עבור לתוכן העמוד
Menu

טורקיה, דחלאן ובכיר פלסטיני שמצא את מותו בכלא

אמצעי התקשורת של טורקיה ושל "האחים המוסלמים" מאשימים את מוחמד דחלאן בניסיון להקים רשת ריגול בטורקיה ולבחוש במצב בסודאן • מקורבי דחלאן מכחישים את הפרסומים ומאשימים את טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים" כי הן מנסות להתסיס את האזור לקראת פרסום "עסקת המאה"

בכיר פת"ח, מוחמד דחלאן, שהינו אחד המועמדים לרשת את תפקיד יו"ר הרש"פ לאחר עבאס, שוב מככב בימים האחרונים באמצעי התקשורת של טורקיה ושל "האחים המוסלמים" המציגים אותו כבוחש בעניינים הפנימיים של טורקיה ושל סודאן.

דחלאן משמש כבר כמה שנים כיועצו של מוחמד בן זאיד, שליט אבו דאבי, ומזוהה במזרח התיכון כאחד האויבים הגדולים של תנועת "האחים המוסלמים" ושל שליט טורקיה רג'ב טייפ ארדואן שהינו אחד ממנהיגיה הבכירים של תנועת "האחים המסלמים" העולמית.

דחלאן, הנתמך על ידי מצרים וסעודיה, קנה לו אויבים רבים בטורקיה ובקטאר המרכיבות את הציר התומך בתנועת "האחים המוסלמים" ושמעניקות מקלט מדיני לראשי תנועת "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ולהנהגת תנועת חמאס שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים".

ערוץ הטלוויזיה הטורקי TRT חשף ב-20 באפריל כי גורמי הביטחון של טורקיה עצרו 2 פלסטינים שניסו להקים רשת ריגול בטורקיה וכי הם הועמדו לדין והורשעו בריגול לטובת איחוד האמירויות.

המלך עבדאללה נערך לקרב על היום שאחרי "עסקת המאה"

השניים, סאמר שעבאן וזכי חסן התגוררו באיחוד האמירויות ועל פי כתב האישום היה להם קשר למוחמד דחלאן. ב-28 לאפריל דווח בטורקיה כי זכי חסאן נמצא "תלוי בתאו" בכלא הטורקי.

זכי חסן היה בכיר בשב"כ הפלסטיני לפני שפרש ועבר להתגורר עם משפחתו בבולגריה ומשם יצא לאיסטנבול, סאמר שעבאן עבר ב-2008 מרצועת עזה לאיסנבול והשניים החלו לפעול למען הקמת רשת ריגול שתעביר מידע מדיני וצבאי למודיעין של איחוד האמירויות.

על פי הדיווח, ברשותם נתפס מחשב מוצפן והם הודו בפעולות ריגול, המשימות שלהם כללו ריגול אחרי אישים ממדינות ערב ואחרי פעילים של פת"ח וחמאס המתגוררים בטורקיה, כמו כן הם אספו מידע אודות המערכת הארגונית של תנועת "האחים המוסלמים".

שלטונות טורקיה בודקים כעת אם אחד מהם היה קשור לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י במבנה הקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

כמה אמצעי תקשורת בטורקיה דיווחו כי לשלטונות טורקיה יש הוכחות כי מוחמד דחלאן היה קשור לניסיון ההפיכה נגד ארדואן ביולי 2016, בעבר הם האשימו את דחלאן כי היה מעורב בניסיונות לזעזע את המטבע הטורקי.

 

במקביל, דיווח ב-18 באפריל אתר "אלח'ליג' און ליין", אחד מהשופרות הרשמיים של קטאר, כי משלחת של איחוד האמירויות בראשותו של מוחמד דחלאן ביקרה באחרונה בח'רטום כמה ימים לאחר מעצרו של הרודן עומר אלבאשיר על ידי הצבא הסודאני.

על פי הדיווח, איחוד האמירויות איננו מרוצה ממה שהתרחש בסודאן ומטרת הביקור הייתה להשתלט על גורמי הביטחון ולהשפיע עליהם באופן כזה שהאינטרסים של איחוד האמירויות לא יפגעו.

המשלחת בראשותו של דחלאן נפגשה עם בכירים בצבא סודאן ובהם פילדמרשל מוחמד חמדאן דקלו, סגן ראש המועצה הצבאית, כדי להבטיח את האינטרסים של איחוד האמירויות.

הדיווח באתר האשים את מוחמד דחלאן כי הוא פועל לייבש את פעילות "האחים המוסלמים" וחמאס בשטח סודאן כדי לרצות את הנשיא טראמפ ואת ישראל.

מוחמד דחלאן הפך לגורם אזורי חשוב ואין זו הפעם הראשונה שאמצעי התקשורת בטורקיה משרבבים את שמו לעניינים הפנימיים בטורקיה.

דחלאן זוכה לפופולאריות גדולה ברצועת עזה וגורמים בתנועת פת"ח בעזה אומרים כי נוכח "עסקת המאה" המתקרבת חוששים בטורקיה ובקטאר כי למוחמד דחלאן יהיה חלק בעסקה הזו בכל הקשור לרצועה ולכן הם ממהרים להכפישו.

מקורביו של מוחמד דחלאן מכחישים את הפרסומים ואומרים כי מדובר בשקרים נוספים של המודיעין הטורקי והמודיעין הקטארי.

למוחמד דחלאן יש ניסיון מודיעיני רב, הוא שימש בעבר כראש המודיעין המסכל ברצועת עזה ועבר הכשרה ב-CIA בתקופתו של יאסר ערפאת ויש לו קשרים הדוקים עם מספר גופי מודיעין במזרח התיכון ובראשם גופי המודיעין של מצרים וסעודיה.

דחלאן תיווך בעבר בין מצרים לאתיופיה בנושא הקמת סכר אלנהדה והסכסוך על מי הנילוס ויש לו עסקים גדולים במפרץ והוא גם עוסק בסחר נשק.

נראה כי לקראת פרסום "עסקת המאה" מנסות טורקיה ותנועת "האחים המוסלמים" להתסיס את האזור ולפגוע בכל מי שקשור לארה"ב וישראל.

איחוד האמירויות מזוהה כחבר בברית הסונית המתונה בראשות סעודיה שאותה מנסה ארה"ב לרתום לטובת קידום "עסקת המאה", מוחמד דחלאן הינו יועצו של שליט אבו דאבי ושמו תמיד מעורר מחלוקות ותשומת לב, לכן בהחלט יתכן שזו היא הסיבה שמנסים כעת לקשור אותו לניסיונות לבחוש במצב בטורקיה ובסודאן.