עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בירדן כי הממלכה עומדת בפני גל טרור פנימי

הטרור האסלאמי הגי'האדיסטי שוב מתעורר בירדן והפעם הוא מכוון לעבר הממסד הביטחוני • כוחות הביטחון הירדנים חיסלו תשתית חבלנית גדולה אך החשש הוא שבירדן פועלות "חוליות רדומות" נוספות שתומכות בארגון דאע"ש

ממלכת ירדן נהנתה משקט יחסי בשנתיים האחרונות בתחום הטרור. הפיגוע האחרון היה במצודת כארכ בדרום ירדן בדצמבר 2016 .

המחבלים תקפו שוטרים ירדנים והתבצרו במצודה צלבנית ולקחו כבני ערובה 14 בני אדם ובהם תיירים ממאלזיה. בסיום האירוע חוסלו המחבלים, תיירת מקנדה נהרגו ועוד 9 בני אדם, רובם אנשי ביטחון ירדנים.

נראה כי עתה שוב מתעוררים מחבלי האסלאם הקיצוני הג'יהאדיסטי בתוך ירדן לגל חדש של פיגועי טרור שמכוון נגד הממסד הביטחוני הירדני כדי לזעזע את יציבות ההלכה ההאשמית.

ביום ה-11 באוגוסט הוטמן מטען חבלה ברכב של המשטרה הירדנית בעיירה פחיצ, מהפיצוץ נהרג שוטר ירדני ועוד 6 אחרים נפצעו.

חקירה מהירה של גורמי הביטחון הירדנים הובילה אל מקום המסתור של חוליית המחבלים שהטמינה את המטען והסתתרה במבנה בעיר סלט. המצור על הבית נמשך כמה שעות וכשכוחות הביטחון ניסו לפרוץ לתוך המבנה הפעילו המחבלים מטעני חבלה שהוטמנו מראש ופוצצו את המבנה על עצמם ועל ראשיהם של אנשי הביטחון שפרצו אל הבית.

באירוע נהרגו 5 אנשי ביטחון ירדנים, בהם מפקד כוח המשימות המיוחדות , קצין בדרגת רס"ן בשם מעאד' אלחוויטאת, עוד 20 בני אדם נפצעו ו-3 מחבלים נלכדו בחיים.

בין שרידי הבית התגלו גופות של 5 מחבלים נוספים.

חקירת גורמי הביטחון העלתה כי כי המחבלים הינם אזרחים של ירדן וכי לא מדובר במחבלים שהסתננו מסוריה או מעיראק, למרות שבעיר סלט מתגוררים פליטים רבים שהגיעו לירדן במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

העובדה כי מדובר בתשתית טרור מקומית שמצויידת בנשק רב ופעלה באופן מקצועי מעוררת דאגה רבה בצמרת השלטון הירדני.

לפני כמה ימים הצהיר רמטכ"ל צבא ירדן, פילדמרשל מחמוד פריחאת כי "ירדן עדיין מטרה להתקפות וכי הכוחות המזויינים שלה  ממשיכים לשמור על המוכנות הגבוהה והעירנות" אולם הוא התייחס לסכנת הטרור מסוריה לאחר השתלטות הצבא הסורי על דרום סוריה והתפרסותו על הגבול עם ירדן.

הוא לא העריך כי הטרור יכה את ירדן מבפנים באמצעות "חוליות רדומות" או "זאבים בודדים" המשתייכים לאסלאם הקיצוני הגי'האדיסטי.

החקירה בנסיבות התקפת הטרור נמשכת וגורמי הביטחון הירדנים מעריכים כי התשתית החבלנית הייתה עצמאית אך פעלה בהשראת ארגון דאע"ש. ייתכן כי הממשלה אינה מדווחת את כל הפרטים לציבור בגלל החקירה, וישנו חשש כי קיימות "חוליות רדומות" נוספות שעדיין לא אותרו.

עבדללה מלך ירדן הזהיר כי המחבלים מתכנננים לפגוע "בילדינו שמשרתים בממסד הצבאי ובמנגנוני הביטחון", המחבלים מתמקדים באנשי הביטחון ולא באזרחים כדי לנסות ולזכות באהדת הציבור וליצור חיץ בינו לבין המערכת השלטונית.

המלך עבדאללה כינה את המחבלים במילה "ח'ווארג' " , דהיינו הסוטים מדת האסלאם והבטיח כי ירדן תבוא חשבון עם כל מי שפוגע בבטחון הממלכה ההאשמית ובשלום אזרחיה.

 

מדוע התעורר הטרור כעת?

 

פיגוע הטרור בעיירה פחיץ וההתקלות עם המחבלים בעיר סלט עוררו זעם רב בירדן.

אלפי אזרחים הגיעו לבית החולים הממשלתי בעיר סלט וביקשו לתרום דם לעשרות הפצועים.

גם ברשתות החברתיות היו גינויים רבים של אזרחים ירדנים לפעולת הטרור, ראש ממשלת ירדן לשעבר עבדאללה אלנסור פירסם פוסט ברשתות החברתיות שבו נאמר "מוות לרוצחים ששפכו דמם של חפים מפשע והיו מעורבים בפיגוע בפחיצ".

אחת האפשרויות שגורמי הביטחון בירדן בודקים היא כי התשתית הרדומה של הטרור בירדן הופעלה על רקע תבוסת ארגון דאע"ש בעיראק ובדרום סוריה כדי להראות כי הארגון עדיין חי ובועט למרות שהוא לא נטל אחריות רשמית על הארועים בפחיצ ובסלט.

רק לפני שבועיים הצליח הצבא הסורי להביס את שלוחת דאע"ש שנקראת "צבא ח'אלד בן אלווליד" שהייתה ממוקמת בשפך הירמוכ על הגבול עם ירדן.

אולם לא מן הנמנע כי מדובר בסיבות נוספות. העיתון "אלערבי אלג'דיד" פרסם הערכה ב-12 באוגוסט כי ייתכן שהדבר נובע מהלחץ האמריקני והאזורי על ירדן להסכים ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולכן התעוררו הגורמים האסלאמיים הקיצוניים בירדן כדי להזהיר את המלך, נשמעות גם הערכות כי הדבר קשור למצב הכלכלי הקשה בירדן.

המלך עבדאללה נעדר בתקופה אחרונה במשך 40 ימים מהממלכה ובשובו טען כי עסק בגיוס השקעות וכספים כדי לשפר את הכלכלה בירדן.

נראה כי מעתה ואילך הוא יצטרך לחשב היטב את גיחותיו לחו"ל נוכח ההחרפה במצב הביטחוני הפנימי,ההערכה היא כי האסלאם הגיהאדיסטי עדיין לא אמר את המילה האחרונה בירדן.