עבור לתוכן העמוד
Menu

"חוד החרב" – שם הקוד של מבצע החמאס לחשיפת תשתית המודיעין של ישראל

ארגון חמאס מנצל את ההתקלות עם כוח צה"ל בח'אן יונס כדי להביך את ישראל ולנסות לפגוע במורל של מנהיגיה ומפקדי צה"ל וחייליו • ההתקלות חשפה גם מחדלים חמורים של חמאס בתחום הביטחוני, יש להפיק את הלקחים ממה שקרה ולהמשיך לפעול מאחורי קווי האויב

על רקע הפרסומים בעיתון הבריטי "אינדיפנדט" היום (שני) שפרסם פרטים חדשים על הפעולה החשאית של צה"ל בח'אן יונס, מפרסם היום ארגון החמאס את שם הקוד של המבצע לחשיפת הרשת הישראלית  – "חוד החרב", שמו.

במקביל, במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית נגד ישראל הודיע משרד הפנים של חמאס במסע"ת כי בית דין צבאי בעזה גזר עונש מוות על 6 משתפי פעולה עם ישראל ועוד עונשי מאסר שיעמדו על בין 6- 15 שנים עם עבודת פרך וכן על 8 משתפי פעולה נוספים שמסרו מידע וסייעו לישראל נגד חמאס. המסר -זהו גורלם של המשת"פים ישראל לא תעזור להם!

העיתון הבריטי פרסם היום כי  הכוח הישראלי נכנס לעזה תחת כיסוי של אנשי רפואה באחד מארגוני הסיוע. הם השתמשו בזהויות אמיתיות של תושבי רצועת עזה שלא התגוררו באזור המבצע (אזור חאן יונס שבדרום הרצועה) מחשש שהזהות המזויפת תיחשף.

ברכב שבו נסע הכוח הישראלי, מסוג פולקסווגן, היו נשים, ואנשי הכוח ניצלו זאת כדי להצדיק את הימצאותם בתוך שטח הרצועה. לפי אחד המקורות בחמאס, הם אמרו לאנשי המחסום שעצרו אותם שתפקידם הוא להעביר חולים בחזרה לבתיהם. המאבטחים של המחסום חשדו בהם בשל מבטאם והם עוכבו במחסום .

משימת הכוח הייתה להחליף ציוד מעקב והאזנה שכבר הונח בעבר בתוך רצועת עזה. מאז התקרית הגביר החמאס את אמצעי הביטחון שלו בתוך הרצועה, ומתשאל את הנכנסים והיוצאים באופן הדוק יותר, כולל את אנשי ארגוני הסיוע.

בקרוב ייחשפו פרטים חדשים מבטיח החמאס

ארגון החמאס לא חוסך כל מאמץ להביך את ישראל. אתרי האינטרנט המזוהים עמו ממשיכים להפיץ מדי יום את תמונות לוחמי הכוח המיוחד של צה"ל שנחשפו לאחר ההיתקלות באזור ח'אן יונס ועפ"י גורמים בארגון בתוך כמה ימים יפורסם מידע חדש שיביך את ישראל. ייתכן שמדובר בהצגת מערכות ההאזנה שהארגון טוען כי תפס במכונית שבה נמלטו חיילי הכוח, המכונית הושמדה ע"י חיל האוויר הישראלי אך בחמאס טוענים כי הציוד שהיה בה לא הושמד כליל וממנו למדו מומחי הארגון על משימות הכוח בעבר ועל המשימה הנוכחית שלטענתם נכשלה.

ישראל עשתה כל מה שביכולתה למנוע את אפשרות זיהוי הלוחמים ומתן "מידע חינם" לאויב,הצנזורה הצבאית נקטה בצעד חסר תקדים והטילה איפול מלא על תמונות לוחמי צה"ל שפירסם חמאס ואף נחסמה באינטרנט אפשרות הגלישה מישראל לאתר הזרוע הצבאית של עז א-דין אלקסאם.

ניתן להסיק כי המהלך הזה שבו נקט חמאס לא זכה להצלחה רבה, אמצעי התקשורת הישראלים והציבור הרחב שיתפו פעולה עם הנחיית הצנזורה לגבי השיח ברשתות החברתיות על זהות הלוחמים וה "בוטים" ששיגר חמאס בטוויטר לעיתונאים ישראלים נמחקו מייד.

עפ"י גורמים ברצועת עזה, השב"כ הישראלי עשה בשבוע החולף עשרות אלפי שיחות טלפון לתושבים ברצועת עזה שבהן הם הוזהרו שלא לשתף פעולה עם חמאס במסירת מידע על פעילות כוחות צה"ל ברצועה ולא לזהות את התמונות של לוחמי היחידה המיוחדת של צה"ל שחמאס הפיץ באמצעות עלונים שחילקה המשטרה ברחובות ערי הרצועה.

המחדלים של חמאס

ארגון החמאס ממשיך לתדרך את העיתונות הערבית, במיוחד את עיתון "אלאח'באר" המזוהה עם חזבאללה, בפרטים מהחקירה של פעילות כוחות צה"ל שכמעט הושלמה,ברור שמדובר בתדרוכים מגמתיים שנועדו להאדיר את כוחו של חמאס וללגלג על המודיעין הישראלי במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית,אולם גם מהמידע שמתפרסם מתברר כי  התמונה איננה כל כך מזהירה עבור חמאס למרות התקלה המבצעית הישראלית החמורה.

מהפרסום היזום של ארגון חמאס בעיתון "אלאח'באר" הלבנוני ביום 28  בנובמבר על חקירת  פעולת צה"ל ומפרסומים עיתונאיים אחרים, ניתן להסיק את הדברים הבאים

א.רצועת עזה פרוצה מבחינה ביטחונית בפני הכוחות המיוחדים של צה"ל והם עושים בה כבשלהם, למרות  אמצעי הביטחון שנוקטים מנגנוני הביטחון של חמאס.

עפ"י הפרסום, חיילי צה"ל חדרו פעמיים השנה לרצועה, הם נכנסו בתיעוד מזוייף דרך מעבר ארז והציוד שלהם הוכנס לרצועה דרך מכבר כרם שלום מבלי שהתגלו ע"י אנשי חמאס במעברים.

ב.רמת ההסתערבות של לוחמי צה"ל הייתה גבוהה ביותר וגם יכולת ההיטמעות שלהם בשטח לאורך זמן, הם שכרו מבנים ברצועה וניהלו שגרת חיים מבצעית שלא נחשפה במשך תקופה ארוכה.

למעשה, הם הקימו בסיס קטן של צה"ל בתוך ח'אן יונס מתחת לאף של חמאס.

ג.ההוצאות להורג של משתפי פעולה עם ישראל והמעצרים אינם מרתיעים את תושבי הרצועה ויש בה עוד רבים שמוכנים לשתף פעולה עם השב"כ הישראלי נגד השלטון הדיקטטורי של חמאס.

ד.המודיעין של ישראל על הנעשה בזרוע הצבאית של חמאס הוא מדוייק מאוד, המודיעין הישראלי יודע היכן בדיוק ממוקמות מערכות התקשורת הפנימית של חמאס והוא מגיע אליהן ומצליח להטמין בהן מכשירי האזנה מבלי להתגלות או להיתפס.

ה.מערכות המודיעין של חמאס הופתעו לחלוטין מחשיפת הכוח המיוחד של צה"ל שהתגלה במקרה, הנהגת חמאס הופתעה מהתעוזה הישראלית, המיומנות והחשיבה היצירתית כדי להשיג  מודיעין איכותי ואומץ הלב וההקרבה בקרב מול לוחמי חמאס, למרות שבארגון לא יודו בכך.

בשורה התחתונה מדובר במחדל ביטחוני גדול של חמאס,תוופיק אבו חוסה, בכיר פת"ח ברצועה פרסם ב-24 בנובמבר מאמר  שבו שאל "היכן היו מנגנוני הביטחון של חמאס בעוד חיילי צה"ל פועלים ברצועה שבועות או חודשים"? "זהו מחדל ביטחוני מתמשך", קבע אבו חוסה.

למרות הדברים שנאמרו לעיל, מדובר בתקרית חמורה שגרמה נזק לצה"ל שאין זהו המקום לפרטו, צה"ל חוקר את התקרית ומפיק את הלקחים המודיעיניים והמבצעיים הדרושים, אסור שהמסקנות והלקחים יפורסמו ויגיעו לידיעת האוייב, יש לעשות הכל כדי להשאיר אותו באפילה כמה שיותר.

אסור שארגון חמאס יחשוב שהתקרית שבה נחשפו חיילי הכוח המיוחד של צה"ל תרפה את ידיו של צה"ל והוא יחשוש עתה מלפעול בחשאי בעומק הרצועה.

אין לאפשר שהלוחמה הפסיכולוגית של חמאס תצליח להשפיע על המפקדים והחיילים, צריך לנשוך שפתיים, להפיק את הלקחים ולהמשיך קדימה.

למרות החשיפה של הלוחמים וחלק משיטות הפעולה, צה"ל חייב להמשיך ולהפעיל את יחידותיו המיוחדות מעבר לקווי האוייב כדי להשיג מודיעין איכותי שמציל חיי אדם.

ההצלחה במשימות מודיעין מעבר לקווי האוייב איננה יכולה להיות אף פעם הצלחה של 100 אחוזים, צריך לעשות הכל כדי לצמצם למינימום את התקלות ולוודא את אפשרות החילוץ המהירה של הכוח במקרה של תקלה, מדובר במלחמה נגד אוייבים אכזרים, חמאס או חזבאללה, וצריך לעשות הכל כדי שגם במקרה של תקלה לא יפול שום שבוי אצל האוייב.

הפעם הצליח הכוח שפעל בח'אן יונס להיחלץ באומץ לב רב וגם מכך אפשר ללמוד הרבה לגבי העתיד, יש להפיק גם לקחים חיוביים ממה שקרה, המלחמה עדיין לפנינו והיא ארוכה ואכזרית.