עבור לתוכן העמוד
Menu

"ירח איסלאמי": איראן וחזבאללה נערכות לעימות עם ישראל

ארגון החזבאללה רואה כי חובתו להגיב על האירועים האחרונים שהוא רואה בהם "שינוי כללי המשחק" מצדה של ישראל • איראן נתקלת בבעיה לה לא ציפתה - ישראל בגבולה

סיכול פיגועי הרחפנים ברמת הגולן והפגיעה בבסיס ההתארגנות עליה נטלה ישראל אחריות, אירוע הרחפנים ברובע הצ'אחיה בבירות וכן המשך הפגיעות המיוחסות לישראל במחסני אמל"ח של מיליציות שיעיות בשטח עיראק ובסוריה, הביאו את המתיחות בין ישראל לבין איראן לשיא חדש.

חזבאללה – מוטיבציה גבוהה לתגובה

מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה איים שחזבאללה תגיב על שתי הפעולות הישראליות נגד הארגון :

  • תקיפת משגרי הרחפנים בגולן
  • שיגור "רחפני התופת" לעבר הצ'אחיה בדרום מערב ביירות

הרש"פ מרוקנת את הסכמי אוסלו

נצראללה הדגיש, כי שני לוחמי חזבאללה (שפרטיהם ותמונותיהם נחשפו בהרחבה) נפגעו בתקיפה בסוריה ולא אנשי כח קדס איראניים כטענת ישראל. לפיכך, חזבאללה רואה בפגיעה בלוחמיה בשטח סוריה כאילו שנפגעו בלבנון. כפועל יוצא תגובתה תהיה בהתאם : "חכו לנו יום אחד, או יומיים, או שלושה או ארבעה…פשוט חכו לנו", איים נצראללה. סגנו, נעים קאסם, אמר כי חזבאללה יגיב על תקיפת הרחפנים ב"מתקפת פתע" שתהווה תגובה על ההתקפה ולא תוביל למלחמה ו"הדבר יחשף בימים הקרובים[1].

(נעים קאסם : מתקפת פתע שלא תוביל למלחמה)
(נעים קאסם : מתקפת פתע שלא תוביל למלחמה)

[1] https://beirut-news.com/lebanon/41928

במקביל, פרסם חזבאללה את תוצאות התחקיר שערך לגבי שני הרחפנים שיוחסו לישראל. עפ"י התחקיר חשפו מומחים מיוחדים של  חזבאללה שהרחפנים הישראלים היו ,רחפני תופת",  שנשאו חומר נפץ מסוג C4 במשקל חמישה וחצי ק"ג. לאחר ניתוח המידע הגיעו מומחי חזבאללה למסקנה שמטרת שיגור הרחפנים הייתה לבצע Suicide attack. הרחפן הראשון נפל בגלל כשל טכני והשני התפוצץ[1]. לטענת חזבאללה מומחי החבלה של הארגון הצליחו לפרק את מטען הנפץ מהרחפן הראשון.

[1] http://english.almanar.com.lb/813903

על פי דו"ח מודיעיני שהגיע לידי  ה"טיימס" של לונדון מתקפת הרחפנים של ישראל  כוונו נגד ארגזים שהכילו רכיבים רגישים של מכונות לערבול (industrial planetary mixer) חומרים הודפים שהינם קריטיים לשיפור  ביצועי טילים מונחים מדוייקים .(machinery to mix high-grade propellant for precision guided missiles)[1] עפ"י אותו דיווח  מכונת הערבול האיראנית נפגעה באורח קשה ורכיב ממוחשב הקשור לשליטה ובקרה על מכונת הערבול שהיה בארגז נפרד הושמד לחלוטין. המכשור היקר נפגע , על פי המדווח, בשטח פתוח בשכונת הצ'אחיה, זמן קצר לפני העברתו למקום מסתור ממוגן. צילומי לויין שפורסמו העידו, כי הרחפנים הגיעו מכיוון הים התיכון.

[1] https://www.thetimes.co.uk/article/israeli-drone-attack-targeted-iranian-guided-missile-technology-5680836b9

יודגש, כי המכונה מיוצרת באיראן ומשמשת לתעשיית הטילים הבליסטיים שלה (יתכן גם כי איראן הצליחה להעביר מכשור דומה לתימן נוכח השיפור הדרמטי ביכולת החותי'ים לשגר טילים ומל"טים לעבר סעודיה). העברת הציוד ללבנון עומדת בסתירה לאמנת משטר הפיקוח על ייצוא ציוד, תוכנה וטכנולוגיית טילים Missile Technology Control Regime (MTCR) האוסרות העברת מכשור הקשור לייצור טילים בליסטיים ואף מוזכרת בנספח לאמנה (עליה לא חתומה איראן)[2] . המכונה המדוברת כבדה מאד  ועדינה ונארזת בחלקים בארגזי עץ כבדים (ללא סימון וכיתוב מיוחדים) ומעוגנת אליהם כדי למנוע זעזועים שיפגעו בה. בכל מקרה מדובר בתהליך מורכב ויקר להביא את הציוד ליעדו.

נצראללה הבהיר כי זו הפעם הראשונה שישראל פועלת בביירות מאז 2006 וחזבאללה לא יאפשר זאת "יהיה המחיר אשר יהיה". מעתה ואילך, הוסיף, חזבאללה תפיל כל כלי טיס ישראלי שיחדור למרחב האווירי של לבנון.

הדעת נותנת כי חזבאללה תעשה כל שביכולתה להגיב בכוח על הפעולות הישראליות. הכוונה  והרצון קיימים והצלחת התנועה להגיב תלויה ביכולתה המבצעית.

מהלומות חוזרות ונשנות

איראן, הסופגת פגיעות חוזרות ונשנות בניסיונותיה לבסס נוכחות צבאית משמעותית בסוריה, ולשפר את הדיוק של טילי חזבאללה, החליטה לאחסן חלק מהטילים, הרקטות וציוד צבאי נוסף בידי המליציות הנאמנות לה בשטח עיראק. הרחבת המערכה והפגיעה באינטרסים איראניים בשטח עיראק, הגובלת באיראן,  פגעה באחד היסודות המרכזיים של תפיסת הביטחון האיראנית –ניהול המערכה הרחק מגבולות איראן – ובציר היבשתי אותו היא  מנסה לכונן להעברת אמצעי לחימה  ולוחמי מיליציות שונות דרך עיראק לסוריה וללבנון.

[1] https://www.thetimes.co.uk/article/israeli-drone-attack-targeted-iranian-guided-missile-technology-5680836b9

[2] http://mtcr.info/wordpress/wp-content/uploads/2017/10/MTCR-Handbook-2017-INDEXED-FINAL-Digital.pdf

הפגיעה החוזרת ונשנית באיראן  (בעיקר בטילים ורקטות) הובילה לדיון פנימי נוקב בתוך איראן סביב חוסר ההצלחה המתמשך – דווקא בחזית החשובה מול ישראל – לבסס יכולות התקפיות ולבסס אחיזה צבאית משמעותית לאורך גבולה. זאת, בניגוד להצלחות האיראניות בניהול המערכה מול סעודיה משטח תימן והתקיפות החוזרות ונשנות של  יעדים אסטרטגיים (מתקני נפט, אתרי צבא ושדות תעופה) בסעודיה ובאיחוד האמירויות באמצעות דגמים מתקדמים של כלי טייס בלתי מאוישים והפלת מספר מל"טים אמריקניים; בשימור שלטונו של אסד בסוריה ; בהרחבת ההשפעה בעיראק ובליבוי מהומות בבחריין.

מחמד אימאני, חבר מערכת בעיתון "כיהאן" (המשקף את עמדותיו של מנהיג איראן, ח'אמנהאי),  נתן (23 אוגוסט) ערב התקיפה  המתוכננת, יותר מרמז לגבי מתווה התגובה של איראן ו"חזבאללה"   לתקיפות  (המיוחסת לישראל) של אתרי אחסון טילים  של "אלחשד" אלשעבי" ומליציות  נוספות הנאמנות לאיראן בעיראק.

"בשורות מרות וקשות"

אימאני השווה את הפעילות הישראלית בסוריה ובעיראק למעורבות הסעודית בתימן, שהובילה את החות'ים (הנתמכים על ידי איראן[3]) להפעיל בצורה אינטנסיבית טילים, רקטות, טילי שיוט ומל"טים נגד מטרות צבאיות וכלכליות ומתקני נפט בעומק אדמת סעודיה "עתה ישראל החלה להתגרות  בהתנגדות בעיראק ובסוריה ולכן עליה לצפות להפתעות חדשות קרי, אין להתפלא אם בלילות או בימים הקרובים יתקפו מל"טים אלמוניים מטרות ביטחוניות, צבאיות וגרעיניות של ישראל או את ערי הנמל ויתר המרכזים הציוניים החשובים…. ישראל צריכה להיערך לבשורות מרות וקשות של חדירה ותקיפת מל"טים לדימונה, חיפה ותל-אביב – בדומה להתקפות הנערכות נגד סעודיה (ואיחוד האמירויות), חרף מטריית ההגנה האווירית האמריקנית הפרוסה בממלכה".

"ירח אסלאמי מלא מעל האזור "

אימאני המשיך לתאור הסביבה האסטרטגית בה פועלת איראן ואמר  כי דווקא נוכח הכרזת המלחמה של "הציונות הנוצרית" ( הפעילות האמריקנית בעיראק ואפגניסטאן)  וכוונתה ל"עקור מהשורש את ההתנגדות האסלאמית מאיראן, לבנון ופלסטין, הרי שחזית ההתנגדות דווקא הולכת וצוברת תאוצה אך עתה, הציר הזה (חזית ההתנגדות)איננה רק בגדר  סהר שיעי (هلال شیعی) אלא מעין ירח מלא איסלאמי (بدر اسلامی)  הפועם בחוזקה בכל ארבע קצוות האזור"[1].

בהקשר התקיים איראן  ימים ספורים לפני סיכול פעולת הרחפנים, כינוס בינלאומי  ראשון מסוגו לזכר "ההרוגים האלמונים של איראן, ציר ההתנגדות ומשפחות החללים". בין היחידות ששמן הוזכר הפאטמיון (אפגניסטאן), חידריון (עיראק), זינביון (פקיסטן), אנצראללה (החות'ים בתימן), חזבאללה (לבנון), ארגוני ההתנגדות השיעים בבחריין (פלוגות אלאשתר) וכן מספר ארגונים הפועלים בעיראק (כתאא'ב חזבאללה, חרכת אלנח'בה ואלחשד אלשעבי). האירוע אמור היה להיערך   במחוז מזנדראן ואורח הכבוד בו היה – מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני, המרכז ומתאם את פעילותם של כל הארגונים באזורים השונים ומי שתכנן ופיקד על פעולת שיגור רחפני נפץ שסוכלה על ידי ישראל  . בכוונת איראן לקיים את הכינוס מדי שנה במדינה אחרת מקרב ציר ההתנגדות כדי לגבשו ולהגביר את התאום בקרב מרכיביו . זאת,  במסגרת ניסיונותיה להגביר את השפעתה באזור באמצעות הארגונים הנותנים לשליטתה ולהשפעתה, בין היתר, לקראת מערכה אפשרית עם ארצות הברית. עלי שמח'אני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן אמר לעניין זה כי הארגונים הנתונים למרותה של איראן, שנציגים שלהם נכחו ככל הנראה בכינוס באיראן, ישולבו במערכה נגד ארצות הברית במסגרת "הכלים הרבים העומדים לרשותה של איראן"[2]

[1] https://www.mashreghnews.ir/news/986149/%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%87%D9%88-%D8%B3%D8%B1-%D8%B4%D9%88%D8%AE%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

[2] https://www.nbcnews.com/news/world/top-iranian-official-we-should-never-have-signed-obama-era-n1043971

מחסן רצ'אא'י, לשעבר מפקד משמרות המהפכה ( 25 אוגוסט) ומי שעומד בראש המועצה לקביעת האינטרס של המשטר , שנטל חלק ב"כינוס השהידים"[1] , אמר בעקבות ההתקפות הישראליות ואלה המיוחסות לישראל, כי "מגני סוריה ועיראק יגיבו בקרוב  נגד המשטר הציוני"..  לדבריו, "מוקדי הייעוץ של איראן בסוריה לא נפגעו". לדבריו, "ישראל משקרת כאשר היא טוענת  כי פגעה  במטרות (סיכול שיגור הרחפנים)  איראניות"[2]. אתר ("טבנק") המזוהה עם רצ'אא'י  הדגיש, כי האירועים האחרונים בהם הייתה מעורבות של כוחות ישראלים וכן כוחות איראניים ו"חזבאללה"  מעידים כי "נכנסו לשלב חדש של פגיעה במל"טים והדבר מצביע על שינוי בדפוסי העימות העתידיים בין הצבא הישראלי לבעלי בריתה של איראן באזור"[3].  בהקשר זה העריך מומחה איראני לענייני מזה"ת (מצטפא נג'פי), כי לא ניתן להוציא  מכלל אפשרות תקיפה ישראלית בשטח איראן ו"אם זה יקרה יפרוץ עימות נרחב באזור והתגובה האיראנית תשנה את המשוואות של ישראל"[4].

(מחסן רצ'אא'י נואם בכינוס השהידים) מקור התמונה IRNA
(מחסן רצ'אא'י נואם בכינוס השהידים) מקור התמונה IRNA

כישלונות מצטברים

איראן חשה, כי ישראל משנה ומרחיבה את גבולות המערכה שהיא מנהלת נגדה ונגד בעלות בריתה (בעיקר חזבאללה) באזור ואף מתקרבת לגבולותיה – תקיפות בעיראק וחשש מפני אפשרות כי ישראל תהיה חלק מכוח שיטור ימי במפרץ הפרסי. עד כה הצליחה איראן לנהל את המערכה נגד ישראל ויריבותיה האזוריות (בעיקר סעודיה) הרחק מגבולותיה עתה היא נדרשת לעשות התאמות במדיניות הביטחון הלאומי  נוכח התקרבות המערכה אליה.

לפי שעה הניסיונות האיראנים להגיב לפעילות הישראלית  ולהתמודד עם הפגיעות החוזרות ונשנות בנכסים איראנים נתקלים בקשיים ובביקורת גוברת מבית על חוסר ההצלחה דווקא בפעילות מול ישראל. הכישלונות האיראנים המצטברים, למרות ההשקעה האדירה בכסף ובציוד,  והמהלומות שהיא סופגת מישראל בעיקר בזירה הסורית ולאחרונה גם בעיראק מעוררים גם תהיות בשיח מחנה ההתנגדות  – מדוע איראן אינה מצליחה להגיב  על הפעילות הישראלית ומאפשרת לישראל להרחיב את השפעתה ואת כושר ההרתעה שלה. כל אלה עלולים לדחוף את איראן ואת "חזבאללה" להמשיך ולנסות להגיב כדי לשמר את השפעתה וכח המשיכה שלה לגורמי ההתנגדות ולמנוע את הכרסום המסתמן בתדמיתה.

במקביל למציאות ההסלמה בין ישראל  לבין איראן ו"חזבאללה" עומדת האפשרות לחידוש הדיאלוג עם ארצות הברית  – אולי כבר בשולי העצרת הכללית של האומות המאוחדות במהלך ספטמבר הקרוב . התפתחות, אם תבשיל למרות הסיכוי הנמוך נוכח התנאים שהציבה איראן – ביטול הסנקציות קודם השיחות חרטה אמריקנית על הטרור הכלכלי נגד העם האיראני  –  עשויה כבעבר לחדד את המחלוקת בין ממשלת איראן לבין גורמי משה"מ והמודיעין במדינה. אלה  ממשיכים לקדם את מדיניות ייצוא המהפכה והפעילות החתרנית האיראנית ברחבי העולם וביכולתם לסכל כל אפשרות לחידוש השיח, מה גם שבקרבם בפרט ובסביבת המנהיג (כולל הוא עצמו) בכלל נמשכת ההתנגדות להסכם הגרעין, קל וחומר להכנסת שינויים בו ולחידוש ההדברות  עם ארה"ב. בחלון זמנים רגיש זה  תגובה של איראן  ו/או של חזבאללה עלולה לסתום את הגולל על פגישה אפשרית בין הנשיא טראמפ לעמיתו האיראני, רוחאני.

 

 

[1] https://tinyurl.com/IRNARzaee18

[2]https://tinyurl.com/ILNA25Aug

[3] https://www.tabnak.ir/fa/news/919946/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

[4] https://www.irna.ir/news/83449928/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86

[2] https://www.thetimes.co.uk/article/israeli-drone-attack-targeted-iranian-guided-missile-technology-5680836b9

[3] https://jcpa.org.il/article/%d7%aa%d7%99%d7%9e%d7%9f-%d7%a9%d7%93%d7%94-%d7%94%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%95%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%a0%d7%92%d7%93-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c/

[4] https://www.mashreghnews.ir/news/986149/%D9%86%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%87%D9%88-%D8%B3%D8%B1-%D8%B4%D9%88%D8%AE%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

[5] https://www.nbcnews.com/news/world/top-iranian-official-we-should-never-have-signed-obama-era-n1043971

[6]https://tinyurl.com/ILNA25Aug

[7] https://www.tabnak.ir/fa/news/919946/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D9%BE%D9%87%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

[8] https://www.irna.ir/news/83449928/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86