עבור לתוכן העמוד
Menu

חג המולד: המשטר האיראני מכביד ידו על הנוצרים במדינה

ברקע : עלייה חדה במספר הממירים את דתם מאסלאם לנצרות • מעצרים מקדימים כבר נעשו באיראן

הקהילה הנוצרית באיראן נערכת לחג המולד  2020 . לפי דיווח באתר "The Hill" באיראן נמצאת הקהילה הנוצרית הצומחת בקצב המהיר ביותר בעולם ומספר הממירים דתם (פעולה המנוגדת לחוק)  לנצרות גדל.  המשטר מודע למגמה זו ומנסה להכילה בדרכים שונות. משרד המודיעין האיראני אף הזמין מספר איראנים שהמירו את דתם לנצרות לחקירה ובאיראן מתקיימים מספר סמינרים אסלאמיים להתמודד עם התופעה.

עבאס שוקל לרוץ ביחד עם חמאס בבחירות

מגמה זו עומדת בניגוד לשאר המדינות במזרח התיכון בהם מצטמצמת בהדרגה הקהילה הנוצרית וחבריה עוזבים אותן. אין אומדן רשמי מדויק לגבי מספר הנוצרים החיים באיראן והוא נע בין חצי מיליון למיליון. ישנם דיווחים שונים כי המספר גדל יותר ב-25 השנים האחרונות מאשר ב-13 המאות שלפני. כמו כן הביקוש לספרי תנ"ך והברית החדשה עולה על ההיצע וישנו מחסור גדול.

במדינה עצמה אסור לעסוק בדת הנוצרית, כפי שדיווחנו כבר ביחס המשטר בעת חגיגות "ליל כל הקדושים" ולכן רבים שומרים על דתם בסוד.  לפי מדד "Open doors", המדרג את איכות החיים של נוצרים ברחבי העולם, איראן ניצבת במקום התשיעי מהסוף נכון לשנת 2018.

.

לאחרונה דווח כי המשטר האיראני החל להיערך למניעת  החגיגות הצפויות של חג המולד. במסגרת זו כוחות ביטחון החלו במעצרים ולפי הוועדה הבינלאומית לחופש דתי בשנה שעברה בשבוע הראשון של חודש דצמבר נעצרו 114 נוצרים.

לפי דברינה תמראז, מאמינה נוצרית שנמלטה לפני 9 שנים וחייה כיום באירופה וסבלה בעצמה מרדיפה על ידי השלטון, המעצרים על רקע חג המולד החלו כבר בשבוע שעבר "חגיגות חג המולד מקלות על המשטר האיראני לעצור את הנוצרים כקבוצה בפעם אחת". מסרד החוץ האמריקני פרסם בסוף השבוע שעבר הודעה בחשבון הטוויטר שלו לפיה "המשטר האיראני מדכא את חופש הדת של הבהאים, הנוצרים, היהודים הזורואסטרים והקבוצות הסוניות והצופיות הניצבות בפני רדיפות רחבות, אפליה ומאסרים"[1]

Iran's regime represses #religiousfreedom. Baha'is, Christians, Jews, Zoroastrians, and Sunni and Sufi Muslims face widespread persecution, discrimination, and imprisonment. #HumanRightsforIran

לפי המשטר האיראני האמונה האוונגליסטית מוגדרת "פשע". נוצרים לא יכולים להתפלל בפומבי בגלל שהאקט זה נחשב כלא חוקי לפי חוקי השריעה, נינה שיאה, חוקרת במכון הדסון, ציינה כי  "המשטר מבקש להעמיד לדין את העוסקים בדת הנוצרית בגלל שהדבר נחשב ללא חוקי במדינה",.

לפי דיווחים שונים באיראן ישנם כ-600 מבנים של כנסיות, הסובלים אף הם מהטרדות רבות. פשיטות  חוזרות ונשנות של המשטר בשל תפילה משותפת של גברים ונשים או שימוש באלכוהול בזמן הטקסים. לפי דו"ח המרכז לחופש דתי לשנת 2019 נשפטו איראנים נוצרים רבים לתקופת מאסר על קיום טקסים פרטיים, ארגון תפילות בבתים והקמת בתי תפילה.

כך למשל בעיר טבריז נסגרה הכנסיה ה אשורית Assyrian Evangelical church)) ב-2019,  המנעולים הוחלפו, סגל הכנסייה סולק  והוסר הצלב על מבנה הכנסייה. מספר אנשי דת בעיר טבריז לא הורשו להגיע לכנסיות במקום. סוכנות הידיעות "תסנים" המזוהה עם משמרות המהפכה דיווחה כי במחוז אלבורז נעצרו ארבעה חברים "בהתארגנות ציונית" שהיו מעורבים בהפצת "גרסה מעוותת של הנצרות במחוז". עפ"י הדיווח  העצורים "היו בקשר קבוע עם גורים מחוץ לאיראן והפיצו גרסאות מעוותות של אמונות ודעות של הדת הנוצרית". עוד דווח כי חברים נוספים באותה התארגנות נעצרו בעיר כרג' במחוז אלבורז לאחר שהוליכו שולל את המאמינים ובכללם מוסלמים בכך שהקימו כתות וכנסיות ביתיות (בבתי האנשים).

אווירת החג באיראן - חנויות לממכר מוצרים אבל במקביל נעשים מעצרים
אווירת החג באיראן – חנויות לממכר מוצרים אבל במקביל נעשים מעצרים

ארגוני זכויות אדם דיווחו כי למעלה ממאה נוצרים נעצרו באיראן בחודשים האחרונים הואשמו בהטפה והמרת דתם לנצרות. מרבית העצורים  היו מומרים מאסלאם לנצרות.

לפני כשנה נשלחו מספר נוצרים אשורים, חלקם מומרים מאסלאם, למאסר של 45 שנים. מדובר בכומר Pastor Victor Bet-Tamraz רעייתו Amin Afshar Naderi, Hadi Asgari ואשתו Shamiram Issavi שהמירו את דתם לנצרות. הארבעה הואשמו בניהול פעילות לא חוקית בכנסיה הפצת תעמולה ו"איום על הביטחון הלאומי. גם לאחרונה נאסרו מספר מאמינים שהמירו את דתם לנצרות ונשפטו ל-10 שנות מאסר בכלא "אוין", הידוע לשמצה,  בשל האמונה שלהם וטיפול רפואי נמנע מהם

למרות הפתיחות שמציגה איראן כלפי חוץ בכל הקשור לפעילות מיעוטים אתניים ודתיים בתחומה, מנהלת ממשלת איראן פעילות ממוקדת ורצופה נגד מיעוטים שונים ומנסה להגביל את פעילותם. מגמה זו גברה בחודשים האחרונים לאור העלייה החדה במספר הממירים את דתם מאסלאם לנצרות. כדי להרתיע איראנים נוספים מהמרת דתם מפעיל המשטר את מנגנוני הביטחון שלו המזמנים נוצרים מומרים לחקירה, פועלים נגד כנסיות ומטילים אימה על משפחות המומרים.

[1] https://twitter.com/StateDept/status/1207802676886544384

https://www.foxnews.com/world/iranian-regimes-repression-of-christians-shocks-the-conscience

https://www.christianpost.com/news/iran-may-have-killed-over-1000-protesters-in-last-few-weeks-state-dept.htm

https://english.alarabiya.net/en/features/2019/12/15/Iran-arrests-evangelical-Christians-before-Christmas-holiday.html