עבור לתוכן העמוד
Menu

ז'ריף: טראמפ לא ישיג הסכם טוב יותר ; המטבע האיראני ממשיך להתחזק לעומת הדולר

בראיון ל BBC אמר שר החוץ האיראני כי תמיכת אירופה בשימור הסכם הגרעין, למרות הלחץ האמריקני, הייתה טובה מהצפוי • הריאל ממשיך להתחזק

שה"ח האיראני, ג'ואד ז'ריף (Javad Zarif) שלל מכל וכל קיום שיחות עם ארצות הברית בטענה ש"אין כל ערובה" שנשיאה הבא של ארצות הברית ידבוק בכל הסכם שחתם קודמו. שה"ח האיראני, העושה בניו-יורק לרגל הכינוס הכללי של עצרת האו"ם, שב והבהיר כ איראן לא תיכנע לאיומים זרים ודחה את טענותיה של ארצות הברי לפיהן סנקציות כלכליות יאלצו את טהראן לפתוח מחדש את הסכם הגרעין מ -2015 .(Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) לדבריו, יש לנו מסמך בן 150 עמודים שכל מילה ומילה בו נדונה לא רק בין איראן לבין ארה"ב אלא גם עם שש מעצמות אחרות…מתוקף מעורבותי הארוכה בניסוח המסמך אני יכול להבטיח לנשיא טראמפ שארצות הברית לא תקבל הסכם טוב יותר".

לקריאה נוספת על המצב באיראן – לחץ כאן.

הוא הגדיר את הניסיונות האמריקניים האחרונים לקיים פגישות עם איראן כ"תעמולה" והוסיף, כי שום דבר אינו בלתי אפשרי אך התוצאה הצפויה של פגישת טראמפ-רוחאני תהיה photo opportunity בלבד.

בהקשר זה אמר ז'ריף בראיון ל BBC כי תמיכת אירופה בשימור הסכם הגרעין, למרות הלחץ האמריקני, הייתה טובה מהצפוי . הראיון התקיים לאחר הודעת האיחוד האירופי כי בכוונתו לכונן מנגנון כספי מיוחד שיאפשר לחברות לעקוף את הסנקציות ששב והטיל הנשיא טראמפ . שה"ח האיראני אמר כי ראש ממשלת בריטניה ונשיא צרפת ושאר המנהיגים הדגישו את מחויבותם ל JCPOA ולהבטיח ש"איראן תהנה מכל הדיבידנדים הכלכליים בעסקה". יחד עם זאת אמר ז'ריף, כי אין די בהתחייבויות בלבד וקרא לשותפותיה האירופאיות לתרגם את כוונותיהן למעשים ולמנגנונים שינטרלו את השפעות הסנקציות האנטי-איראניות שהטילה ארצות הברית. הוא הוסיף כי המבחן החשוב הבא לראות כיצד יוצקת אירופה תוכן למנגנונים אלה ו"אנו נהיה מעט יותר סבלניים".

עיתון איראני הבוקר על התחזקות הריאל לעומת הדולר
עיתון איראני הבוקר על התחזקות הריאל לעומת הדולר

במקביל, נמשכת התחזקות המטבע האיראני לעומת הדולר והנושא ממשיך לתפוס מקום מרכזי על סדר יומה של התקשורת האיראנית העולצת משמחה נוכח המגמה הנמשכת זה היום השני. גם ברשתות החברתית ממשיכה הסוגיה לתפוס מקום מרכזי. העיתון השמרני Farhikhtegan יצא מגדרו ושינה את עיצוב עמוד השער שלו בכותרת "משחקי הדולר" בו מוצגים האירועים שהובילו לתנודות בשער המטבע האיראני תוך חלוקת שבחים למדיניות הממשלה שהטיבה לתמרן את הכלכלה מבלי להתחשב בהשפעה חיצונית .

[1] https://twitter.com/HeppleAlan/status/1047398326893785088

[2] https://www.bbc.co.uk/news/av/world-middle-east-45726750/iran-s-zarif-eu-support-for-deal-better-than-expected

[3] https://www.presstv.com/Detail/2018/10/03/575903/Iran-JCPOA-EU-Javad-Zarif

[4] http://newspaper.fdn.ir/?nid=2599&pid=1&type=0