עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס, ישראל – בחירות ובלוני נפץ

נמשכים המגעים להשגת הבנות בין ישראל לחמאס בנושא יישום הרגיעה בגבול הרצועה • גורמים בחמאס טוענים כי הדיונים מושפעים ממערכת הבחירות בישראל וחלק מההבנות ייושם רק לאחר הבחירות

בסוף השבוע נמשכה מתקפת שיגור בלוני הנפץ מרצועת עזה לעבר ישובי עוטף עזה ואף שוגרה רקטה לעבר ישראל בעקבות מותו של צעיר פלסטיני בהפגנות על הגדר. בתגובה הפציצו מטוסי חיל האוויר הישראלי מטרות של חמאס בצפון ובדרום הרצועה.

שיגור בלוני הנפץ נמשך למרות מאמצי משלחת המודיעין המצרי ליישם את הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס.

החל מיום שבת, הפסיקו שיגורי בלוני הנפץ ופעולות חוליות "התיזוז הלילי" של חמאס.

בינתיים התפרסמו ידיעות סותרות ברצועת עזה על תוצאות  מסע הדילוגים של משלחת המודיעין המצרי, עפ"י כמה דיווחים,משלחת המודיעין המצרי שנעה בימים האחרונים על ציר עזה-תל אביב הצליחה להשיג התקדמות מסויימת ביישום הבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני דיווח כי השיחות שניהלה בימים האחרונים משלחת המודיעין המצרי בנוגע לרגיעה תקועות וכי המשלחת עזבה את הרצועה מבלי להודיע על כל התקדמות במגעים העקיפים זאת לאחר שישראל חזרה בה מהסכמותיה לדרישות הפלסטינים להרגיע את המצב לפני הבחירות וליישם את מתווה הרגיעה.

לעומת זאת אמר מחמוד ח'לף,חבר הועדה המרכזית של ארגון החזית הדמוקרטית כי אין תוצאות למאמצי התיווך של המודיעין המצרי אך מצרים תתחיל בסבב חדש של שיחות עם ישראל וכי המאמצים לא נפסקו.

משלחת בכירי המודיעין המצרי נפגשה בסוף השבוע ברצועת עזה עם מנהיגי חמאס אסמעיל הניה,יחיא סינוואר וראשי הפלגים הפלסטינים, ובישראל עם ראש המוסד יוסי כהן, ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים נוספים במערכת הביטחון, היא גם סיירה בצד הפלסטיני של מעבר רפיח.

ביטוי להמשך הצפוי של המגעים לרגיעה ניתן בהודעה של ארגון חמאס ב-8 במרץ כי בשבוע הקרוב תהיה ברצועה "פעילות דיפלומטית עניפה וביקורים של כמה משלחות במסגרת המשך הפעילות לשבירת המצור ובהקלות הסבל של הרצועה".

טלאל אבו זריפה, בכיר בארגון החזית הדמוקרטית ברצועה גילה ב-8 במרץ את פרטי הדיונים שהתקיימו.

אבו זריפה טען כי חמאס וישראל הגיעו להסכם שייושם בהדרגה וכי המשלחת המצרית התרשמה כי לצד הישראלי יש נכונות ליישם באופן הדרגתי את כל הדרישות שהעלה הצד הפלסטיני.

לדבריו, הפלגים הפלסטינים הציבו תנאי שישראל תפסיק את השימוש באש חיה לעבר מפגינים בצעדות השיבה כל עוד המפגינים אינם מסכנים את חיי חיילי צה"ל.

אתמול הגיע השגריר הקטארי, מוחמד אלעמאדי, לרצועת עזה ונפגש עם הנהגת החמאס. הבוקר תחל חלוקת הכספים ל-55 אלף משפחות נזקקות. כל משפחה תקבל סכום של 100 דולרים.

פירוט ההבנות שנדונו :

ישראל הסכימה להמשיך ולהעביר את הכספים עבור הסולר התעשייתי כדי להפעיל את תחנת החשמל בעזה כדי שתספק 8 שעות חשמל ביום לתושבי הרצועה.

ישראל הסכימה גם להפעלת 2 קווי חשמל לרצועה שמושבתים מזה תקופה ארוכה והגדלת אספקת החשמל ל-12 שעות, הגדלת מרחב הדיג מ-6 ל-15 מיל באופן הדרגתי והסרת איסורים על סחורות שנכנסות לרצועה.

ההבנות מחייבות גם את ישראל להכניס את הכספים לפרוייקטים שבפיקוח האו"ם וקטאר.

על פי ההבנות, הפלגים הפלסטינים יקפיאו את השימוש ב"אמצעים חריפים", כמו פעילות בלוני הנפץ, הפעילות הליילית לאורך הגבול וההפגנות בחוף הים לכמה ימים כדי לבחון את יישום ההתחייבויות מצד ישראל אך צעדות השיבה ביום שישי ימשכו.

מצרים תמשיך את המאמצים להשלים את השלב השני של הרגיעה לאחר חודש יוני, במסגרת ההבנות האלה יונח קו חשמל חדש מישראל לרצועת עזה (קו 161 ) ויופעלו אזור תעשיה מזרחית לעזה ופרוייקטים של פיתוח.

עיתון "אלאח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה דיווח ב-9 במרץ מפי מקורות בחמאס כי משלחת המודיעין המצרי בראשות הגנרל איימן בדיע, מנכ"ל משרד המודיעין, הודיעה לפלגים הפלסטינים ברצועת עזה כי  ישראל מתכוונת לבצע את ההבנות ב-2 שלבים ובאופן הדרגתי.

בתחילה יוגדלו מרחב הדיג וכמות אספקת החשמל,ינתנו אישורים ליצוא סחורות והכנסת סחורות שישראל מנעה הכנסתן בשנתיים האחרונות והכנסת כספים מקטאר למשפחות נזקקות.

השלב השני יתחיל רק לאחר הבחירות בישראל והוא קשור למצב הביטחוני ומידת השקט שיושג,מדובר בהנחת קו חשמל חדש מישראל לרצועה (קו 161) ואישור ישראלי להתחיל בפרוייקטים של פיתוח ותשתיות.

המגעים בנושא ישום הבנות הרגיעה לא הסתיימו, מצרים ממשיכה לתווך בין ישראל לחמאס וזוהי הסיבה להודעת חמאס על פעילות דיפלמטית עניפה הצפויה ברצועה השבוע.

בארגון חמאס טוענים כי ישום הבנות הרגיעה קשור ישירות למערכת הבחירות בישראל. עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני מסר כי המשלחת המצרית דיווחה לחמאס כי הדרג המדיני-ביטחוני בישראל חושש כי ישום הבנות הרגיעה ישפיעו באופן שלילי על גורלו של ראש הממשלה נתניהו במערכת הבחירות ויריביו הפוליטיים ינצלו זאת נגדו בתעמולת הבחירות.

המשלחת המצרית העבירה לחמאס מסרים של איום מצד ישראל כי ישראל תנקוט מדיניות חדשה בתגובה לפרובוקציות של חמאס והיא תפציץ מטרות באינטנסיביות בעומק הרצועה, תפגע במקומות רגישים של חמאס ואף תתחיל בסיכולים ממוקדים. ארגון חמאס השיב באמצעות המצרים כי איננו חושש מאיומים וכי הוא ינקוט בפעולות שישפיעו על מהלך הבחירות וכי כל חריגה בלתי מחושבת מצד ישראל תדליק להבה שתביא חזרה לאירועי חודש נובמבר שעבר שבהם נורו יותר מ-400 רקטות לעבר ישראל.

נראה כי השבוע הקרוב יהיו גורלי בכל הקשור להשגת הבנות בין ישראל לחמאס כשסכנת ההסלמה לעימות צבאי לפני הבחירות בישראל מרחפת באוויר, המודיעין המצרי מצדו משקיע את כל כוחו להשיג את ההבנות האלה כדי לשמור על היציבות האזורית והיציבות במצרים עצמה.