עבור לתוכן העמוד
Menu

ירדן ומלחמתה ב"תכנית טראמפ"

ראש הממשלה הורה לסגור מחדש את מתחם שער הרחמים בהר הבית אך המשטרה מתקשה לבצע את הנחייתו • בכיר בפת"ח במזרח ירושלים אומר כי ההשתלטות על שער הרחמים היא רק ההקדמה במערכה על ירושלים ומזהיר כי "יישפך בה דם רב"

נושא תוכנית השלום האמריקנית החדשה המכונה "עסקת המאה" חזור לסדר היום המזרח תיכוני, עם הגעתם של שני השליחים האמריקנים ג'רלאד קושנר וג'ייסון גרינבלט לסיור בכמה מדיניות ערביות באזור כדי לדון בהיבטים הכלכליים של תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

לראיון בתכנית "קלמן וליברמן" (החל מדקה 1:33:00)

https://www.kan.org.il/radio/item.aspx?pid=72607

במקביל להתחממות המגעים המדיניים גם נושא הצעדים האחרונים של ירדן והפלסטינים בהר הבית חוזר לסדר היום ובצורה משמעותית.

מועצת הווקף האסלאמי החדשה פתחה את מבנה שער הרחמים, שעליו היא השתלטה ביום שישי האחרון בסיוע אלפי מתפללים מוסלמים,והכשירה אותו כבית תפילה זמני עד לעריכת שיפוצים נרחבים במקום.

לשכת ראש הממשלה מסרה ב-25 בפברואר כי ישראל לא הסכימה לפתיחת מסגד חדש בהר הבית וכי בדיון שנערך בלשכתו הורה ראש הממשלה נתניהו לאכוף את צו בית המשפט ולשמור את מבנה שער הרחמים סגור.

"ישראל תאכוף את צו בית המשפט ללא פשרות" נמסר מלשכת ראש הממשלה.

עפ"י גורמים מדיניים בירושלים, ישראל העבירה מסר לירדן להתערב בנושא ולהורות למועצת הווקף האסלאמי לכבד את צו בית המשפט לסגור את המתחם כדי למנוע הסלמה, אולם ההערכה היא שקלושים הסיכויים שהדבר יקרה.

משטרת ירושלים תתקשה לאכוף את סגירת המתחם ללא עימות עם מועצת הווקף והמתפללים בהר הבית.

האם ירדן דוחפת להסלמה בהר הבית לקראת הגעת השליחים האמריקנים קושנר וגרינבלט לאזור כדי להכשיל את שליחותם ואת "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ?

כדאי לשים לב היטב לדברים שאמר ד"ר מחמוד אלעבאדי, סגן ראש ממשלת ירדן לשעבר ב-25 בפברואר בערוץ הטלוויזיה הירדני הרשמי.

אלעבאדי אמר: " אנו צריכים להכשיל את ראש הממשלה נתניהו כי הוא מסלים את עמדותיו לקראת הבחירות בישראל, המלך עבדאללה הוא שמינה 7 אנשים מאש"פ במועצת הווקף האסלאמי (הירדנית), "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ נולדה מתה".

הפת"ח מאיים: "יישפך דם רב"

הרחוב הפלסטיני רשם לעצמו ניצחון גדול כשהשתלט בעצמו על מתחם שער הרחמים בהר הבית ביום שישי האחרון כשמשטרת ירושלים נסוגה ממתחם שער הרחמים ואף פינתה את עמדת המשטרה על גג המבנה מבעוד מועד.

מבחינת הפלסטינים זהו הניצחון השני שלהם בהר הבית מאז הניצחון שהביא לפינוי המגנומטרים שישראל הציבה בערי הר הבית ביולי 2017 בעקבות הפיגוע באנשי המשטרה במקום.

עם זאת הפלסטינים נערכים גם להמשך המאבק על השליטה בהר הבית וירושלים.

בכיר פת"ח במזרח ירושלים, הגנרל (בדימוס) בילאל א-נטשה המשמש בתפקיד מזכ"ל הועידה הלאומית העממית בירושלים פרסם ב-25 בפברואר מאמר בעיתון "אל-קודס" המזרח ירושלמי שבו שיבח את ההשתלטות על שער הרחמים והזהיר את ישראל.

" מי שסבור שמערכת שער הרחמים תהייה האחרונה עם הכיבוש חי באשליות,היא רק הקדמה למערכה רחבה וגדולה יותר שיישפך בה דם רב אך היא תנצח על החרב מכיוון שבעל הזכות הוא החזק ככל שיסתערו עליו כוחות הרשע", כתב א-נטשה.

לדברי גורמים בתנועת פת"ח במזרח ירושלים,כל פעולה שתעשה עכשיו משטרת ירושלים כדי להחזיר את המצב לקדמותו תתפרש כ"סדין אדום" ותביא להתנגשויות בתוך מתחם הר הבית.

ירדן והרש"פ עובדות בתיאום הדוק כדי למנוע את הסגירה מחדש של מתחם שער הרחמים שאותו הם פתחו בכוח.

כל עימות אלים בהר הבית ישרת את האינטרסים המשותפים של ירדן והרש"פ להכשיל את תוכנית השלום האמריקנית.

גם אירופה תומכת בעמדות ירדן והרש"פ בנושא "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, ועידת הפסגה של אירופה ומדינות ערב שהסתיימה אמש בשארם א-שיח' פרסמה הודעת סיכום על דעת המשתתפים בועידה שבה היא הדגישה את חשיבות המקומות הקדושים בירושלים והאפוטרופסות של ירדן עליהם וחשיבות ארגון אונר"א והצורך לתמוך בו כספית ומדינית כדי שימלא את המנדט שלו.

מידת הנחישות של ממשלת ישראל ללכת עד הסוף ולסגור מחדש את מתחם שער הרחמים איננה ברורה נוכח מערכת הבחירות והחשש להסלמה שאותה רוצה ארגון חמאס ליצור בקרוב, עפ"י הערכות אגף המודיעין של צה"ל.

הדברים יתבררו בימים הקרובים,כרגע  נראה כי אין בכוונת ירדן, שהובילה את המהלך, להורות למועצת הווקף המוסלמי לסגור את המתחם והכדור נשאר במגרשה של ישראל.

גורמים בפת"ח במזרח ירושלים שמעודדים מאוד מהצלחת ההשתלטות על מתחם שער הרחמים אומרים כי המשימה לא הושלמה וכי הם ימשיכו לסכל את מאמצי ישראל להשתלט על החלק המזרחי של הר הבית, על מתחם שער הרחמים ועל בית הקברות המוסלמי ובית ח'אלד אבו עסב בעיר העתיקה בירושלים.