עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנהאי: "הכרסום במחויבות להסכם הגרעין ימשך"

מנהיג איראן מותיר מרחב תמרון מדיני לחזרת איראן לשולחן המו"מ • הערכה: החמרת ההתבטאויות מול ישראל - מסך עשן לשיחות מול ארה"ב

מנהיג איראן, ח'אמנהאי, ממשיך להוביל את הקו הלעומתי האיראני בכל הקשור לניהול משבר הגרעין עם המערב. לאחר כישלון ערוץ המגעים, בהובלת נשיא צרפת מקרון, ש"כמעט" הוביל לפגישה בין הנשיאים טראמפ ורוחאני, אמר המנהיג האיראני בפגישה עם צמרת משה"מ, כי "איראן תמשיך במדיניותה לכרסם בהדרגה במחויבויותיה לתכנית הגרעין", וכי מדיניות "מקסימום הלחץ" על איראן נועדה על מנת לאלצה להתפשר והיא נחלה כישלון חרוץ. לדבריו, " מדיניות כרסום המחויבויות בתחום הגרעין הוא בתחום אחריותה של הארגון האיראני לאנרגיה אטומית והוא חייב ליישמו במלוא הרצינות ובאופן מדויק ומקיף, בהתאם להנחיות הממשלה, עד להשגת התוצאה הרצויה ללא ספק הארגון יעמוד ביעד זה" .

ח'אמנהאי לגלג על מדינותיה האזורית והבינלאומית של ארצות הברית באזור ואמר, כי "נכשלה והובסה" לאחר שהוציאה סכומי עתק וכי נראה דפוס פעולה כושל זה יימשך גם בעתיד. הוא אמר כי ארצות הברית התחננה באמצעות "ידידותיה האירופאיות" לסייע בשכנוע נשיא איראן לשאת ולתת עם הנשיא טראמפ בשולי כינוס העצרת הכללית של האו"ם אך נכשלה, וכך גם צפויה להיכשל לעד מדינות "המקסימום לחץ". בהקשר זה הגדיר ח'אמנהאי את הסנקציות על מגזר הנפט כ"בעיה זמנית" וכי הפעולה הנכונה תהפוך בעיה קצרת מועד וטקטית זו ליתרון אסטרטגי בטווח הארוך, קרי, אי תלותו של התקציב הלאומי בהכנסות מנפט.

ח'אמנהאי שבח את פעילותם של משמרות המהפכה בהתמודדות עם מצבה של איראן ובמיוחד את תפקידם בהובלת מאבקה של חזית ההתנגדות נגד מה שהגדיר "חזית האכזריות, שהיהירות ומעצמות הרשע מפגינות בגלוי נגד משמרות המהפכה". על רקע זה הביע ח'אמנהאי שביעות רצון רבה מתפקוד משה"מ אך אמר כי עליו להגביר את מאמציו ולפתח את כישרונותיו פי 100. יודגש, כי בשבועות האחרונים מדגישים בכירים בהנהגה הפוליטית-צבאית באיראן את מרכזיותה של חזית ההתנגדות והשתלבותה באסטרטגיה האיראנית הכוללת באזור.

בעקבות דברי המנהיג הזדרז הארגון האיראני לאנרגיה אטומית לפרסם הודעה בה קבע ימשיך לכרסם במחויבויות האיראניות להסכם הגרעין ככל שלא יעמדו החתומות האחרות על ההסכם במחויבויותיהן, בהתאם לנוסח ההסכם. בהודעה נכתב "אנו בטוחים כי המומחים והפקידים בזירה הבינלאומי נדהמו נוכח הישגיה של הועדה בתחום העשרת האורניום לעשרים אחוז, הם עוד יופתעו שוב בקרוב מהישגים חדשים של המומחים האיראנים בתחום האנרגיה הגרעינית לצרכי שלום" .
עד כה נקטה איראן בשלושה שלבים בכל הקשור למחויבויותיה מתוקף ההסכם : העלתה את רמת ההעשרה מ3.67 אחוז ל 4.5 אחוז , צברה מלאי אורניום מועשר מעל מכסת 300 הק"ג המותרת לה עפ"י ההסכם והרחיבה את המחקר והפתוח של פרויקטים (בעיקר צנטריפוגות) עליהם הטיל הסכם הגרעין מגבלות. בשלב הבא הצפוי לקראת ה-7 נובמבר איראן צפויה להעלות את רמת ההעשרה ללמעלה מעשרים אחוז, צעד שעשוי להיתקל בביקורת חריפה מצד החתומות על ההסכם
נשמר מרחב הפעולה הדיפלומטי.

בינתיים ולמרות הטון התקיף של ח'אמנהאי נראה, כי הוא עדין מאפשר די מרחב פעולה להמשך המהלכים הדיפלומטיים מצד ממשלת איראן ובעיקר הנשיא ושה"ח החוץ ט'ריף ולא סתם לחלוטין את הגולל על המשך המגעים עם המערב בדרך להחזרת ארצות הברית למסגרת הסכם הגרעין. איראן יכולה לשאוב עידוד רב מההתנהלות הדיפלומטית במהלך כינוס העצרת הכללית של האו"ם ובעיקר מ"ריצתם" של מנהיגי אירופה להיפגש עם רוחאני בשולי העצרת, לאחר שחלק מהחתומות על ההסכם (גרמניה, צרפת ובריטניה) קבעו כי איראן עומדת מאחורי ההתקפה על מתקני האנרגיה (14 ספט') בסעודיה. איראן חשה מחוזרת וממשיכה במאמציה להעמיק את הקרע בין ארצות הברית לבין אירופה ולחדש את המו"מ עם ההישג של ביטול הסנקציות או הישג קרוב לכך.

הנשיא רוחאני ושה"ח, ט'ריף ממשיכים להותיר את דלת המו"מ פתוחה. ט'ריף קרא לשפר את "תוכנית ארבע הנקודות" של נשיא צרפת, מקרון ולהכניס בה מספר שיפורים כך שבסופו של דבר תשקף אל נכון את מדיניותה ואת עמדותיה של איראן. לדבריו המאמץ האיראני יימשך במספר ערוצים לקידום מטרה זו. בינתיים שבח הנשיא, רוחאני שבח את מאמציו של נשיא צרפת והאשים את ארצו הברית בהערמת מכשולים ושליחת מסרים סותרים "אני מאמין שקשה להאמין למדינה שטוענת, כי רצונה במו"מ עם אך באותה נשימה מדברת על הגברת הסנקציות נגדה" ולכן קיבלתי "החלטה נבונה" לא להיפגש בסופו של דבר עם טראמפ. נשיא איראן הדגיש, כי הדרך לדיפלומטיה תמשיך להיות פתוחה, אם יכובדו זכויותיה של איראן.

קריקטורה בעיתון באיראן.
קריקטורה בעיתון באיראן.

מסך עשן ?

בד בבד, ניכרת בשבועות האחרונים עליה בנפח הקריאות מצד אנשי דת בכירים באיראן וצמרת משה"מ להשמדתה של מדינת ישראל ברוח דברי המנהיג מ – 2016 שישראל תחדל להתקיים בעוד 25 שנים. יתכן כי סבב ההתלהמות מול ישראל נועד ליצור מעין מסך עשן לניהול מו"מ עם ארצות הברית ולחזרה, בתנאיה של איראן, להסכם הגרעין.

בכל מקרה החודש הקרוב, עד ה-7 בנובמבר מועד הכרסום הנוסף הצפוי במחויבות איראן להסכם הגרעין (העשרת אורניום לעשרים אחוז ואולי אף יותר !) , יש חלון זמנים לדיפלומטיה ולמאמץ אירופי לנסות, את מה שנכשלה עד כה לעשות, להבטיח פיצוי כלכלי לאיראן בגין הסנקציות האמריקניות או לחלופין להחזיר את וושינגטון לשולחן המשא ומתן. מדיניותה האזורית המתריסה של איראן (מול ישראל סעודיה, תימן, עיראק, סוריה) עשויה לכאורה להקשות על אירופה וארצות הברית לקדם את המו"מ מול איראן אך בעבר כבר הוכיחה אירופה כי היא מוכנה להתעלם מהפרות חוזרות ונשנות של זכויות האדם באיראן כמו גם פעילותה בתחום הטרור (כולל על אדמת אירופה !) למימוש הסכם הגרעין שבתורו מוביל להשקעות ולשיתוף פעולה כלכלי עם איראן. האחרונה מודעת היטב לדפוס פעולה אירופי זה ומנצלת אותו ואת חולשתה של ארצות הברית להשגת מקסימום רווחים בדרך לחידוש אפשרי של המו"מ על הסכם הגרעין.

"הסכם הגרעין נמצא היום ביחידה לטיפול נמרץ"

בהקשר זה, קבע עבאס עראקצ', סגן שה"ח האיראני ומשושביני הסכם הגרעין , בטקס לציון 30 שנה בשגרירות גרמניה בטהראן, כי "הסכם הגרעין נמצא היום ביחידה לטיפול נמרץ". לדבריו, כדי להצילו נדרש שיתוף פעולה בין איראן לבין ה5+1P, שיוכל "להפיל את חומות הסנקציות והמדיניות החד-צדדית של ארצות הברית, שהפכו לנשק בידיה נגד מדינות עצמאיות". לדבריו, איראן יחד עם מדינו אירופה, סין ורוסיה חתרו להשיג במהלך המו"מ הסכם מאוזן, אך עתה נוכח מדיניותה החד-צדדית של ארצות הברית הופר האיזון ואבד .