עבור לתוכן העמוד
Menu

חוק הנשק בירדן  ו "עסקת המאה"

המלך עבדאללה הורה להחמיר את "חוק הנשק" בירדן ולאסוף את הנשק האוטומטי שבידי האזרחים • דוברי ממשלת ירדן מנמקים את ההחלטה בריבוי הנפגעים מירי באוויר במהלך שמחות, אך האופוזיציה הפלסטינית טוענת כי השלטון חושש משימוש בנשק לצורך התנגדות ל"עסקת המאה" האמריקנית

ממשלת ירדן הודיעה ב-30 ביוני על כוונתה להחמיר את "חוק הנשק" ואת  כללי הענישה על החזקת כלי נשק ללא רישיון ואיסופם, דבר שעלול להביא גם לביטול רישיונות שכבר הונפקו לאחזקתם בנימוק של התגברות הפשיעה בממלכה.

על פי דיווח בעיתון "ראי אליום" ב-2 ביולי,אחד הסעיפים בחוק החדש הוא שכל אזרח ירדני שברשותו נשק אוטומטי יהיה חייב למסור אותו לשלטונות בתוך 6 חודשים ומי שיפר הוראה זו צפוי לעונשים כבדים.

האתר "דוניא אלווטן" דיווח ב-1 ביולי כי מדובר בהוראה של עבדאללה מלך ירדן בעקבות הביקורת ברחוב על הממשלה לאחר התרבות המקרים שבהם הותקפו כוחות הביטחון של ירדן בירי חי.

על פי הנתונים של משרד הפנים הירדני מ-2015 בממלכה יש 300 אלף כלי נשק רשומים. סקר שעשתה האגודה הירדנית למדעי המדינה קובע כי ל-24 אחוזים מהתושבים יש נשק רגיל ונשק אוטומטי. אף אחד לא יכול להעריך במדוייק את כמות הנשק הבלתי חוקי הנמצא בידי האזרחים.

ההודעה שפורסמה בחודשי הקיץ,שהם שיא עונת החתונות, מעוררת מחלוקת בממלכה שכן בחודשים אלה יש שימוש רב בכלי נשק לצורך ירי באוויר במהלך שמחות משפחתיות.

דוברי הממשלה השונים מדגישים את המספר הרב של אזרחים הנפגעים מכדורים תועים והבטיחו לפרסם בקרוב נתונים מדוייקים על עשרות מקרי מקרי מוות ופציעה.

בקרב השבטים הבדואים יש התנגדות חזקה להחמרה ב"חוק הנשק" בטענה כי אין לו הצדקה ביטחונית אמיתית וכי באמצעות הנשק הזה סייעו השבטים לצבא הירדני להגן על שלטון המלך בעיתות מצוקה.

ראש הלשכה המלכותית לשעבר, הגנרל ריאד אבו כרכי יצא נגד הכוונה להחמיר את "חוק הנשק"  והסביר כי הנשק של השבטים בירדן "מיועד להגנה על המשטר ועל הביטחון הלאומי".

ברשתות החברתיות נטען כי החמרת החוק קשורה ל"עסקת המאה" של טראמפ המתקרבת וחשש של המשטר הירדני שהנשק הרב שנמצא בידי האזרחים ישמש להקמת מליציות עממיות, דוגמת מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק, ולהתנגדות מזויינת נגד ישום תוכנית השלום האמריקנית החדשה בעיקר בכל מה שקשור לישוב הפליטים הפלסטינים והפיכתם לתושבי קבע במחנות הפליטים בממלכה.

ירדן נמצאת בתקופה קריטית שבה מופעלים עליה לחצים מדיניים אדירים בכל הקשור ל"עסקת המאה", בצד הביקורת על ההחמרה ב"חוק הנשק" גוברת גם הביקורת על המלך עבדאללה שיצא לחופשת קיץ של כמה שבועות בארה"ב דווקא בזמן זה מבלי שנמסרה על כך הודעה רשמית כפי שנעשה בשנים עברו.

רוב הציבור הירדני איננו מקבל את ההחלטה החדשה בעניין החמרת "חוק הנשק" ורואה בכך  החלטה שנגועה בשיקולים פוליטיים ומדיניים, הדעה הרווחת היא שירדן נתונה בסכנה על רקע התמיכה של ממשל טראמפ בישראל וכן הסכנה האיראנית.

בתקופה שכזו, הממשלה הייתה אמורה לחלק עוד נשק לאזרחים ולא להחמיר את החוקים על כלי הנשק, טוענים גורמים באופוזיציה הירדנית.

כך או כך, נראה שמלך עבדאללה איננו מוכן לקחת סיכונים לקראת "עסקת המאה", שתפורסם במלואה בחודש נובמבר אחרי הקמת הממשלה החדשה בישראל, והוא נוקט בצעדים חריגים לצמצם את כמויות כלי הנשק בממלכה כדי שכוחות הביטחון של ירדן יוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם כל ניסיון לערער את היציבות של הממלכה באמצעות שימוש בנשק חם.