עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס משרטט את התרחישים לעתיד

בארגון חמאס מעוניינים בישום הבנות הרגיעה עם ישראל לשם קבלת הכסף מקטאר וחשמל, דלק וסחורות מישראל אך אין מדברים על רגיעה ארוכת טווח • גורמים בחמאס אומרים כי  דווקא פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ עלול להפר את הרגיעה מכיוון שהארגון נחוש לטרפד את התוכנית האמריקנית בכל האמצעים.

בארגון חמאס מרוצים מהאופן שבו הסתיימה שביתת הרעב של אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל, בכינוס ברצועת עזה לרגל "יום האסיר" המצויין ב-17 באפריל, אמר מנהיג חמאס אסמעיל הניה כי ההסכם מהווה "ניצחון מכובד" וכי נתניהו הוציא את הסוגיה מידיו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מה שהיווה "ירידה מן העץ".

עוד אמר הניה כי לפתרון סוגיית תנאיהם של האסירים יהיו השלכות חיוביות על ההבנות בין ישראל לבין הפלגים בעזה.

בארגון חמאס רואים בהסכם שהושג בבתי הכלא חלק מהסכם הרגיעה בין הארגון  לישראל, עם זאת לא ברור לאן צועדת רצועת עזה בחודשים הקרובים למרות שהושגו הבנות שונות לרגיעה בתיווכה של מצרים.

האתר הביטחוני של חמאס "אל-מג'ד" פרסם ב-14 באפריל את הערכתו לגבי התרחישים הצפויים לגבי רצועת עזה עקב הקמתה של הממשלה החדשה בישראל בראשות נתניהו.

להערכת פעילי הזרוע הצבאית של חמאס, לאחר 3 סבבי לחימה ארוכים ושנה של מלחמת התשה הנקראת "צעדות השיבה" צפויים לרצועת עזה 4 תרחישים.

להלן הטקסט במקור בתרגום לעברית:

א. הידוק המצור על הרצועה – הרעבת 2 מיליון פלסטינים וסכנת התמוטטות מערכות החיים הבסיסיות. ישראל יודעת את הסכנה בתרחיש הזה שידחוף את חמאס לפוצץ את המצב ולהנחית מכות על ישראל.

ב. המשך הסטטוס קוו – המשך ההתחמקות של ישראל מביצוע האחריות להסיר את המצור, גם זה תרחיש מסוכן מכיוון שהוא יביא לסבבים של הסלמה והגברת הלחץ העממי הפלסטיני על ישובי עוטף עזה ויגרום למצב של חוסר ביטחון בישובים הישראלים בדרום הארץ.

ג. מבצע צבאי כולל – האופציה הזו מונחת בפני ההנהגה הישראלית, אך גם היא מסוכנת מאוד. כניסה של צה"ל לרצועת עזה תהפוך את  כל הערים בישראל לחזית מלחמה אמיתית, דבר שמנהיגי ישראל אינם רוצים בו.

ד.הקמת מדינה בעזה – ישראל מנסה ליישם את "עסקת המאה" ששואפת לפתור את הבעיה הפלסטינית באמצעות הקמת מדינה ברצועת עזה והרחבתה לצפון סיני וזהו גם תרחיש מסוכן שיביא להסלמה של חמאס נגד ישראל.

 

מבחינת ארגון חמאס כל האופציות האלה הן מסוכנות, לטענתו, ממשלת נתניהו הקודמת ניסתה ליישם חלק מהן אך נכשלה.

בהערכה המתפרסמת באתר "אל-מג'ד" לא מוזכרת כלל האופציה של הגעת להסכם רגיעה ארוך טווח בין חמאס לישראל ברצועת עזה.

הבנות הרגיעה המיושמות כרגע בשטח יוצרות אט אט אווירה של רגיעה בין תושבי הרצועה למפקדי צה"ל וקציני המנהל האזרחי, אולם מדובר במצב שברירי שעלול להשתנות בכל רגע על פי האינטרסים של מנהיגי חמאס.

גורמים בחמאס טוענים כי דווקא פרסום "עסקת המאה" על ידי הנשיא טראמפ בתקופה הקרובה עלול לערער את הרגיעה הזמנית גבול רצועת עזה מכיוון שהפלסטינים נחושים לטרפד את התוכנית של טראמפ בכל האמצעים שעומדים לרשותם.

הדבר מעלה את החשש שארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בשיתוף עם פלגי האופוזיציה של אש"ף דווקא יגבירו את הפעילות שלהם נגד ישראל בכדי ליצור מתיחות ביטחונית אל מול רצועת עזה במטרה לחבל בתוכנית השלום האמריקנית החדשה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה שיגר אתמול מסר לנשיא טראמפ, בכינוס בעזה לרגל "יום האסיר, שמתייחס לכוונתו לפרסם בקרוב את "עסקת המאה" ואמר :"לכל מי שמעניין אותו הדבר, רצועת עזה תתפשט צפונה לתוך פלסטין ולא תתפשט לתוך סיני,אפילו לא בשעל אחד".

שביתת הרעב של אסירי חמאס בבתי הכלא הסתיימה ועכשיו ממתין ארגון חמאס לראות כיצד ומתי מיישמת ישראל  את ההסכם.

הניה הזהיר את ישראל כי "מה שמתרחש בבתי הכלא עלול להצית את ניצוץ העימות והבנות הרגיעה עלולות להתמוטט אם תימשך המתיחות בבתי הכלא".

כרגע יש להנהגת חמאס אינטרס ברור להגיע להבנות רגיעה עם ישראל שדרכן היא תקבל את הכסף הקטארי, אספקת החשמל והדלק וכן פרוייקטים חשובים בתחומי התשתיות והתעסוקה, אולם אף אחד לא יכול להעריך לאן יתפתחו הדברים לאחר שהנשיא טראמפ יפרסם את תוכנית השלום החדשה שלו.