עבור לתוכן העמוד
Menu

התרחבות יחסי הסחר בין תורכיה ואיראן ; קו הרכבת טהראן אנקרה ; אנקרה טהראן שב לפעול

תורכיה מביטה מזרחה ומשתפת פעולה עם טהראן במטרה להגדיל את אזור הסחר שלה וזאת בניגוד למטרת ארה"ב ל"לחץ מקסימלי" • קו הרכבת החדש חוזר לפעול לאחר ארבע שנים

נשיא איראן התקשר (11 אוגוסט) לעמיתו התורכי לרגל חג הקורבן  ואמר כי איראן מוכנה להדק את היחסים עם תורכיה  אותה הגדיר "חברה ומדינה אחות"[1]. ארדואן מצדו איחל לממשלת איראן ולאומה האיראנית חג שמח ואמר, כי "אנקרה מוכנה לקדם את היחסים עם טהראן בכל התחומים". ב-3 באוגוסט נפגשו ראש הלשכה של רוחאני השניים שוחחו על קידום הקשרים הכלכליים בין המדינות וסיכמו על ועידה משותפת בחודש ספטמבר השנה.

קו רכבת טהראן-אנקרה

במקביל להחלפת ברכות החג נדמה כי הצדדים גם לוקחים את ההצהרות לכיוון מעשי. בשבוע שעבר (8 אוגוסט) יצאה לדרכה, לאחר הקפאה של ארבע שנים, רכבת ישירה מטהראן דרך טבריז לאנקרה. באגם ואן על גבול איראן-תורכיה (הרכבת הגיע עד כה רק עד הגבול)  יחליפו הנוסעים רכבת וימשיכו ברכבת תורכית לאנקרה. קו הרכבת ישמש לקידום המסחר והתיירות בין שתי המדינות. קו הרכבת  יופעל לפי שעה אחת לשבוע וזמן הנסיעה יעמוד על כ 60 שעות. הקו יופעל מצד איראן על ידי Iran Railways ומצד תורכיה על ידי TCDD חברת הרכבות של תורכיה. הקו הושעה ביולי 2015 לאחר שמטען חבלה של המחתרת PKK פגע בקרון נוסעים ברכבת שנסעה מאנקרה לטהראן במחוז בינגול שבתורכיה.

בשאר אסד מסרב לסלוח לחמאס

עליה מתמדת בהיקפי הסחר

תורכיה היא אחת משותפות הסחר הגדולות של איראן והשתיים מקוות להגיע להיקף מסחר שנתי של 30 מיליארד דולר. באפריל 2018 חתמו שתי המדינות, למורת רוחה של ארצות הברית, על הסכם להחלפת מטבע זר שאפשר לבנקים בתורכיה ובאיראן לסחור ישירות בלירה תורכית וריאל איראני בניסיון להגביר את היקפי הסחר ביניהן. ההסכם יצר למעשה מכניזם לעקיפת הסנקציות האמריקניות לאחר פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין. תורכיה גם ממשיכה לקנות נפט איראני גולמי למרות פקיעתן במאי השנה של ההקלות (waivers) שהעניקה ארצות הברית לכמה מדינות (כוול תורכיה) על קניית נפט איראני ומתריסה בכך נגד מדיניות ארצות הברית. מדיניות זו היא בהמשך למדיניות אנקרה שהבהירה כי תמשיך לנהל יחסי מסחר עם איראן למרות הסנקציות ולא נראה כי ארדואן צפוי לשנות ממדיניותו זו לאור הלחץ האמריקני הצפוי.  פתיחת קו הרכבת  טהראן – אנקרה – שישמש גם למסחר בין שתי המדינות , תוך עקיפת הסנקציות, מהווה גורם נוסף למתיחות ביחסים בין וושינגטון לטהראן.

איראן, המנסה לאושש את כלכלתה לאור הלחץ של ארה"ב הגובר, מחפשת פרצות בחומת הסנקציות המתהדקת ורואה בתורכיה הזדמנות לייצוא ולייבוא סחורות (כולל אסורות) בשאיפה שזו לא תיכנע ללחץ האמריקני הגובר.

יחד עם זאת, למרות השיפור ביחסי הסחר ביניהן, את היחסים בין תורכיה (הסונית) לבין איראן (השיעית) , הטוענות להגמוניה אזורית והובלת העולם המוסלמי (ובכלל זאת בסוגיה הפלסטינית) , מלווה מתיחות מתמדת. לפי שעה לשתיים אינטרס לשמור על יחסים טובים בעיקר כדי לקדם אינטרסים כלכליים משותפים,  להתמודד עם האתגר האמריקני והכורדי ולנסות לגבש מדיניות משותפת שתאפשר לכל אחת מהן לקדם את יעדיה בסוריה. צפוי שגם בעתיד סוגיות המחלוקת ביניהן יעלו על פני השטח אך לפי שעה הן מעדיפות את השיפור ביחסים הכלכליים הנחוץ לשתיהן לאור המצוקה מבית.

תורכיה עם הפנים למזרח

בשנים האחרונות ולאור המתיחות והאכזבה מיחסיה עם אירופה מנסה אנקרה לגוון את קשריה המדיניים, הכלכליים והצבאיים ומסתכלת מזרחה. היחסים בין תורכיה לבין רוסיה השתפרו לאחר השפל אליהם הגיעו בעקבות הפלת המטוס הרוסי ב 2015. רוסיה היא שותפה חשובה של תורכיה בסקטור האנרגיה (למעלה ממחצית מהגז התורכי מיובא מרוסיה) ולאחרונה גם בתחום הרכש הצבאי.

כפועל יוצא, היחסים בין ארצות ברית לבין תורכיה נמצאים באחת מנקודות השפל שלהם כשעדין לא ברורות במלואן השלכות עסקת ה S-400  בין רוסיה לביו תורכיה ויחסי אנקרה-מוסקבה בכלל על עתיד יחסי תורכיה ארצות הברית ונאט"ו. זאת, בנוסף לאינטרסים המנוגדים שלהן במגוון סוגיות מרכזיות אחרות במזרח התיכון :  המדיניות בסוריה (בעיקר תמיכת ארצות הברית במיליציות כורדיות הקשורות ל   PKK והנלחמות בדעא"ש) , היחס לאיראן והמדיניות התורכית העוינת כלפי ישראל אך גם קשריה המתחממים של תורכיה עם סין.

רוסיה, תורכיה ואיראן צפויות לקיים פסגה בחודש הבא לדיון בהמשך האסטרטגיה של המדינות בסוריה, כחלק מתהליך אסטנה,  לאור מצב הלחימה שם ולבחון תוכניות לתחילת שיקום המדינה. רוסיה רואה באיראן ובתורכיה חלק חשוב ממארג האסטרטגי שלה במזרח התיכון בכלל ובסוריה בפרט ושותפות לציר מול ארצות הברית  .

 

https://www.tasnimnews.com/en/news/2019/08/12/2073952/iran-turkey-reaffirm-commitment-to-close-ties

 

 

[1] http://www.president.ir/en/110799