עבור לתוכן העמוד
Menu

החמאס כשחקן אזורי חזק

ארגון חמאס הצליח להביא לשחרורם של ארבעה פעילים של הזרוע הצבאית שהוחזקו בכלא המצרי אך נכשל בהחזרת סכום של 30 מיליון דולר שהוחרם מבכיריו במעבר רפיח • חמאס הפך לשחקן אזורי חשוב אך הוא יצטרך לשלם תמורה למצרים עבור שחרור אנשיו והחזרת הכספים

ארגון החמאס רשם השבוע הצלחה חלקית כשהצליח להביא לשחרורם של 4 פעילים של הזרוע הצבאית מהכלא המצרי, במסגרת מאמצים ממושכים של הארגון בנושא. לדברי גורמים בחמאס, יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניה שהה במצרים 3 שבועות וניהל מגעים עם שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל עד שהמאמצים הוכתרו בהצלחה.

עשו לעמוד הפייסבוק שלנו לייק ותשארו מעודכנים בכל מאמרי ה-JCPA

ב-19 באוגוסט 2015 יצאו 4 פעילים של הקומנדו הימי של חמאס לאימונים באיראן, הארבעה,יאסר זנון,חוסיין אלזיבדה,עבדאללה אבו ג'בין ועבד אלדאים אבו ליבדה יצאו בדרך היבשה ממעבר רפיח במסווה של סטודנטים היוצאים ללימודים בטורקיה.

למודיעין המצרי היה מודיעין מוקדם על יציאתם של ה-4 מרצועת עזה וכשחצה האטובוס שהעביר את הנוסעים לצד המצרי של מעבר רפיח, עצרו אותו כמה חמושים רעולי פנים בצד הדרך, אחד מהם עלה לאוטובוס והוריד ממנו את 4 פעילי חמאס  והם נלקחו ליעד בלתי ידוע.

מאז נעלמו עקבותיהם, מצרים מעולם לא הודתה באופן רשמי במעצרם של ה-4, בחמאס טענו כי ישראל העבירה מידע מודיעיני למצרים על  יציאתם של ה-4 מרצועת עזה כדי שהם יעצרו.

על פי גורמים בחמאס, מצרים החזיקה את ה-4 במעצר מכיוון שחששה כי הם רצו לחבור לשלוחת דאע"ש בצפון סיני כדי לסייע לה לבצע פיגועים נגד צבא מצרים.

רק לאחר חקירה ממושכת השתכנע המודיעין המצרי כי לא זאת הייתה כוונתם, אך הם נותרו במעצר כדי שישמשו כקלף מיקוח במגעיה של מצרים מול חמאס.

בסופו של דבר שוחררו ה-4 מן הכלא ביחד עם עוד 4 פעילים נוספים של חמאס שהיו בכלא המצרי, בסה"כ שוחררו 8 תושבי רצועת עזה.

העיתון "אל-אח'באר" הלבנוני דיווח ב-1 במרץ כי מצרים עדיין מחזיקה במעצר 5 פעילים נוספים של חמאס וכי תיק חטופי חמאס עדיין לא נסגר.

במעצר המצרי נתונה גם אישה, רעייתו של אחד מבכירי חמאס ששוהה בדוחא שבקטאר.

עפ"י גורמים ברצועת עזה, המודיעין המצרי הסכים לשחרר רק את פעילי חמאס שלא היו מעורבים בניסיון לפגוע בביטחונה של מצרים באמצעות פיגועים וסיוע לארגון דאע"ש או תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת במצרים כארגון טרור.

עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח ב-2 במרץ כי המודיעין הצבאי המצרי התנגד לשחרור  4 פעילי חמאס אך בסופו של דבר גברה עמדתו של המודיעין הכללי בראשות עבאס כאמל מתוך שאיפה שהדבר יסייע לנושא השמירה על הרגיעה עם ישראל, הפיוס עם פת"ח והשמירה של חמאס על הגבול עם מצרים.

אחד התנאים של מצרים לשחרורם של ה-4 היה שארגון חמאס ימנע פסטיבל תקשורתי לאחר מעצרם והתחייבות כי הם לא יתראיינו באמצעי התקשורת ויספרו על תנאי מעצרם בכלא המצרי.

אולם נראה כי 4 פעילי חמאס עברו עינויים בכלא המצרי, אתר האינטרנט "ערבי 21" שמופעל מלונדון ציטט ב-1 במרץ את אברהים חמאמי, מומחה לעניינים פלסטיניים, שכתב בחשבון הפייסבוק שלו כי "די להשוות בין תמונות הארבעה לפני המעצר לתמונותיהם אחרי המעצר כדי להבין מה עברו".

העיתונאי הפלסטיני עלאא' אלרימאווי אמר לאתר כי מה שארגון חמאס איננו יכול לומר הוא כי חטיפת ה-4 על ידי המצרים הייתה במטרה לגלות את "המבנה של ההתנגדות" כדי להעביר את המידע לממשלת נתניהו שסייעה ביצוב שלטונו של הנשיא א-סיסי.

" חטיפתם  לא הייתה האחרונה במלחמה שמנהל משטר א-סיסי, מדינות המפרץ וארגוני מודיעין ערביים שרודפים את ההתנגדות, מאזינים לה,מנתקים את הסיוע אליה ומתאמים עם הכיבוש  את חיסול מנהיגיה כמו חיסולו של מחמוד אלמבחוח" אמר רימאווי.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה, שניהל את המגעים מול שר המודיעין המצרי עבאס כאמל, התחייב כי ארגונו יעמוד בתנאים, הוא חזר לרצועת עזה וכמה שעות אח"כ העביר המודיעין המצרי את ה-4 לידיו של בכיר חמאס רוחי מושתהא, מקורבו של יחיא סינוואר, ששהה עם משלחת חמאס בקהיר.

ארבעת המשוחררים הועברו דרך מעבר רפיח לצד הפלסטיני ונלקחו בשיירה של הזרוע הצבאית של חמאס לביתו של אסמעיל הניה שם המתינו להם בני משפחותיהם ונערכה להם קבלת פנים רשמית.

מקבלת הפנים בביתו של הניה נעדר יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, גורמים בעזה אומרים כי הסיבה להיעדרתו הייתה המשך המתיחות בינו לבין אסמעיל הניה.

שחרורם של 4 פעילי חמאס מהכלא המצרי מחזק את מעמדה של הנהגת חמאס ברצועת עזה בקרב התושבים מכיוון שהיא לא הירפתה ב-3 השנים האחרונות והפגינה דבקות במטרה עד שהביאה לשחרור הארבעה, הציפיה עכשיו ברצועת עזה היא שההנהגה תשלים את  המגעים העקיפים עם ישראל לעסקת חילופי שבויים נוספת שבה ישתחרר מספר גדול של אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל.

לא ברור איזה מחיר שילמה הנהגת חמאס תמורת שחרורם של ארבעת אנשיה, אצל המצרים אין "ארוחות חינם", מדובר רק בהצלחה חלקית של חמאס שכן המצרים עדיין מחזיקים במעצר פעילים של הארגון.

האם ישראל החמיצה הזדמנות  לקדם את החזרתם של 4 הישראלים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה? האם הייתה יכולה לדרוש מהמודיעין המצרי, במסגרת היחסים הביטחוניים המיוחדים בין שתי המדינות, ללחוץ על חמאס  לקדם את שחרור ארבעת הישראלים בתמורה לשחרורם של ארבעת פעיליה?

לא ברור מה התרחש מאחורי הקלעים, הדברים יתבררו רק בהמשך אבל הם מוכיחים כי ארגון חמאס הוא שחקן אזורי חשוב שמצרים לא יכולה להתעלם ממנו בגלל שהוא שולט ברצועת עזה שיש לה גבול משותף עם מצרים והוא יכול לפעול כדי לזעזע את היציבות במצרים כפי שעשה במהלך  "האביב הערבי" כשפעל ביחד עם תנועת האם שלו, "האחים המוסלמים", נגד המשטר המצרי.

בכירי חמאס משבחים את מצרים על שחרורם של הארבעה אולם הם יודעים היטב שמדובר במשחק "תן וקח" וכי יצטרכו לשלם מחיר על השחרור, מצרים שולטת במעבר רפיח ויש לה מנוף לחץ חזק על ארגון חמאס.

לעומת זאת,מנהיג חמאס אסמעיל הניה נכשל במאמציו להשיג ממצרים החזרת סכום של 30 מיליון דולר שהמצרים החרימו במהלך השנים מבכירי חמאס אשר ניסו להבריח את הכספים במזומן ובמזוודות לרצועת עזה דרך מעבר רפיח בעת שחזרו מביקורים באיראן ובקטאר.

ארגון חמאס סובל ממצוקה כספית קשה והארגון מחפש מקורות מימון חדשים, עפ"י גורמים בחמאס המגעים עם מצרים על החזרת הכספים עדיין נמשכים.