עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס ממשיך לאתגר מודיעינית את ישראל

ארגון חמאס ממשיך בלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל בניסיון ליצור דמורליזציה בצה"ל בעקבות כישלון פעולת כוח מיוחד בח'אן יונס • הזרוע הצבאית של חמאס הקימה מערכת תקשורת מאובטחת לניהול פעולותיה והיא מהווה אתגר מודיעיני חשוב עבור ישראל

הפעולה הכושלת של היחידה המיוחדת של צה"ל באזור ח'אן יונס בנובמבר 2018 ממשיכה להעסיק את ארגון חמאס, אשר מנסה לסחוט את הלימון עד הטיפה האחרונה במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל בניסיון ליצור דמורליזציה בקרב יחידות צה"ל המובחרות.

היועץ של משמרות המהפכה של איראן מאיים: "נמחק את תל אביב"

 

אחרי שידור תחקיר מיוחד בערוץ "אל-ג'זירה" על פעולת הכוח המיוחד, סיירת מטכ"ל כטענת הערוץ, בח'אן יונס וחשיפת פרטים חדשים על הפעולה ולאחר התחקיר בן 2 הפרקים ששודר בישראל בתכנית "עובדה", העמיד ארגון חמאס את סיכול פעולת הכוח המיוחד בח'אן יונס שקיבל את הכינוי "חוד החרב" (חד א-סיף-בערבית) בראש האירועים של חגיגות חמאס בחא'ן יונס ובמחנה הפליטים ג'באליה בסוף השבוע לציון 32 שנים להקמת הארגון.

בנאום שנשא בכיר חמאס פתחי חמאד במחנה הפליטים ג'באליה הוא הודיע כי הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" תפרסם בימים הקרובים  פרטים נוספים על פעולת צה"ל בח'אן יונס.

הוא ציין כי מבצע "חוד החרב" הוא פרק נוסף במלחמה נגד האויב וכי ההתנגדות הצליחה לבלבל את האויב והכניסה את (צה"ל) למעגל של התפטרויות.

"אנו נתנהל מול האויב רק דרך לוע הרובה, חמאס תקטע כל יד שתנסה לפגוע בביטחון של רצועת עזה וביציבותו, נכה ביד של ברזל כי מי שיזעזע את הביטחון" הבטיח חמאד.

גם אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, מסר ב-13 בדצמבר כי בימים הקרובים יחשוף ארגונו "הישג מודיעיני שהביא לסיכול תוכניות של האויב הציוני".

לא מן הנמנע שבאמצעות פרסום פרטים חדשים על הפעולה של הכוח המיוחד בח'אן יונס מנסה הזרוע הצבאית של חמאס לעורר שוב סערה בישראל כדי לנסות וללמוד מהתגובות פרטים נוספים על הפעולה שאינם ידועים לה לאור הצנזורה הקפדנית בישראל על כל פרסום בנושא.

דיווח: סעודיה מקימה בסיס צבאי בפתח באב אל מנדב

עד היום אוסרת הצנזורה הצבאית לפרסם את  תמונות החיילים שהשתתפו במבצע ופרטים מזהים אודותיהם, למרות שארגון חמאס דאג לפרסם אותם בכל העולם באמצעות ערוץ אלג'זירה ובאתרי האינטרנט שלו, חמאס עוקב באדיקות אחרי הפרסומים בישראל ואחרי הרשתות החברתיות כדי ללמוד כל פרט חדש על הפעולה מההתבטאויות והתגובות בהן.

יש לציין כי בדרך כלל אמצעי התקשורת בישראל מבינים את חשיבות הנושא ומקפידים על הנחיות הצנזורה, דבר שמקשה על חמאס.

היעד המודיעיני של ישראל

על פי התחקיר שעשה ערוץ אלג'זירה בסיוע הזרוע הצבאית של חמאס, עולה כי כי ישראל מנסה, מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 ועד היום, לחדור למערכת התקשורת  המיוחדת של הזרוע הצבאית של חמאס וכי פעולת סיירת מטכ"ל ברצועה הייתה שלב נוסף בניסיונות לחדור למערכת הזו ולהתקין עליה מערכת האזנה מיוחדת שתשדר את המידע לישראל.

בתחקיר דווח כי במאי 2018 איתרו מהנדסי חיל הקשר של חמאס פריצה למערכת  התקשורת של הזרוע הצבאית של חמאס באזור זאווידה ברצועה.

כשניסו מהנדסי חמאס לפרק את מתקן ההאזנה הישראלי הגדול שהוטמן עמוק באדמה, אירע פיצוץ שכתוצאה ממנו נהרגו המהנדס מחמוד אלאוסתאז ועוד 5 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס.

לטענת חמאס, מתקן ההאזנה היה ממולכד כדי שלא ניתן יהיה לגלות את שיטת ההאזנה, אך מהנדסי חמאס הצליחו לללמוד משרידי המתקן כי המידע שנקלט שודר מתוך הרצועה לבסיס האזנה בישראל.

מחמוד אלמרדאווי, פרשן החמאס, אמר בתוכנית ערוץ "אל-ג'זירה", שקיבלה את השם "ארבעים דקות", כי הקמת מערכת התקשורת המיוחדת של הזרוע הצבאית של חמאס היא נקודת מפנה אסטרטגית בפעילות של הזרוע הצבאית, מאז מבצע "צוק איתן" ועד היום ישראל מופתעת מהפעילות של הזרוע הצבאית "ואיננה יכולה לראות או לשמוע מה קורה".

בתחקיר "אל-ג'זירה" הוצגו צילומים בלעדיים של  חדרי בקרה תת קרקעיים של הזרוע הצבאית של חמאס המפקחים על מערכת התקשורת המיוחדת, חיל הקשר של חמאס הוא האחראי לכך ומדובר באחת היחידות הסודיות של הזרוע הצבאית.

"אבו סלמאן",אחד מקציני הקשר של חמאס, אמר כי הזרוע הצבאית בנתה מערכת הגנה אוטומטית על מערכת התקשורת של חמאס.

לטענת התחקיר, במהלך מבצע "צוק איתן" ישראל ניסתה לפגוע פיזית במערכת התקשורת המיוחדת כדי לשתק את פעילות הזרוע הצבאית של חמאס, אך נכשלה בכך.

עוד נטען בתחקיר כי קציני הקשר של חמאס סייעו ללוחמי הזרוע הצבאית בפעולות חדירה לשטח ישראל ובמבצעי חטיפת חיילי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל.

מחמוד אלמרדאווי, פרשן החמאס, הסביר כי מערכת התקשורת המיוחדת של חמאס שולחת הנחיות מהדרג הצבאי הבכיר ביותר ועד לחיל הפשוט בכל הקשור למבצעים, אימונים, לוגיסטיקה והצטיידות בנשק.

לטענתו, לישראל יש בעיה להשיג מודיעין על חמאס, היא ניסתה ללא הצלחה להאזין למערכת באמצעות מטוסים ומל"טים וגם משתפי הפעולה שפועלים ברצועה לא הצליחו להביא לה את המודיעין הנדרש, לכן היא ניסתה לפרוץ למערכת מכיוון שהדבר חיוני לביטחונה.

לדבריו, בעבר הסתייעה ישראל בהאזנה למערכות הקשר של חמאס כדי לחסל בכירים בארגון.

לאן פני הדברים?

צה"ל הפיק את הלקחים הנדרשים מהכישלון של פעולת הכוח המיוחד בח'אן יונס ועוסק בצמצום הנזקים שנגרמו בעקבותיו.

חטיבת המ"מ ממשיכה בפעולותיה המיוחדות גם מעבר לקוי האויב אחרי הטלטלה הקשה ביחידה.

החיסול האחרון המוצלח של בכיר הגי'האד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא ברצועת עזה מוכיח כי למודיעין הישראלי יש יכולות אדירות ברצועת עזה למרות כישלון הפעולה בח'אן יונס.

חשוב לזכור כי חשיפת הכוח המיוחד בח'אן יונס הייתה צירוף של טעויות וחוסר מזל ולא כתוצאה מכך שלחמאס היה מידע מודיעיני מוקדם על הפעולה.

אין לזלזל בחיל הקשר של הזרוע הצבאית של חמאס שהקים מערכת תקשורת מיוחדת ומאובטחת בנסיון להתחמק ממאמצי המודיעין הישראלי להאזין לו, מאידך גיסא, אין לזלזל ביכולות הטכנולוגיות הגבוהות של המודיעין הישראלי והתחכום שלו, מדובר בקרב מוחות מודיעיני וטכנולוגי והכישלון של הכוח המיוחד.

ניסיון העבר מוכיח כי זרועות המודיעין של ישראל ידעו בעבר להפיק את הלקחים הדרושים מכישלונם של מבצעים מודיעינים מיוחדים בשטחים ובחו"ל ולא לחזור על שגיאות, לכן סביר להניח כי המודיעין הישראלי יתעשת גם הפעם וימצא את הדרך הנכונה להשגת עליונות מודיעינית על הזרוע הצבאית של חמאס.