עבור לתוכן העמוד
Menu

"יום זעם" פלסטיני: נערכים להקמה של "ועדות שמירה"

הרש"פ הכריזה על הפגנות ברחבי הגדה היום במחאה על הכרזת ארה"ב בעניין ההתנחלויות •   חיילי צה"ל הונחו לשמור על איפוק מירבי כדי למנוע הרוגים בצד הפלסטיני מחשש שהדבר יביא להסלמה

ההנהגה הפלסטינית ברמאללה החליטה לצאת למאבק בשטח נגד ההכרזה האמריקנית על חוקיות ההתנחלויות כפי שבאה לידי ביטוי בהודעה שמסר באחרונה מזכיר המדינה מייק פומפאו. הרש"פ הכריזה על יום ה-26 בנובמבר כ "יום זעם" ועל שביתה חלקית בגדה.

תנועת פת"ח, ביחד עם כל הפלגים האחרים ובהנהגתו של מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח, יקיימו הפגנות מול מחסומי צה"ל בגדה.

ההפגנות מתכוננות להתקיים במחסום חווארה באזור שכם, סמוך למחסום פוקוס באזור רמאללה ובאזור העיר חברון, בתוך העיר עצמה מתכננים הפלסטינים תהלוכה לעבר העיר העתיקה של חברון.

צה"ל נערך בהתאם להפגנות "יום הזעם" ולכך שמנגנוני הביטחון הפלסטינים יאפשרו למפגינים להגיע לנקודות החיכוך כדי להתעמת עם צה"ל.

עזאם אלאחמד, חבר הוועדה המרכזית של פת"ח אמר ב-25 בנובמבר לרדיו פלסטין כי "ההפגנות נועדו להראות לעולם שהפלסטינים לא יאפשרו לגנוב את זכויותיהם והם מאוחדים".

הוא ציין שהפעילות הדיפלומטית נמשכת וכי מועצת הביטחון של האו"ם תקיים ישיבה מיוחדת בנושא ואם ארה"ב תטיל וטו על ההחלטה יפנו הפלסטינים לעצרת הכללית של האו"ם כדי לגנות את ההכרזה האמריקנית בנושא ההתנחלויות.

כך הפילה איראן את רשת האינטרנט במהירות

חבר הועדה המרכזית של פת"ח ג'מאל מוחייסן טען כי מדובר ב"תחילתה של תוכנית מאבק כוללת נגד הצעדים של ארה"ב וישראל שתגיע עד לאינתיפאדה כוללת נגד פשעי הכיבוש".

גורמים באש"פ אומרים כי פעילות המחאה מתבצעת במסגרת אסטרטגית "ההתנגדות העממית" שהתווה מחמוד עבאס וכי יוקמו "ועדות שמירה" פלסטיניות שיפעלו בלילות בסמוך להתנחלויות כדי למנוע תקיפות מצד המתנחלים.

גורמים בפת"ח אומרים כי פעילים של התנועה יחסמו כמה צירים עוקפים בגדה כדי לשבש את נסיעת המתנחלים.

הלימודים בבתי הספר בגדה יתקיימו עד השעה 11 בבוקר וצפוי שאח"כ יופנו התלמידים להפגין בסמוך למחסומי צה"ל.

הבעיה העיקרית של צה"ל היא כיצד להכיל את ההפגנות מבלי להביא להרוגים בצד הפלסטיני. במקרה של הרוגים יש חשש שההפגנות יסלימו וימשכו מעבר ליום אחד.

הגדה אמורה להוביל עכשיו את המאבק לאחר שהפלסטינים ברצועה לקחו פסק זמן של שבועיים בהפגנות "צעדות השיבה" על פי הוראת חמאס שאיננו מעוניין בהסלמה ורוצה לקדם את יישום הבנות הרגיעה.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, איננו מעוניין גם הוא בהסלמה, אך הוא חייב לעשות פעולות בשטח נוכח הזעם העממי הרב שבא לידי ביטוי ברשתות החברתיות על ההכרזה האמריקנית והאשמת הרש"פ בחידלון ובחוסר מעש.

ידיו של מחמוד עבאס כבולות והוא איננו מבצע את החלטות המועצה המרכזית של אש"פ בדבר השעיית ההכרה בישראל והסכמי אוסלו מחשש שיישום ההחלטות יביא לעימות עם ישראל וקריסת הרש"פ שהוא רואה בהקמתה "הישג לאומי" של הפלסטינים.

ביום שישי הקרוב, ה-29 בנובמבר מציינים הפלסטינים את יום הכרזת תוכנית החלוקה של האו"ם (כ"ט בנובמבר) וצפויה פעילות מחאה גם ביום הזה.

המסרים של צה"ל לרש"פ הם לרסן את פעילות המחאה בתוך הערים הפלסטיניות עצמן ולא לאפשר למפגינים להגיע למחסומי צה"ל ולהתעמת עם החיילים.

ההפגנות שמארגנת הרש"פ בגדה באות לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי בגדה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתכנן לקיים בקרוב בחירות בשטחים ואין לו אינטרס להוביל לגל של הסלמה, הוא יודע היטב שהוא תלוי בישראל ובהסכמתה לאשר את קיום הבחירות.

לא מן הנמנע ש"יום הזעם" נועד בעיקר להוצאת קיטור וגם הנהגת הרש"פ רוצה לעבור אותו בשלום, לכן חשוב מאוד שחיילי צה"ל ישמרו על איפוק מירבי אם יאלצו לפזר התפרעויות כדי למנוע הרוגים בצד הפלסטיני.