עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בקרב תושבי צפון סיני: הצבא המצרי מבקש "למחוק" את רפיח

בקרוב תסתיים תקופת 3 החודשים שהקציב נשיא מצרים א-סיסי לרמטכ"ל צבא מצרים הגנרל מוחמד חג'אזי,  לחסל את הטרור בצפון סיני שמשתולל כבר 4 שנים בהובלת ארגון דאע"ש

בקרוב תסתיים תקופת 3 החודשים שהקציב נשיא מצרים א-סיסי לרמטכ"ל צבא מצרים הגנרל מוחמד חג'אזי,  לחסל את הטרור בצפון סיני שמשתולל כבר 4 שנים בהובלת ארגון דאע"ש. את ההוראה לחסל את ארגוני הטרור נתן נשיא מצרים לאחר הטבח הנורא שעשו מחבלי דאע"ש במסגד אלרווצ'ה בצפון סיני שבו רצחו בחודש נובמבר שעבר יותר מ-300 מתפללים. תושביה של רפיח המצרית חוששים מאוד.

בימים האחרונים החל הצבא המצרי במבצע צבאי רחב היקף בצפון סיני לביצוע השלב האחרון של הקמת אזור החיץ בין מצרים לרצועת עזה ברוחב של 5 ק"מ.

לאזור הובאו מאות חיילים, טנקים, נגמ"שים, ציוד הנדסי כבד וחיילים של הכוחות המיוחדים, גורמים בדואים אמרו כי להערכתם מדובר בפעולה המתואמת עם ישראל מכיוון שלאזור הוכנסו כוחות גדולים בהרבה ממה שמותר בנספח הצבאי של הסכם השלום בין ישראל למצרים.

הצבא המצרי החל כבר לפעול בכמה שכונות של העיר רפיח, להרוס בתים ולפנות תושבים במסגרת הרחבת אזור החיץ. בשבוע שעבר היו כמה תקריות ירי וחמושים של דאע"ש ירו כמה פצצות RPG לעבר כוחות הצבא המצרי העוסקים בעבודות ואף ירו לעברם בנשק קל.

התושבים בצפון סיני מעריכים כי הצבא המצרי מתכנן לעקור את כל הבתים בעיר רפיח ולפזר את אלפי תושביה במקומות שונים בסיני כדי להבטיח את שליטתו בצפון סיני ואת הכרעת ארגון דאע"ש.

גם בעיר אלעריש בצפון סיני החל הצבא המצרי במבצע גדול שמטרתו הקמת אזור ביטחון גדול מסביב לשדה התעופה של העיר בהיקף של 5 ק"מ, לאחר שלפני כחודש ירו מחבלי דאע"ש טיל נ"ט, מאחד מהשדות הסמוכים לשדה התעופה, וניסו להתנקש בחייהם של שרי ההגנה והפנים של מצרים שביקרו במקום, הטיל פגע במסוק לפני שהשניים עלו עליו והם ניצלו בדרך נס.

הצבא המצרי מתכנן לספח כמחצית משטחה של העיר אלעריש ל "שטח הביטחוני" החדש וכבר החל בהריסת בתים ושדות ופינוי תושבים.

סוכנות הידיעות "שיהאב" דיווחה ב-7 בפברואר כי צבא מצרים העמיד בכוננות את כל בתי החולים בעיר איסמעיליה המרוחקת כ-200 ק"מ מאלעריש לקליטת פצועים מכיוון שהוא מעריך כי תהייה התנגדות חזקה של תושבי אלעריש לפינוי שתבוא לידי ביטוי במעשי אלימות קשים.

התוכניות המדויקות של הרמטכ"ל המצרי עדיין לא ברורות אולם היקף הכוחות הגדול שהובא לצפון סיני בימים האחרונים ותחילת העבודות ההנדסיות מעוררים חשש רב בקרב התושבים בצפון סיני.

כבר 4 שנים מנסה הנשיא א-סיסי לחסל את הטרור בסיני לא הצלחה, בחודשים האחרונים קיבל ארגון דאע"ש תגבור של מאות לוחמים מנוסים בלחימה שהגיעו לצפון סיני מסוריה ועיראק לאחר התבוסה של הארגון בקרבות שם כשהם מצוייידים באמצעי לחימה מתקדמים.

לנשיא א-סיסי אין הישגים משמעותיים בתחום המלחמה בטרור בצפון סיני, הבחירות לנשיאות מתקרבות והוא זקוק להישגים ביטחוניים שאותן יוכל להציג בפני העם המצרי למרות שניצחונו בבחירות מובטח מכיוון שממולו מתחרה רק מועמד אחד.

האם מחיקתה של העיר רפיח מעל המפה והשלמת "אזור החיץ" הנרחב בין מצרים לרצועת עזה היא "תמונת הניצחון" שהנשיא המצרי רוצה להשיג לפני הבחירות לנשיאות? ייתכן שכן, הנשיא א-סיסי מתכוון לבקר באזור בתום העבודות ולא מן הנמנע שיכריז על הבסת הטרור בצפון סיני ויבקש מהעם המצרי להחזיר את האמון במערכת הביטחון המצרית.

ארגון דאע"ש מונה, עפ"י ההערכות, יותר מ-1000 לוחמים, עפ"י דיווח באתר המצרי "אמאן" ב-7 בפברואר, בראש הארגון בצפון סיני עומד ראסם אבו ג'זר שיש לו ניסיון קרבי עשיר בסוריה, הארגון הודיע כי אבו ג'זר נהרג בקרבות בסוריה אך מחקירה של חברי חוליית טרור של דאע"ש שנתפסה בשבוע שעבר ע"י הצבא המצרי התברר כי מדובר בניסיון הטעיה כדי להסתיר את עקבותיו.

לוחמי הארגון מיומנים  בלחימת גרילה ועפ"י דיווחים ממקורות בדואים בצפון סיני הם מודעים היטב לתוכניות של הצבא המצרי ומתכוונים להעתיק את פעילותם לעיר שיח' זוויד בצפון סיני.

נצטרך להמתין עוד כמה שבועות כדי לראות האם אכן הרמטכ"ל המצרי עמד במשימה של הנשיא א-סיסי לחסל את הטרור בצפון סיני, כנראה שתהיה שם לחימה עקובה מדם.