עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מבין – "צעדות השיבה" מיצו את עצמם

 על גבול הרצועה שוררת רגיעה שברירית בהתאם להבנות שהושגו בתיווך מצרי, עם זאת ישראל וחמאס ערוכות לחידוש האש במקרה של הפרת ההבנות שהושגו • נראה כי סכנת ההדרדרות לעימות צבאי תידחה לחודשי הקיץ.

למרות הבנות הרגיעה בין ישראל לארגון חמאס שהושגו בתיווך מצרי, הפגינו בימי שישי האחרונים על גבול הרצועה כ-11 אלף פלסטינים כאילו לא הושגו שום הבנות. המפגינים ידו אבנים, רימונים ומטעני חבלה לעבר החיילים, על פי מקורות פלסטינים נפצעו יותר מ-80 מפגינים כתוצאה מהשימוש באמצעי פיזור ההפגנות של צה"ל.

המצב על גבול הרצועה מתוח, צה"ל דרוך למנוע כל פיגוע טרור לקראת יום הבחירות או במהלכו, יש ירידה בכמות שיגור בלוני התבערה לעבר ישובי עוטף עזה והפחה ניכרת בפעילות יחידות "ההטרדה הליילית" אך ארגון חמאס עומד עם סטופר ביד ובוחן את עמידתה של ישראל בלוחות הזמנים שסוכם עליהם לביצוע הבנות הרגיעה.

ב-6 בינואר קיימה הנהגת חמאס פגישת התייעצות עם כל הכוחות הלאומיים והאסלאמים ברצועת עזה ועם מטה צעדות השיבה, יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה נתן סקירה מקיפה של המצב ופירט את העקרונות של פיהם פעל ארגון חמאס להשגת הבנות הרגיעה:

תישמר הזכות  להמשיך בהתנגדות, אין משא מתן ישיר עם ישראל וההבנות הושגו בתיווך מצרי, אין שום השלכות מדיניות להבנות שהושגו, ההבנות אינן מונעות מהפלסטינים את זכותכם ל"התנגדות" (טרור) בכל מקום וצעדות השיבה ימשכו בכל מקרה.

מעניין כי יחיא סינואר וראש הממשלה בנימין נתניהו השתמשו באותו משפט כדי לציין את מצב הרגיעה הזמני שהושג. ראש הממשלה נתניהו אמר בראיונות לתקשורת במוצ"ש כי "אנחנו עם אצבע על ההדק" ואילו יחיא סינוואר אמר לנציגי הפלגים את המשפט הבא: "אצבעות ההתנגדות ברצועת עזה נמצאות על ההדק והן מוכנות להגן על עמנו, אנו נהיה המגן והחרב".

יחיא סינוואר הבליט בסקירתו את ההישג הגדול ביותר מבחינתו של צעדות השיבה:"הבולט בהישגים היה הכשלת כל הנסיונות לזעזע את המרקם החברתי ברצועת עזה, חיזקנו את הקשר עם מצרים שמילאה תפקיד חשוב בהקלת המצור על הרצועה".

 

הכישלון הגדול של "צעדות השיבה"

אין ספק שמלחמת ההתשה הפלסטינית הנמשכת כבר יותר משנה מרצועת עזה נגד ישראל נכשלה כישלון חרוץ, ברצועת עזה כבר מתחילים לדבר על כך בגלוי.

צעדות השיבה לא השיגו את מטרתן האסטרטגית שהוגדרה על ידי הנהגת חמאס כמימוש "זכות השיבה" לשטחים בתחומי מדינת ישראל (שטחי 48) שבהם שכנו כפרים פלסטינים לפני מלחמת העצמאות, במהלך השנה החולפת הפכו צעדות השיבה למנוף לחץ למטרות טקטיות בלבד שקשורות להקלות במצור, השגת רגיעה, הגדלת שעות אספקת חשמל, הפעלת המעברים, הכנסת סחורות והגדלת מרחב הדיג, בכך איבדו צעדות השיבה את המטרה העיקרית שלשמה הוקמו.

המשא ומתן המואץ על הבנות הרגיעה קשר את ידיה של הנהגת חמאס, "צעדת המיליון" שהייתה אמורה להיות השיא של צעדות השיבה הפכה למפגן כוח גדול אך מרוסן על ידי חמאס ללא שום ניסיון לחדור לשטח ישראל, צעדות השיבה הפכ לעניין שבשגרה ואמצעי התקשורת איבדו את העניין בהן.

קמפיין צעדות השיבה אמור היה להתקיים במקביל לגבול רצועת עזה גם בשטחי הגדה ובכמה מדינות ערביות כמו לבנון, סוריה וירדן אך הרש"פ והמשטרים הערבים לא אפשרו את קיומן ורצועת עזה נותרה לבדה.

צה"ל הצליח למנוע בהצלחה חדירות לשטח ישראל, ובמקביל קמה ברצועת עזה תנועת מחאה חדשה של אלפי צעירים הנקראת "רוצים לחיות" שמפנה את הזעם והתסכול החברתי מהמצב הכלכלי הקשה כלפי ארגון חמאס.

 

לאן פני הדברים?

 

הנהגת חמאס מתקשה להודות בכישלון פרוייקט צעדות השיבה ולכן סביר להניח כי הצעדות האלה ימשכו גם בחודשים הקרובים, אולם, ברצועה יש כבר דיבורים על דילול הצעדות בעתיד כדי לאפשר לציבור הפלסטיני "לקחת אוויר", לחסוך בהוצאות הכספיות שעולות לחמאס, הנתון במצוקה כספית קשה, כסף רב וגם לחסוך בחיי אדם.

על פי נתוני הפלסטינים במהלך קמפיין צעדות השיבה נהרגו כ-270 פלסטינים ונפצעו 11,472 בני אדם מתוכם כ-500 פצועים באורח קשה.

הנהגת חמאס נערכת למה שהיא מכנה סיכול "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ שתפורסם לאחר הבחירות בישראל, ארגון חמאס במצוקה מכיוון שהרש"פ מאשימה אותו כי הוא הגיע להבנות רגיעה עם ישראל לקראת פרסום "עסקת המאה" וכי התמורה לכך תהייה הכרה של הממשל האמריקני ברצועת עזה כמדינה בעוד בחלקים של הגדה תוכרז אוטונומיה בלבד.

יחיא סינוואר התפאר בסוף השבוע כי צעדות השיבה השיגו אחדות פלסטינית והראיה לכך הינה הקמת החמ"ל המשותף של כל הפלגים הפלסטינים ברצועה אך האמת היא שהמצב ברצועה הוא שברירי ומשווע לישום ההבנות עם ישראל לשיפור המצב ההומניטארי, הנהגת חמאס מבינה שישום ההבנות והכסף הקטארי הם גם החמצן שלה כדי למנוע פרוץ הפגנות נגדה בסגנון "האביב הערבי".

ישום הבנות הרגיעה נחשב הישג למדיניות של הפרגמטית של יחיא סינוואר שפעל בשנתיים האחרונות למען ההתקרבות של חמאס למצרים ובאמצעותה הקלה של המצור הכלכלי הקשה של ישראל על הרצועה שמוטל  עליה כבר 12 שנה.

סביר להניח כי הנהגת חמאס תבחן את ישום הבנות הרגיעה במשך השבועות הקרובים, המשלחת המצרית תמשיך לבקר בעזה ובתל אביב כדי לחזק אותן, ברצועת עזה יש כבר קולות המדברים על דחיית העימות הצבאי הצפוי בין ישראל וחמאס לחודשי הקיץ לאחר בחינת ההבנות ולאחר שתקום ממשלה חדשה בישראל.

עם זאת, גם סינוואר יודע שהמצב הוא שברירי ועלול להתפוצץ בכל רגע, לכן הוא שב והשמיע איום על ישראל בסוף השבוע, בכינוס בעזה אמר סינואר: "אם תכפה עלינו מלחמה, אני מתחייב שישראל תפנה את הישובים לא רק בעוטף עזה אלא גם באשדוד, בנגב, באשקלון וגם בתל אביב, רשמו את ההבטחה הזו".