עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן מנסה למצוא את דרכה חזרה לשת"פ עם ישראל?

ברש"פ חשבו לעורר את רחוב באמצעות "ימי הזעם" עליהם הכריזו • המטרה הייתה - "ימי זעם" על רקע ירושלים אולם הכרזת מחלקת המדינה הסיתה את הנושא בגלל ירדן • הפרטים המלאים

הרשות הפלסטינית הכריזה בשבוע שעבר על "ימי זעם" בעקבות השנוי במדיניות ארה"ב כלפי סוגית ההתנחלויות כפי שהצהיר מזכיר המדינה פומאפו.  מעטים יודעים כי הסיבה האמיתית הייתה כי ישראל החליטה לסגור משרד קטן של הרשות הפלסטינית בדאר אל-איתאם, "בית היתומים", ששוכן בבתי הספר של הרשות הפלסטינית במזרח ירושלים.

ברש"פ כעסו מאוד על הצעד של ישראל, ואת "ימי הזעם" יעדה בהתחלה נגד הישראליזציה של מערכת החינוך, אבל עד מהרה החליטו לשנות כיוון ברש"פ ולייעד את "ימי הזעם" במקום על נושא ירושלים, ל"ימי זעם" על ההתנחלויות. הכרזתה של ארצות הברית כי אין זה נכון לומר שהתנחלויות אינם חוקיות, היו לשמן על גלגלי "ימי הזעם". במבחן התוצאה להכרזת מחלקת המדינה לא הייתה שום השפעה על השטח עצמו.

מדוע מיהרה הרשות הפלסטינית לעצור את המאבק על ירושלים כפי שתכננה מלכתחילה?

פרט חשוב שעמד לנגד אנשי הרש"פ היה כי המשרד שנסגר שכן במוסד השייך לווקף הירדני, ואימוץ מאבק על עניין שיש לירדן נגיעה בו, היה עלול להתפרש בירדן כניסיון פלסטיני לדחוק אותה ממזרח ירושלים.

אבל יש עוד נוסף שלא נעלם מן העין. ההחלטה של ירדן להוסיף חברי פתח' למנהלת הווקף לא עשתה טוב לירדן, ואנשי הווקף הירדני, נכנסו לתחרות מול אנשי פתח' לגבי מידת הנאמנות לירושלים. בכירים בווקף הודיעו לירדן כי אם המצב יימשך הם יתפטרו, וירדן לקחה זאת לתשומת ליבה. לפני כחודש נאלץ בכיר בוותיקן לעזוב את הר הבית לאחר שאנשי ווקף בכירים דרשו ממנו שלא להציג לראווה את הצלב שעל חזהו, אלא להסתירו מתחת לבגדיו.

מצבור הדברים הללו ממחישים לירדן כי עשתה מקח טעות, וכעת היא צריכה לתמרן את הדרך חזרה, והיא חייבת לחזור להידברות שקטה עם ישראל.

עיקר הדאגה של ירדן היא שישראל, סעודיה ומרוקו מתכננות להדיח אותה ממעמדה על הר הבית, ויש להבטיח לה שלדברים האלה אין יסוד – מכל מקום ככל שהדברים קשורים בישראל.

האם המזרח ירושלמים ישמרו על השקט הממושך יחסית בעיר? תושבי מזרח העיר משווים את מעמדם לעומת המצב ברמאללה ובגדה, והם מוצאים יתרונות רבים בשמירת המצב הנוכחי שעל פיו הם משתלבים בעיר מהמאוחדת. לעניין הסדרת יחסינו עם ירדן על הר הבית יש חשיבות גדולה גם מן הבחינה הזאת.

אולם דבר נוסף מעיב על הצעד נוסף.  ההחלטה על התחברות לישראל מחברת את תושבי מזרח ירושלים עם ערביי ישראל, ומכת הפשיעה בכפרים בישראל מעוררות חששות גם במזרח ירושלים. גם בשכונות הערביות של הבירה יש רמת פשיעה גבוהה, אבל לא בממדים  של ישראל. נושא זה מדיר שינה במזרח ירושלים ויש לתת עליו את הדעת.