עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס משוכנע שהצליח לסכל פעולה ישראלית

ארגון חמאס טוען כי סיכל תוכנית של ישראל לחסל מנהיגים בולטים של חמאס ברצועת עזה וללכוד סוכן חשוב שלה שעסק באיסוף המודיעין • הקבינט הביטחוני נותן סיכוי למאמצי התיווך של מצרים להשיג הסכם הסדרה עם חמאס, אך הוא גם נערך לאפשרות שהמאמצים יכשלו

ארגון חמאס טוען כי חשף תוכנית לחסל מנהיגים בכירים בארגון כמו יחיא סינוואר, מנהיג החמאס ברצועת עזה, מחמוד א-זהאר חבר הלשכה המדינית, הגנרל תוופיק אבו נעים מפקד כוחות הביטחון ברצועה ועוד.

גורמים בחמאס הדליפו את דבר התוכנית לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" ב-13 באוקטובר.

האתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" חשף ב-24 באוקטובר פרטים נוספים הקשורים לתוכנית שלדבריו עומדת מאחוריה ישראל.

עפ"י הדיווח ב "אלמג'ד", גורמי הביטחון הפלסטינים ברצועה עצרו בתחילת החודש סוכן מודיעין פלסטיני שעבד בשירות השב"כ הישראלי במשך 15 שנים. הסוכן מתואר כ "אחד מהסוכנים המסוכנים ביותר שפעלו אי פעם".

מדובר באדם שראשי התיבות של שמו הם "מ.ח" בן 45 תושב הרצועה.

גורמים בחמאס טוענים כי "מדובר במכה קשה לשב"כ הישראלי" שכן הסוכן עסק במשימות מודיעיניות חשובות עבור ישראל.

הסוכן הישראלי ביצע משימות שטח, הוא צילם את בתיהם של מנהיגים בולטים ברצועה, עמדות צבאיות ועקב אחרי כמה מהמפקדים הצבאיים ברצועה וצילם את כלי הרכב המיוחדים שלהם.

לדברי הגורמים בחמאס הוא גם סיפק לישראל מידע על היכולות הצבאיות של הפלגים הפלסטינים ברצועה, על המקומות שמהן משוגרות הרקטות ומקום איחסונן, ועל המנהרות.

כתוצאה מדיווחיו השמיד צה"ל את המנהרות שהוא מסר על מיקומן.

הוא נלכד ע"י גורמי הביטחון של חמאס במהלך מבצע ביטחוני "מורכב" שבמהלכו הוא ניסה להטמין מכשיר האזנה סמוך לביתו של אחד ממנהיגי הרצועה.

הסוכן הישראלי גם השתתף במבצע של המודיעין הישראלי, בחודש מאי בשנה שעברה, שבעקבותיו אירע פיצוץ שממנו נהרגו כמה פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס באזור.

בזמנו דיווחו גורמים בחמאס כי מדובר במערכת איסוף מודיעין מתוחכמת וממולכדת בחומרי נפץ שניסה המודיעין הישראלי להטמין באזור.

אתר "אלמג'ד" הבטיח לחשוף את הודעותיו של הסוכן הישראלי ברגע שתסתיים החקירה.

קשה לדעת אם הסיפור הוא אמיתי או שמדובר בלוחמה פסיכולוגית של ארגון חמאס כדי להרתיע את ישראל ולהראות שיש לו מנגנוני ביטחון חזקים שפועלים בשטח וגם לשדר לתושבי הרצועה כי הוא מצליח ללכוד את כל מי שמשתף פעולה עם השב"כ הישראלי.

מאז שהתחיל קמפיין "צעדת השיבה" גברה הדרישה של כמה שרים בממשלה לחדש את מדיניות הסיכול הממוקד של מנהיגי ארגוני הטרור ברצועת עזה.

עפ"י הנטען באתר "אלמג'ד", הסוכן הישראלי עסק באיסוף מודיעין על בתיהם ותנועותיהם של מנהיגים בולטים ברצועה כנראה כדי להכין את האפשרות לחיסולם ע"י גורמי הביטחון הישראלים.

צריך לשים לב כי אין מדובר, עפ"י הדיווח, בחיסולו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה, אלא בחיסולם של גורמים קיצוניים יותר כמו יחיא סינוואר שהינו גם מנהיג הזרוע הצבאית של הארגון, מחמוד א-זהאר שהוא הנציג הבלתי רשמי של איראן בארגון חמאס והגנרל תוופיק אבו נעים מקורבו וזרוע הביצוע של יחיא סינוואר.

חידוש מדיניות הסיכולים הממוקדים של ראשי ארגוני הטרור ברצועה מחייב החלטה של הקבינט הביטחוני בגלל ההשלכות הביטחוניות שלו,כרגע נותן הקבינט הביטחוני סיכוי למאמצי התיווך המצרים לנסות ולהשיג הסכם הסדרה בין ישראל לחמאס.

אבל צריך לקחת בחשבון גם את האפשרות כי המאמץ המצרי עלול להיכשל, דבר שיביא להסלמה ביטחונית ברצועת עזה.

ניסיון העבר מעיד על כך שישראל אוספת מידע מודיעיני מדוייק על מנהיגי הטרור ברצועת עזה כדי שתוכל להשתמש בו ברגע שתגיע ההנחיה מהדרג המדיני לבצע סיכולים ממוקדים.

כך חיסלה ישראל בעבר את בכירי המנהיגים של חמאס ברצועה, את השיח' אחמד יאסין מייסד הארגון והאידיאולוג שלו, את בכיר החמאס עבד אעזיז אלרנטיסי, את אחמד ג'עברי, הרמטכ"ל של חמאס ועוד רבים אחרים.

בנוסף לאיסוף מידע מודיעיני לצורך חיסולים ממוקדים, טוען אתר "אלמג'ד" כי השב"כ הישראלי מפעיל סוכנים פלסטינים כדי להטמין מערכות האזנה משוכללות של המודיעין הישראלי במקומות רגישים ברצועה.

טענה כזו משמיע גם ארגון החזבאללה בלבנון שטוען חדשות לבקרים כי חשף מערכות האזנה של ישראל שהוטמנו בדרום לבנון ופוצצו בשלט רחוק ברגע שניסו לפרק אותן.

למודיעין הישראלי יש יכולות גבוהות להשיג מידע מודיעיני מדוייק ואיכותי על מנהיגי הטרור אבל תפקידו של הדרג המדיני הוא לתת את "האור הירוק" להפוך את המידע הזה למבצעי וליישם את הסיכולים הממוקדים בשטח בהסתמך על מידע זה.