עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש במפרץ מנקמה איראנית

מדינות המפרץ שומרות על שתיקה רועמת לאחר חיסולו של קאסם סולימאני מחשש שאיראן תנצל את חיסולו לנקום בהן על סכסוכי העבר • חילופי האשמות במפרץ סביב השאלה מהיכן המריא המל"ט האמריקני שחיסל את סולימאני, במפרץ גובר החשש למלחמה אזורית

בקרב מדינות המפרץ ובראשן סעודיה גובר החשש מנקמה איראנית במטרות בשטחן בעקבות חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני על ידי ארה"ב. איראן השיעית חטפה מכה קשה מארה"ב, המעצמה הגדולה התומכת במחנה הסוני המתון שבראשו עומדת סעודיה.

החשש גבר לאחר שלפני כמה ימים אמר שר החוץ האיראני ג'וואד זריף כי ישנן מדינות (מלבד ארה"ב) שמעורבות בחיסולו של סולימאני ברומזו למדינות במפרץ.
בסעודיה זוכרים היטב את המתקפה שיזמה ותכננה איראן על מתקני הנפט של חברת "אראמקו" בשטחה ב-14 בספטמבר שפגעה קשות ביכולתה להפיק נפט וגרמה לה הפסד כספי עצום.

מהיכן שוגר המל"ט שחיסל את סולימאני?

המודיעין האיראני יודע היטב מהיכן שוגר המל"ט האמריקני שתקף את שיירת המכוניות בשדה התעופה בגדאד וחיסל את הגנרל קאסם סולימאני ואת אבו מהדי אלמוהנדס, סגן ראש המליציה השיעית "אלחשד א-שעבי", אך איראן לא חושפת את המידע. שר החוץ האיראני זריף רמז בדבריו לאחת ממדינות המפרץ מבלי לציין את שמה.
האיראנים מעריכים כי ארה"ב הכניסה לסוד מבצע החיסול את ישראל ועוד כמה מדינות במפרץ כמו סעודיה ואיחוד האמירויות.

בעקבות ידיעות באמצעי התקשורת הערבים כי המל"ט שביצע את ההתנקשות בקאסם סולימאני המריא משטח קטאר, יצא בבהילות שר החוץ הקטארי מוחמד בן עבד אלרחמן לטהרן לפגישה עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, הוא הכחיש כי המל"ט המריא משטח קטאר וניסה לתווך בין ארה"ב לאיראן אך האיראנים דחו על הסף את יוזמתו.
גורמים פרו איראנים טוענים כי המל"ט התוקף המריא מכווית, המליצייה השיעית הפרו איראנית "עצאיב אהל אלחק" פירסמה הודעה רשמית שבה טענה כי המל"ט המריא מבסיסי חיל האוויר "עלי סאלם" בכווית.

אולם,כווית פירסמה הכחשה רשמית להאשמה הזו,דובר צבא כווית מסר כי "הבסיסים הצבאיים בכווית לא משמשים למטרות כאלה ומדובר בידיעות שקריות".
בעקבות ההאשמות הודיע צבא כווית על פתיחת חמ"ל משותף עם משרד החוץ והמשמר הלאומי מחשש כי כווית תותקף ע"י איראן בעקבות חיסולו של סולימאני.
כווית נתונה בלחץ רב, היא עלולה להיות המדינה במפרץ שתיפגע הכי הרבה מהשלכות חיסולו של קאסם סולימאני.

מהבסיסים שלה המריאו בשבוע שעבר חיילי המארינס האמריקנים לעיראק בעקבות ההתקפה על השגרירות האמריקנית בבגדאד למרות שהיא מנסה להפגין עמדה נייטרלית.
בכווית לא שוכחים את הנזקים שנגרמו להם כתוצאה מפלישת כוחות הצבא העיראקי של סדאם חוסיין.

החשש הסעודי

סעודיה חוששת מאוד מהנקמה האיראנית והיא מיהרה מייד לאחר מותו של קאסם סולימאני להכחיש כל קשר לחיסולו. היא נמנעה גם מלהביע תמיכה בפעולת החיסול האמריקנית.
פקיד בכיר סעודי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-5 בינואר כי ארה"ב לא התיעצה עם סעודיה על החיסול, "אנו מנסים להפחית את המתיחות באזור" הוא הדגיש.
אמצעי התקשורת בקטאר מנסים לנגח את סעודיה וטוענים כי יורש העצר הסעודי מרוצה מחיסולו של קאסם סולימאני.

אתר "אלח'ליג' און ליין", שופרה של קטאר, ציטט ב-5 בינואר בהרחבה כתבה של ה"ניו יורק טיימס" מנובמבר 2018 שבה נטען כי סעודיה פעלה להיפטר מקאסם סולימאני.
סעודיה מנסה להציג עמדה נייטרלית ולהתרחק מכל קשר עם ארה"ב וישראל, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שוחח בטלפון עם ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אלמהדי והדגיש את הצורך בהרגעת המצב באזור.

אמצעי התקשורת בסעודיה מבליטים את הידיעה כי המל"ט האמריקני שחיסל את קאסם סולימאני המריא מקטאר בניסיון להלהיט את הרוחות ולהביא לכך שאיראן תתקוף את קטאר.
כמה מאמצעי התקשורת הסעודים הבליטו השבוע דברים שאמר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אחרי המתקפה על מתקני הנפט בארצו כי הוא "יעביר את המערכה לאיראן"
ברשתות החברתיות בסעודיה יש שמחה וצהלה על מותו של סולימאני, "זוהי המתנה של טראמפ לקראת השנה החדשה" נכתב באחד הציוצים בטוויטר, כל זאת בצד חשש כי תפרוץ מלחמה במפרץ.

המזה"ת נמצא על לוע פעור של הר געש המאיים להתפוצץ בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני מדינות המפרץ המתונות: סעודיה, איחוד האמירויות, כווית ובחריין חוששות כי הנקמה האיראנית לא תפסח עליהן ואיראן לא תהסס לתקוף אותן בתואנות שווא.

איראן איננה יכולה לסגת מן הנקמה, היא הלכה כבר רחוק מדי בהצהרות בכיריה, היא רוצה נקמה בחתימת ידה ולא רק באמצעות שלוחותיה.
איראן לא העריכה נכון את הנשיא טראמפ ושילמה על כך מחיר כבד כשלא שעתה לאזהרותיו, טראמפ לא הסתפק בסנקציות הכלכליות עליה כדי להרתיעה וחצה את "הקוים האדומים" בכך שחיסל את קאסם סולימאני, עכשיו רוצה איראן לנקום ולגבות את המחיר , במפרץ חוששים כי היא תגבה את המחיר לא רק מארה"ב אלא גם ממדינות המפרץ ותנצל את מותו של סולימאני כדי להתחשבן עם מדינות המפרץ גם על הסכסוכים בעבר.

פורסם ב-7 לינואר 2020