עבור לתוכן העמוד
Menu

חג המולד בעזה – מספר הנוצרים מצטמצם

מקהילה של 3000 מאמינים ב-2014 צנח מספר הנוצרים החיים בעזה ל-1,200 לפי הערכות • סיפור אישי של טארזאי שברח מעזה

חג המולד המתקרב ובא מעלה מחדש את הסוגיה של מצב הנוצרים במזרח התיכון. המהומות על רקע עדתי בעיראק ובלבנון, בהן מתגוררות אוכלוסיות נוצריות גדולות, מעוררות מחדש את החשש שעלה לאחר עליית דאע"ש, שנהג להרוס ולרצוח גם בקרב האוכלוסיות הללו.

קהילת הנוצרים בעזה מונה כ-1,200 מאמינים, פחות מאחוז אחד מן האוכלוסייה ברצועה. בשנת 2014 דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי מספרם עומד על כ-3,000 מאמינים.

ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי בסקר שנעשה בשנת 2014 על ידי YMCA עלו הממצאים הבאים:

– 41% מן הנוצרים במדינה בעלי תעודת בגרות
– שיעור האבטלה בקרב הנוצרים עומד על 60%

סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" פרסמה שיחה על בעיית האוכלוסייה הנוצרית בעזה. הסוכנות פרסמה ראיון עם כאמל טארזי, נוצרי (60), החי כיום בנצרת לאחר שברח מרצועת עזה לאחר עלית חמאס לשלטון. "ברגע שהם תפסו את השלטון, הם החלו לרדוף אותנו. הרסו את הכנסיות שלנו ואילצו את הנוצרים להמיר את דתם לאיסלאם", סיפר טארזי.

איראן מקווה לייצב את לבנון תחילה ואח"כ את עיראק

טארזי החל לארגן הפגנות נגד חמאס ביחד עם נוצרים מקומיים נוספים ומוסלמים. הקריאה להפגנה לא הצליחה במיוחד, אבל עוררה את זעם החמאס. "נכלאתי מספר פעמים. האם אתם מבינים מהו כלא של חמאס? זה עינוי טהור" , מסביר טארזי. לדבריו הוא נשאר בחיים מכיוון שחמאס ביקש לא לעורר את האוכלוסיה הנוצרית המקומית ואת הקהילה הבינלאומית.

לאחר כחודשיים בכלא, הגיש בקשה להכנס לישראל לרגל חג המולד על מנת להתפלל בבית לחם ולהגיע אל יהודה ושומרון. ישראל אישרה את המעבר, טארזי נשבע כי הוא לא ישוב לעולם והוא לא היחידי.

"אני בטוח כי לא נותרו יותר מ-500 נוצרים ברצועת עזה", אומר טארזי.

ב-2019 עזבו את רצועת עזה כ-35 אלף איש ומאז שנת 2007 הערכה עומדת על עזיבה של 200 אלף איש.

החזרה

למרות ההבטחה לעצמו כי לא ישוב לרצועת עזה לעולם הוא החליט לנסות ולשוב לרצועת עזה ב-2014, זמן קצר לפני מבצע "צוק איתן". "התגעגעתי למשפחתי וביקשתי לבדוק את מצבם". כאשר הגיע לביצתו הוא מצא בית ריק ושומם.

"אשתי וביתי עזבו את הדירה שלנו ועברו על חמי לגור עימו. חמאס השתלט על ביתי והפך אות למחסן תחמושת". לאחר מכן הוא ניסה לברוח שוב מעזה אבל חמאס אילץ כלא ותו למספר חודשים נוספים.

לאחר שחררו מהכלא ניסה לארגן הפגנה נוספת בעזה תחת הכותרות "אנו מבקשים לחיות". ההפגנות התעוררות לסופ"ש סוער ברצועת עזה – סופ"ש שחמאס דיכא במהירות.

לדברי טאראזי לא ניתן להמשיך ולהשתיק את האנשים ברצועה. "נוצרים ומוסלמים חיים ביחד ברצועת עזה אבל שניהם עייפים מהארגון הזה שהורג ומזיק לכל מה שסביבו. הימים שלהם ספורים".

"מצבי היה כל כך גרוע והייתי כל כך נואש לעזוב שבשלב מסוים קרעתי את בגדיי ברבים ורציתי להצית את עצמי", נזכר טאראזי והוסיף כי חמאס מנע ממנו לעשות זאת. חמש שנים לאחר שובו לעזה , חמאס התיר לו לצאת שוב אל ישראל.

"בתחילה נסעתי לבית לחם ומשם לכנסיה בנצרת שהעניקה לי מחסה לזמן מה, עד שיום אחד ביקשו ממני לשלם עבור הלינה שהם סיפקו לי, שכמובן שלא יכולתי להרשות לעצמי, וזה דחף אותי לגור ברחובות נצרת, שם אני גר כרגע ", הוא ממשיך.

טאראזי מסתמך היום בעיקר על ארגוני צדקה משום שאין ל אישור עבודה בישראל.

https://sputniknews.com/analysis/201912161077586118-the-exodus-christians-fleeing-gaza-fearing-persecution/
https://www.pcpsr.org/

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/20/gaza-christians-wait-easter-travel-permits-jerusalem

https://www.theguardian.com/global-development/2018/dec/23/faithful-few-can-gaza-christian-community-survive