עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מאיים: תגובה ישראלית תביא להרחבת הירי

הריגתם של 7 המחבלים אתמול הובילה למצב שבו דעת הקהל ברצועה דורשת תגובה • וגם - הספקולציות בעזה לגבי מה עשה הכוח הישראלי במקום

הארגונים הפלסטינים ובראשם חמאס מתאוששים מהפעולה המפתיעה של צה"ל באזור ח'אן יונס וממותם של 7 פעילים פלסטינים בהתקלות עם כוח צה"ל.

לאחר שהתקיימו הלוויות ההרוגים ברצועה נראה כי ארגוני חמאס, הגי'האד האסלאמי וועדות ההתנגדות העממית מתכננים תגובה צבאית נגד ישראל.

חדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים התכנס ופרסם הודעה משותפת שבה נאמר:

"האויב הציוני הוא שנושא באחריות המלאה לתוקפנות שלו ולתוצאותיה-ההתנגדות יכולה לרסן את האויב ולנקום את דם החללים".

אבו מוג'האד, דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות העממית שאחד מאנשיה נהרג אמש בהתקלות עם כוח צה"ל אמר בראיון לערוץ "אלמיאדין":

"הודענו למתווכים( המצרים) כי ההתנגדות תגיב על הפשע המכוער של הכיבוש-ההתנגדות הוכיחה כי היא מגן העם והכיבוש יתחרט על מעשיו-יש לנו מידע מדויק מה הייתה מטרת הפעולה אך אנו שומרים אותו לעצמנו".

גורמים בחמאס אומרים כי ישראל גרמה לעצמה, בחדירה אמש לרצועה, מבוכה גדולה אצל המתווכים, מצרים, קטאר והאו"ם.

ההערכה ברצועה היא כי ארגון חמאס יחזור בסופו של דבר לשיחות הרגיעה עם המודיעין המצרי כשהוא מחוזק מכך שפעולת צה"ל נחשפה וישראל היא הנושאת באחריות להפרת ההבנות, דבר שיחזק את דרישותיו במשא ומתן.

בארגון חמאס חוזרים בהם מהטענה כי מטרת פעולת צה"ל הייתה לחסל את מג"ד החמאס נור א-דין ברכה שנהרג בהתקלות עם חיילי צה"ל.

בארגון מבינים כי מדובר בפעולה שמטרתה הייתה הרבה יותר גדולה וחשובה מאוד לישרל שרצתה להותיר אותה חשאית וללא טביעת אצבע.

בחמאס טוענים כי הם גילו את מטרת הפעולה אך הם שומרים את הפרטים לעצמם, בהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית של הארגון נאמר כי באופן כללי מטרת פעולת צה"ל הייתה "לטרוף את הקלפים" ברצועת עזה.

להלן כמה הערכות של פרשנים בעזה לגבי מטרת פעולת צה"ל אמש באזור ח'אן יונס:

א. הכנות לחטיפה של בכיר בחמאס כדי שישמש קלף מיקוח לעסקת חילופי שבויים וכדי שיחשוף פרטים על מערך המנהרות או על מקום החזקתם של השבויים והנעדרים הישראלים.

ב. פעולה לצורך הטמנת  מכשיר האזנה וציתות לבכירי הזרוע הצבאית כפי שעושה צה"ל לארגון חזבאללה בדרום לבנון.

ג. בדיקת המוכנות הצבאית של ארגון חמאס בדרום הרצועה לצורך פעולה צבאית עתידית של צה"ל.

ד. איסוף מידע מודיעיני לקראת חיסולו של אחד מבכירי הזרוע הצבאית של חמאס.

העיתון "ראי אליום", המתפרסם בלונדון, מדווח כי ייתכן שפעולת צה"ל בח'אן יונס נועדה לחטוף את מנהיג חמאס יחיא סינוואר כקלף מיקוח לשחרור השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס או למטרת איסוף מידע מודיעיני עליהם. אפשרות נוספת אותה העלה העיתון היא כי ייתכן והמטרה הייתה  לחבל בהבנות הרגיעה בגלל חילוקי דעות בצמרת הישראלית-ההנהגה הישראלית במצב של פחד ובלבול.

דעת הקהל ברחוב העזתי לוחצת על חמאס להגיב על החדירה הישראלית לאזור חאן יונס והריגתם של 7 פלסטינים, גם ארגון הגי'האד האסלאמי לוחץ על חמאס להגיב באופן צבאי על האירוע.

לא ברור אם חמאס ייכנע ללחצים, וייתכן שהוא מחפש דרך להפתיע את ישראל ולכן ימתין כמה ימים כדי למצוא מטרה מתאימה  שלא תגרור את רצועת עזה למלחמה כוללת ושישראל תוכל להכיל.

מנהיגי חמאס שומרים על עמימות בהצהרותיהם, דבר שמגביר את החשש והחשד כי הם מתכננים תגובה צבאית.