושא, הרוסים אינם מרוצים מתוצאות המפגש מכיוון שהם רוצים לשמור על האינטרסים של בנות בריתם, סוריה ואיראן.

גם לאחר המפגש המשולש בירושלים אין שינוי מהותי בחזית הסורית, ישראל איננה מוכנה לוותר ולהתפשר בנושא הנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה ורוסיה איננה מוכנה לנטוש את בנות בריתה וטוענת כי איראן נלחמת בטרור של דאע"ש בסוריה  ומסייעת בהחזרת היציבות הביטחונית, לכן המתיחות  נמשכת בחזית הצפון עם פוטנציאל של הסלמה.

 

 

 

 

.