עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס וגא"פ – בדרך להבנות

מצרים מנהלת מגעים בקהיר עם ראשי ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי כדי לבסס את הבנות הרגיעה בגבול הרצועה עם ישראל • מצרים מודאגת מעמדותיו הקיצוניות של זיאד נח'אלה, ראש ארגון הג'יהאד האסלאמי, ביחס לרגיעה וישראל חייבת להבהיר כי האחריות לשמירות הרגיעה מוטלת על חמאס שהינו הריבון ברצועה

מצרים פתחה בשיחות בדרג גבוה בין שר המודיעין המצרי עבאס כאמל לבין מנהיג חמאס אסמעיל הניה ומנהיג הגי'האד האסלמי זיאד נח'אלה שהגיעו השבוע בראש משלחות לקהיר כדי לדון בהבנות הרגיעה עם ישראל בגבול רצועת עזה.

הפגישות בקהיר נועדו למנוע את ההחרפה וההסלמה במצב. ראשי חמאס והגי'האד האסלאמי הזהירו את ראשי המודיעין המצרי כי אי יישום השלב השני של הבנות הרגיעה יביא לכך שהם יפעילו על ישראל לחצים בשטח. המצרים מצדם הבטיחו לקדם את הדרישות האלה מול ישראל, אך הדגישו את הצורך לבסס את הרגיעה כדי שהדבר יקל עליהם לדרוש מישראל את ביצוע חלקה בהבנות.

תנועת חמאס פירסמה ב-5 בפברואר הודעה על תוצאות פגישתו של יו"ר הלשכה המדינית אסמעיל הניה עם שר המודיעין המצרי עבאס כאמל, על פי ההודעה הפגישה הייתה חיובית ועסקה במכלול נושאים הקשורים לרגיעה והפיוס הפנים פלסטיני.

על פי ההודעה, אסמיל הניה הביע את התנגדותו ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. השר המצרי הדגיש את חשיבות המשך הרגיעה והשליטה של חמאס בשטח בגבול הרצועה עם ישראל.

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" המקורב לחזבאללה דיווח ב-6 פברואר מפי גורמים בחמאס כי ארגון חמאס ביקש ממצרים להפעיל לחץ על מחמוד עבאס להסיר את הסנקציות מעל רצועת עזה ולעצור את הרכבת הממשלה עד להשגת הסכמה לאומית.

חמאס הביע הסכמה לקיום בחירות לנשיאות, לפרלמנט ולמועצה המחוקקת.

בכירי חמאס ביקשו ממצרים להעניק לרצועת עזה הקלות כלכליות אם ימשכו הסנקציות נגד רצועת עזה וכי תפעל אצל ישראל כדי שכספי המיסים שגובה ישראל עבור רצועת עזה יופנו לפרוייקטים הומניטאריים ברצועה.

ראשי המודיעין המצרי ביקשו ממשלחת חמאס להפסיק את כל התופעות הנלוות לצעדות השיבה כמו ניסיונות לפרוץ את גדר הגבול עם ישראל, הפרחת בלוני תבערה והבערות צמיגים ולהרחיק את המפגינים מהגדר, ארגון חמאס הבהיר כי הוא מסכים לבקשות מצרים בתנאי שישראל תפסיק את התקפותיה על המפגינים.

 

הבנות בין חמאס לגי'האד האסלאמי

 

מצרים מודאגת מהעמדות שהפגין מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה, הוא הבהיר לשר המודיעין המצרי כי ארגונו איננו חושש להתעמת עם ישראל וכי הירי של הצלף מארגונו לעבר קצין צה"ל לפני כשבועיים הוא דוגמא למדיניות ארגונו כלפי כל התקפה מצד ישראל.

עפ"י דיווח בעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-5 בפברואר, הבהירה משלחת הג'יהאד האסלאמי כי שקט מוחלט מצד ישראל יענה בשקט מוחלט. אולם כל התקפה מצד ישראל תענה בתגובה חריפה, ראש הארגון זיאד נח'אלה מסר לראשי המודיעין המצרי מסמך שמשחרר אותו מכל התחייבות אם ישראל לא תכבד את הבנות הרגיעה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה נפגש לראשונה בקהיר עם זיאד נח'אלה שנבחר לפני כמה חודשים כמנהיג החדש של ארגון הג'יהאד האסלאמי.

בפגישה לובנו חילוקי הדעות האחרונים שהיו בין שני הארגונים.

על פי גורמים בחמאס, הנהגת הארגון לא הייתה מרוצה מירי הצלף של הג'יהאד האסלאמי לעבר קצין צה"ל בגבול רצועת עזה ב-22 בינואר שהביא לתגובה חריפה של ישראל שכתוצאה ממנה נהרג פעיל הזרוע הצבאית של חמאס.

כמו כן, "כוח הריסון"  של חמאס, סמוך לגבול עם ישראל, מנע מאנשי הגי'האד האסלאמי לפני כמה ימים לבצע פיגוע נגד ג'יפ של צה"ל בגבול המזרחי של רצועת עזה מבלי שהוסכם על כך בחמ"ל המשותף של הארגונים ברצועה.

עפ"י גורמים בחמאס, אסמעיל הניה וזיאד נח'אלה הגיעו להסכמות חדשות בקשר לעימות עם ישראל לאור חילוקי הדעות האחרונים. בפגישה בינהם סוכם על הגברת שיתוף הפעולה הצבאי במסגרת החמ"ל המשותף ועל העיקרון "ירי תמורת ירי" ואי הבלגה על שום ירי מצד ישראל ודחיית כל ניסיון ישראלי "לסחוט" את הארגונים הפלסטינים ברצועה.

מבחינתה של ישראל המבחן של תוצאות השיחות בקהיר יהיה בשטח, במיוחד ביום שישי הקרוב.

העמדות הקיצוניות של זיאד נח'אלה, מנהיג הגי'האד האסלאמי מדאיגות מאוד והן עלול ליצור הסלמה במצב הביטחוני בגבול הרצועה, ישראל צריכה להבהיר כי האחריות מוטלת על ארגון חמאס למנוע הסלמה בתוקף היותו הריבון ברצועה וכי ישראל תגיב בתקיפות נגד כל ניסיון להפר את הבנות הרגיעה.