עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בלבנון מאינתיפאדה של הפליטים הפלסטינים

משרד העבודה של לבנון פתח במבצע נגד הפליטים הפלסטינים העובדים באופן בלתי חוקי במדינה • במחנות הפליטים בלבנון החל גל של הפגנות ובאש"פ מזהירים את ממשלת לבנון כי המחאה עלולה להפוך לאינתיפאדה ולערער את היציבות במדינה

בכמה מחנות של הפליטים הפלסטינים בלבנון התקיימו אתמול הפגנות במחאה על הצעדים שנוקט משרד העבודה הלבנוני נגד הפליטים הפלסטינים המתגוררים במדינה.

ההפגנות אמורות להתרחב לכלל שביתה כללית בכל מחנות הפליטים במקביל למאמצים שעושה אש"פ להפסיק את המבצע של משרד העבודה הלבנוני.

הפליטים הפלסטינים השיקו קמפיין נגד המבצע ברשתות החברתיות תחת הכותרת "הרעבתי משרתת את "עסקת המאה"."

שר העבודה של לבנון, כמיל אבו סולימאן, אישר צעדים שכוללים סגירה של בתי עסק בבעלות או בשכירות של פליטים פלסטינים שאינם  מחזיקים באישורי עבודה במסגרת מבצע נגד "עובדים זרים שפועלים ללא אישור" שמרביתם הם פליטים פלסטינים ועקורים סורים.

הפליטים הפלסטינים מתגוררים ב-12 מחנות פליטים בלבנון ועל פי סטטיסטיקה רשמית של ממשלת לבנון מ-2017 מספרם מגיע לכ-175 אלף איש.

לא ברור מהו הרקע לעיתוי המבצע של משרד העבודה הלבנוני נגד הפליטים הפלסטינים אך באופן טבעי הפליטים קושרים זאת ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וטוענים כי המבצע מסייע לנשיא האמריקני ליישם את תוכניתו נגד הפליטים הפלסטינים.

אשרף דבור, השגריר הפלסטיני בבירות פתח במגעים עם גורמים בממשלת לבנון כדי להביא להפסקת המבצע נגד הפליטים. בכיר אש"פ עזאם אלאחמד האחראי בין היתר על הנעשה בזירה הלבנונית, קיים מגעים עם נביה ברי, יו"ר הפרלמנט הלבנוני ועם הגנרל עבאס אברהים, ראש המודיעין הכללי הלבנוני והזהירם מפני ההשלכות של המבצע נגד הפליטים.

ארגון חמאס פרסם הודעה שבה נאמר "אנו מתנגדים לכל החלטה או צעד שיביא לסגירת מוסדות בבעלות פליטים פלסטינים ואנו מתנגדים לרדיפתם של העובדים הפלסטינים ומניעתם מעבודה".

נכון לעכשיו, משרד העבודה הלבנוני הודיע כי הוא נחוש להמשיך במבצע והכחיש כי מטרתו היא לפגוע בפליטים הפלסטינים.

גורמים באש"פ טוענים  כי המבצע של משרד העבודה הלבנוני איננו תואם את העמדה הלבנונית הרשמית וכי פגיעה בפרנסתם של הפליטים הפלסטינים המתגוררים בלבנון עלולה להביא לאינתיפאדה ולערער את היציבות בלבנון במיוחד בתקופה כה רגישה שבה ממשל טראמפ מנסה לקדם את תוכנית "עסקת המאה".

לטענת הגורמים באש"פ, לבנון נהנית מבחינה כלכלית מהכספים שמעביר ארגון אונר"א לפליטים הפלסטינים במדינה שמסתכמים בכ-80 מיליון דולר בשנה ומכספי סיוע ממקורות אחרים שמגיעים לפליטים הפלסטינים.

גורמים ברש"פ אומרים כי הם מתכוונים להפעיל לחצים על ראש ממשלת לבנון סעד אלחרירי כדי להביא להפסקת המבצע של משרד העבודה הלבנוני נגד הפליטים הפלסטינים, הם טוענים כי ממשלת לבנון מתואמת עם ההנהגה הפלסטינית בנושא מעמדם של הפליטים, היא מתנגדת ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ואף החרימה את הועידה הכלכלית בבחריין.

ממשלת לבנון מתנגדת לתוכנית ישוב הפליטים במקומות מגוריהם והיא תומכת ב "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לבתיהם ולרכושם על פי החלטה 194 של האו"ם.

גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי אם המבצע של משרד העבודה הלבנוני  נגד הפליטים הפלסטינים לא יפסק בימים הקרובים תעבור המחאה גם למחנות הפליטים בגדה וברצועה.

לדבריהם, המבצע נגד הפליטים הפלסטינים בלבנון אמנם פוגע בפרנסתם, אך באותה העת הוא משרת את הרש"פ במאבקה נגד "עסקת המאה" של טראמפ ומסייע לה להעלות את נושא הפליטים לסדר היום הבינלאומי.