עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בקרב חמאס והגא"פ: מתקפת החיסולים צעד ראשון של ישראל

על פי גורמים ברצועת עזה, לחיסולו של המחבל בהאא' אבו אלעטא במיטתו הייתה השפעה חשובה על הרצועה ומנהיגי ארגוני הטרור חוששים כי יותקפו בבתיהם ע"י ישראל • ישראל צריכה לאמץ את שיטת הפגיעה בבתיהם של ראשי הטרור, מדובר במטרות לגיטימיות וניתן לבצע אותה מרחוק ללא סיכון חיי אדם

בתוך ארגון הג'יהאד האסלאמי נמשכות המחלוקות בעקבות הסכם הפסקת האש עם ישראל לאחר חיסולו של בכיר הארגון בהאא' אבו אלעטא ותחושת התבוסה בסבב הלחימה האחרון.
בכירים בארגון דורשים ממנהיג הארגון זיאד א-נח'אלה להורות על חידוש ירי הרקטות לעבר ישראל כדי להשיג תמונת ניצחון ולנקום את מותו של אבו אלעטא בעוד אחרים סבורים שיש לכבד את הסכם הפסקת האש בשלב הזה.

ארה"ב מאיימת בסנקציות על בכירים עיראקים

 

בארגון ישנה דאגה מהצהרת ראש הממשלה נתניהו אמש כי ישראל לא הסכימה להפסיק את החיסולים במסגרת הפסקת האש ובכירים בארגון פנו למצרים שהייתה המתווכת בהשגת ההסכם כדי לקבל הבהרות.

בתוך כך, הארגון פירסם אמש אזהרה לישראל בדמות כרזה ועליה תמונה של כלי רכב צה"לי שנפגע מרחפן תוקף של הארגון שעליה נכתב:

"החשבון פתוח ושעת האפס מתקרבת".

ברצועת עזה עדיין שורר הלם רב מחיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא אשר בוצע על סמך מודיעין מדויק וברמת ביצוע גבוהה וכירורגית.
על פי גורמי ביטחון בישראל, החיסול בוצע כשאבו אלעטא היה במיטתו ולאחר שהוחדר לביתו רחפן אשר שידר מידע ויזואלי מדוייק לחפ"ק המודיעין הישראלי, רק אז הותקפה הדירה שבו שהה אבו אלעטא בטילים ע"י מטוסי חיל האוויר.

בו זמנית לתקיפה בעזה, הותקף באותה השיטה ביתו של בכיר הגי'האד האסלאמי אכרם אלעג'ורי בדמשק.

על פי פרסום בעיתון אלאח'באר הלבנוני ב- 12 בנובמבר, גם לשם הוחדר רחפן ישראלי בשלב המכין ורק אח"כ הותקף הבית ב- 3 טילים שנורו ע"י מטוס קרב ישראלי. אלעג'ורי ניצל בדרך נס, כנראה שרק נפצע, אך בנו מועז ושומר ראשו נהרגו.

על פי גורמים ברצועה בשיחות סגורות של בכירים בחמאס, ישנו חשש רב בקרב בכירי ארגוני הטרור שצה"ל יתקוף אותם בבתיהם, כשהם עם בני משפחותיהם או שיתקוף את בתיהם כשהם ריקים ויהרוס אותם.

מסתבר כי האימרה "ביתו של האדם הוא מבצרו" תופסת גם לגבי מנהיגי הטרור ברצועת עזה, תקיפת הבית פירושה פגיעה בכבוד הערבי והשפלתו הפומבית של בעל הבית.
ב-9 באפריל 1973 חיסל צה"ל, בפשיטה על דירותיהם בבירות שבלבנון ,3 בכירים של ארגון פת"ח ו "ספטמבר השחור", כמאל עדאוון, אבו יוסף א-נג'אר וכמאל נאצר במבצע שנקרא "אביב נעורים".

ב-16 באפריל 1988 חוסל ח'ליל אלווזיר (אבו ג'יהאד) ראש הזרוע הצבאית של פת"ח בפשיטה של סיירת מטכ"ל על ביתו בתוניס.

המבצעים המוצלחים האלה חיזקו מאוד את ההרתעה הישראלית, היכולת המודיעינית והמבצעית הגבוהה להגיע לביתם של ראשי הטרור בחו"ל ולחסלם במיטותיהם היא חשובה. אף אחד מהם איננו גיבור בניגוד לתדמית שהם מנסים לשווק כלפי חוץ,הם אינם ממהרים להגיע אל "גן העדן" ומעדיפים לשלוח לשם אחרים.
כיום ניתן לבצע חיסולים מדוייקים כאלה ללא סיכון חיי אדם באמצעות רחפנים תוקפים או באמצעות מטוסי חיל האוויר, כך לדוגמא חוסל בכיר חזבאללה המחבל סמיר קונטאר במיטתו בדירתו בדמשק מטיל מדוייק שנורה ממטוס ישראלי ב-19 בדצמבר 2015.

מנהיג הטרור חייבים לדעת כי אינם יכולים לעלות על יצועיהם בלילה מבלי החשש כי בכל רגע נתון הם עלולים להיות מותקפים על ידי צה"ל.

המודיעין הישראלי יודע בדיוק היכן ממוקמים בתיהם של מנהיגי הטרור ברצועת עזה אשר משמשים גם כמפקדות טרור, היכן ממוקם ביתו של אסמעיל הניה במחנה הפליטים שאטי או ביתו של יחיא סינוואר בח'אן יונס אך מעולם לא הותקפו הבתים האלה על ידי צה"ל.

ביכולתו של צה"ל גם לשגר אזהרות למנהיגי הטרור לפני שהוא מחסל אותם באמצעות שיטת "הקש בגג". לפני אותו נוהל קודם מזהירים את יושבי הבית כדי שיפנו אותו ורק אח"כ להפציץ אותו כשהוא ריק, אבל מסיבה לא ברורה צה"ל לא משתמש הרבה בשיטה הזו כלפי מנהיגי הטרור ברצועת עזה.

מבצע "חגורה שחורה" לחיסולו של בהאא' אבו אלעטא היה מוצלח מאוד, ישראל ניצלה חלון הזדמנויות מבצעי ומודיעיני ובתכנון קפדני ביצעה את הפעולה.

הדעה הרווחת ברצועת עזה היא שהרצועה פרוצה לרווחה בפני המודיעין הישראלי אשר מפעיל גם סוכנים ומשתפי פעולה ללא הפרעה מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של חמאס.

רבים בעזה משוכנעים גם שארגון חמאס ומצרים קיבלו התראה מראש מישראל לגבי חיסולו הצפוי של בהאא' אבו אלעטא, שהיה גורם שניסה לחבל ב"הסדרה" בין ישראל לחמאס שהושגה בתיווך מצרי,ארגון חמאס התבקש לשבת על הגדר ולא לתקוף את ישראל ובתגובה נמנעה ישראל מלתקוף יעדים ופעילים של חמאס, שיגור 2 הרקטות לעבר באר שבע ע"י חמאס נועד לנקות את חמאס מהחשד כי שיתף פעולה עם ישראל בחיסולו של בהאא' אבו אלעטא.

בכיר בפת"ח ברצועת עזה אמר לי: "מנהיגי החמאס והג'יהאד האסלאמי יודעים כי אינם יכולים לשחרר את פלסטין באמצעות ירי הרקטות, המקסימום שהם יכולים להשיג באמצעות הירי הוא ליצור מאזן הרתעה מול ישראל כדי שתחשוב אלף פעמים אם כדאי לה לכבוש את רצועת עזה".

לכן, ישראל צריכה אף היא למצוא תשובת נגד להרתעה של ראשי הטרור, שיטת החיסולים הממוקדים של מנהיגי הטרור במיטותיהם היא מצויינת ואפקטיבית, אולם אפשר גם להפציץ את בתיהם הריקים של מנהיגי הטרור אם הם מסתתרים וירדו למחתרת.

הבתים המפוארים האלה הינם סמל של שלטון הטרור ברצועה והריסתם משגרת גם היא מסר של הרתעה.
ישראל צריכה לאמץ את השיטה הזו בהסתמך על מודיעין מדוייק ולהרבות בה על פי הצורך, מדובר במנוף לחץ חשוב שעשוי להניב תוצאות חיוביות.