עבור לתוכן העמוד
Menu

יוזמה באיראן – אגרה על אבטחה במיצרי הורמוז

הפרלמנט באיראן מגיב לדברי הנשיא טראמפ על כך שארה"ב לא צריכה לדאוג לביטחון השייט במפרץ • היוזמה עוד צריכה לעבור אישור ממשלתי

בפרלמנט האיראני הועלתה הצעת חוק היום (שלישי) לגבייה של אגרה מכלי שייט עם מטען וכלי שייט צבאיים העוברים במיצרי הורמוז בתמורה לביטחון כלי השייט. ההצעה צריכה עדיין לעבור את אישור הממשלה.

הדברים באים בתגובה לציוץ של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמש בהם כתב: "למה אנו מגינים על נתיבי משלוח הנפט של מדינות אחרות בלי שום פיצוי? אנחנו לא צריכים לעשות את המסע המסוכן הזה – כי ארה"ב הפכה ליצרנית הגדולה ביותר של אנרגיה בעולם. בקשתנו לאיראן פשוטה מאוד – בלי נשק גרעיני ובלי חסות נוספת לטרור".

חוסיין עלי ח'טג דאלג'אני, מחוקק איראני, יזם את החוק ואמר כי חוקים נוספים יועלו בפרלמנט כגון קבלת פיצוי מארה"ב על תקיפה של מטוס נוסעים בשנת 1981 בו נהרגו 290 אנשים וכן פיצוי עבור מדינות המארחות בסיסים ואנשי צבא של ארה"ב ומדינות שמשתפות פעולה עם פעילות הסנקציות של ארה"ב.

הפרלמנט באיראן החליט - אגרה על השייט במיצרי הורמוז
הפרלמנט באיראן החליט – אגרה על השייט במיצרי הורמוז

בסוכנות הידיעות "פארס" נכתב כי בעוד משמרות המהפכה של איראן מספקות אתה ביטחון במיצרי הורמוז מזה שנים, בוושינגטון טענו כי פריסת הכוחות החדשה שהביאה את הביטחון למפרץ.

השלב הראשון של "עסקת המאה"

https://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13980404000726

איראן והשליטה במיצרי הורמוז (פורסם על ידי ד"ר דורי גולד בינואר 2012)

מיצרי הורמוז, שרוחבם 45 ק"מ, הם הנתיב החשוב ביותר לתנועת נפט עבור שוקי המערב והמזרח הרחוק. כ-17 מיליון חביות נפט, שהן כ-20% מכלל הנפט הנסחר בעולם, עוברות שם מדי יום. למרות זאת, ב-28 בדצמבר 2011, הכריז מפקד הצי הימי האיראני, האדמירל חביבולה סייארי, שסגירת המיצרים תהיה קלה יותר מ"שתיית כוס מים". איראן רצתה לאיים על המערב והציגה אפשרויות תגובה לסנקציות החדשות נגד תעשיית הנפט האיראנית.

בפעם האחרונה שאיראן נכנסה לעימות מקיף מול הצי האמריקני במפרץ הפרסי על רקע סגירת נתיבי הנפט, היא ספגה מפלה קשה. במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 פרסה איראן מוקשים ימיים במפרץ. ספינת המלחמה האמריקנית "סמואל ב. רוברטס" נפגעה ממוקש איראני וכמעט נקרעה לשתיים. בתגובה, האמריקנים הרסו אסדות נפט וספינות איראניות.

כמה שווה המנהיג העליון?

החודש פירסמו שני פרשנים ב"וול-סטריט ג'ורנל" כתבה שכותרתה "איראן לא תסגור את מיצרי הורמוז". הם הזכירו את העימות משנות ה-80 ואמרו כי "האיראנים חייבים להבין שמאזן הכוחות אינו פועל לטובתם". אם כן, מהיכן שאבה איראן את הביטחון העצמי לאיים שוב על נתיבי הנפט?

נראה שהאיראנים הפיקו לקח הפוך מאותו עימות והם מתגאים ביכולתם לגרום נזק רציני לספינת קרב אמריקנית. האדמירל עלי פאדאווי ציין ב-2007 ש"גם פעולות קטנות יכולות לגרום להשפעות עצומות במיצרי הורמוז". מפקדי הצי האיראני הפכו לכמעט אובססיביים לגבי הטקטיקה של הבסת ספינות גדולות בעזרת סירות מלחמה קטנות המצוידות בטילי ים-ים. כיום הם אינם מתמקדים במידת הפגיעות של ספינת מלחמה גדולה, אלא גם מקווים שיוכלו להזיק לנושאת מטוסים.

לפיכך, הרמטכ"ל האיראני פירסם החודש אזהרה, אחרי שנושאת המטוסים האמריקנית "סטניס" עזבה את המפרץ דרך מיצרי הורמוז, ולפיה "איראן לא תחזור שנית על האזהרה שלה… נושאת המטוסים של האויב עזבה את מימי עומאן בגלל התרגיל שלנו. אני מדגיש כי נושאת המטוסים לא תשוב למפרץ". ביולי 2011 הצהיר מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה כי נושאת המטוסים האמריקנית "מהווה מטרה עבורנו".

מה מקווים האיראנים להשיג? האסטרטגיה שלהם מתבססת על לוחמה א-סימטרית בים, שתנסה למנוע פריסת כוחות אמריקניים במפרץ לזמן רב ככל הניתן, באמצעות מאות טילי שיוט. מחקר מ-2011 של בכיר לשעבר בפנטגון, מארק גונזיגר, מצביע על כך שארה"ב תצטרך להחליש את איום הטילים לאורך המפרץ הפרסי לפני שתוכל לשלוח ספינות כדי לנקות את המוקשים שהאיראנים יפזרו במיצרי הורמוז. עניין זה יכול לקחת זמן. האיראנים ינסו להעלות את מחיר הנפט, לפגוע בספינות של ארה"ב, ובנחישות המערב.

יו"ר המטות המשולבים, הגנרל דמפסי, הודה לאחרונה בראיון לערוץ CBS כי איראן מסוגלת לחסום את מיצרי הורמוז "לזמן מסוים". עם זאת, בסוף השבוע סגן מפקד משמרות המהפכה נסוג מהאיום כלפי ספינות המלחמה האמריקניות, וארה"ב שלחה את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" שעברה ללא הפרעה דרך מיצרי הורמוז. דבר זה מראה כי נכון להיום איראן אינה מוכנה עדיין לעימות המכריע שאותו היא מתכננת.

.