עבור לתוכן העמוד
Menu

ועידת ורשה: יום עצוב לפלסטינים

הועידת הייתה הישג מדיני לישראל ויום עצוב לרש"פ אשר רואה בה קנוניה לחיסול הבעיה הפלסטינית • יו"ר הרש"פ מהדק את הקשר עם סעודיה בתקווה שהיא תסייע לו לטרפד את התוכנית האמריקנית בתוקף היותה מנהיגת העולם הסוני

יום ה-14 בפברואר שבו התכנסה בורשה שבפולין "הועידה לשלום וביטחון במזה"ת" ביוזמת ממשל טראמפ היה "יום שחור" לפלסטינים.

הפלסטינים צפו בעיניים כלות על מרקעי הטלוויזיה בתמונותיו של ראש הממשלה נתניהו נפגש עם הנציגים הבכירים של מדינות ערב, אשר מחד גיסא מדברים גבוהה באמצעי התקשורת הערביים על יוזמת השלום הערבית, אך מאידך  גיסא, משתפים פעולה עם היוזמה האמריקנית להמיר את היוזמה הזו בתוכנית המדינית החדשה של הנשא טראמפ המכונה "עסקת המאה".

ביטוי לדברים האלה נתן ג'ראד קושנר, היועץ של הנשיא טראמפ אשר אמר במהלך הועידה: "יוזמת השלום הערבית הייתה מצויינת אך בסופו של דבר היא לא הביאה את השלום ולא הגיעה לשום דבר. אני מעודד כל אדם לשמור על ראש פתוח בחודשים הקרובים".

רוב מדינות ערב, להוציא מצרים ירדן והרש"פ שחתומות על הסכמים עם ישראל, הכירו למעשה בישראל כאשר אישרו בשנת 2002 בועידת הפסגה הערבית את יוזמת השלום הערבית שנולדה בסעודיה, אבל עכשיו הן השתמשו בתירוץ של הקמת הקואליציה המשותפת נגד איראן כדי להאיץ את תהליך הנורמליזציה עם ישראל ללא עכבות מיוחדות, נראה כי מנהיגי המשטרים הערביים רוצים להרגיל בהדרגה את העמים הערבים במזה"ת, באמצעות תמונות משותפות עם נציגי ישראל, כי ישראל היא עובדה קיימת במזרת התיכון שיש להשלים עמה.

התחושה בקרב ההנהגה הפלסטינית ברמאללה היא כי אי אפשר יותר להתעלם מנוכחות של נציגי 10 מדינות ערב ביחד עם נציגי ישראל בועידה שמשקפת את התקרבות המשטרים הערבים לישראל על חשבון הפלסטינים, הזעם ברמאללה הוא רב, הרש"פ החרימה את הועידה למרות שהוזמנה אליה וגינתה אותה והרש"פ חשה שהיא מבודדת ונתונה במצור כלכלי גדול מצד ארה"ב וישראל.

 

קונספירציה נגד הפלסטינים

 

בקרב בכירי הרש"פ יש קונסנזוס כי ועידת ורשה היתה קנוניה גדולה שמטרתה בראש ובראשונה לחסל את הבעיה הפלסטינית בצד ניסיון אמריקני להקים ברית צבאית ערבית ישראלית נגד ההתפשטות האיראנית במזה"ת.

מבחינת הפלסטינים, ועידת ורשה מסמלת את תחילת המאמצים האמריקנים ליישם את החלק הכלכלי של תוכנית "עסקת המאה" לאחר שממשל טראמפ נקט שורה של צעדים מדיניים כשהכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את שגרירות ארה"ב ואף הודיע כי הוריד את נושא ירושלים משולחן הדיונים.

כמו כן,מבחינתם, ממשל טראמפ ניסה לחסל את בעיית הפליטים באמצעות פגיעה באונר"א, קיצץ את הסיוע הכספי לרש"פ, סגר את משרדי אש"פ בוושינגטון ונתן "אור ירוק" לישראל להמשיך במפעל ההתנחלויות.

בכירים ברש"פ אומרים כי ממשל טראמפ מנסה כעת לנצל את הממון הרב של מדינות ערב כדי לקדם את "עסקת המאה" בניסיון להפוך את הבעיה הפלסטינית מבעיה פוליטית-לאומית לבעיה של שיפור תנאי החיים, צמצום האבטלה והקמת פרוייקטים לתעסוקה תחת פיקוחה של ישראל.

ברש"פ מבטלים את הסברי הממשל האמריקני כי מטרת ועידת ורשה הייתה להקים קואליציה נגד איראן, גורם בכיר ברש"פ אומר כי מדובר בתרגיל הטעיה אמריקני כדי להרחיק את ההתעניינות בבעיה הפלסטינית, למכור נשק אמריקני נוסף למדינות ערב כשבפועל יש ניסיון לחסל את הבעיה הפלסטינית.

לדבריו, זו הסיבה שהרש"פ החרימה את ועידת ורשה ולא השתתפה בה.

 

סעודיה-חבל ההצלה

 

נושא קידום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ יעלה שוב לסדר היום בסוף החודש כשהיועצים ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט יגיעו למספר מדינות ערביות במזה"ת כדי לדון עם מנהיגיהן בהיבטים הכלכליים של התוכנית האמריקנית החדשה שהממשל רוצה לממנה בכסף ערבי ולא בכסף אמריקני.

מבחינת הפלסטינים, סעודיה היא חבל ההצלה שבאמצעותו אפשר לטרפד את התוכנית האמריקנית מכיוון שסעודיה הינה מנהיגת העולם הסוני וגם אחת המדינות העשירות ביותר במזה"ת.

ברש"פ מרוצים מתוצאות הפגישות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עם ההנהגת הסעודית בדיוק ביום שבו התכנסה ועידת ורשה.

מחמוד עבאס נועד עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז ועם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שהיה, עד לפרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, המנוע שבאמצעותו ניסה ממשל טראמפ לקדם את "עסקת המאה" בעולם הערבי.

אמצעי התקשורת הסעודים הרשמיים בישרו בכותרות הראשיות כי בפגישות המלך ויורש עצר עם יו"ר הרש"פ הביעה סעודיה תמיכה מלאה בעמדה הפלסטינית בדבר הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה והיצמדות ליוזמת השלום הערבית.

העיתון "א-שרק אלאווסט", שהינו השופר הרשמי של המשטר הסעודי, פרסם ציטוטים ממה שאמר המלך סלמאן בפגישה עם מחמוד עבאס: " אנו תומכים ביוזמת השלום הערבית, אנחנו אתכם ונמשיך לעמוד לצדכם, עמדתנו כלפי הבעיה הפלסטינית היא קבועה ולא השתנתה, בכל המגעים הטלפונים וכשמגיעות אלינו משלחות זרות לממלכה אנו מדגישים זאת".

יום לאחר הפגישה של מחמוד עבאס עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז העבירה  סעודיה סכום של 60 מיליון דולר לקופת הרש"פ, מדובר בהשתתפות החודשית הקבועה של סעודיה במימון תקציב הרש"פ. הסכום שהועבר הוא עבור החודשים נובמבר ודצמבר של השנה שעברה ועבור חודש ינואר השנה.

יו"ר הרש"פ  מתכונן לקרב הגדול של טרפוד יוזמת הנשיא טראמפ והוא תולה תקוות גדולות בסעודיה מבחינה מדינית וכלכלית, הסיוע הכספי הסעודי לרש"פ חשוב מאוד שכן ארה"ב מפעילה לחץ כלכלי כבד על הרש"פ כדי לאלצה לנהל משא ומתן על "עסקת המאה", הלחצים עליה אמורים להתגבר בשבועות הקרובים.