עבור לתוכן העמוד
Menu

התרגיל של עבאס: מצג שווא של הקמת מדינה

יו"ר הרש"פ מתכנן מהלך חדש של בחירות לפרלמנט של "מדינת פלסטין" בניגוד להסכמי אוסלו • המהלך נועד להעמיד את ישראל, ארה"ב וחמאס בפני עובדה מוגמרת וישראל חייבת להזהיר את הרש"פ כי היא מתנגדת למהלך ותמנע אותו

לפני כשבועיים עשה יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, תרגיל פוליטי לתנועת חמאס והודיע על פירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) הנשלט ברוב של שני שלישים ע"י ארגון חמאס מאז הבחירות לפרלמנט ב-2006.

את ההחלטה על הפירוק קיבל בית הדין החוקתי הפלסטיני שהוקם ע"י מחמוד עבאס ב-2016 ושחבריו מונו ע"י יו"ר הרש"פ ומשמשים כ"חותמת גומי" להחלטותיו.

עכשיו, מתכוון מחמוד עבאס לעשות תרגיל פוליטי חדש וללכת לבחירות חדשות לפרלמנט בלבד בתוך תקופה של 6 חודשים, עפ"י החלטת בית הדין החוקתי, ללא בחירות לנשיאות או למועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ).

בכך מבטיח מחמוד עבאס את הישארותו בתפקיד כיו"ר הרש"פ ללא בחירות. הוא נבחר לתפקיד בשנת 2005 ומאז הסתיימה תקופת כהונתו. בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה לא התקיימו בחירות והוא נותר על כסאו.

ד"ר מוחמד א-שתיה, חבר הועדה המרכזית של פת"ח, חשף ב-2 בדצמבר את מה שמסתתר מאחורי המהלך החדש של מחמוד עבאס.

לקריאה נוספת: 

לתת לזאב לשמור על הכבשה: בחירתו של נציג פלסטיני לתפקיד בבית הפלילי הבינלאומי

חמאס מאיים: סגירת מחסום רפיח תוביל לפיצוץ

בכינוס פוליטי בעיירה סלפית שבשומרום אמר ד"ר א-שתיה : " אנו הולכים  לבחירות לפרלמנט של "מדינת פלסטין" ולא לבחירות של מועצה מחוקקת של הרש"פ. 138 מדינות הכירו במדינת פלסטין ואי אפשר לדבר עוד על רשות מעבר".

המהלך החדש של מחמוד עבאס מנוגד להסכמי אוסלו, אין הסכמה ישראלית על הקמת מדינה פלסטינית בשטחים וההסכם מדבר רק על הקמת מועצה מחוקקת במקביל לרשות המבצעת שהיא הרש"פ.

יו"ר הרש"פ הודיע שלשום בנאום שנשא במוקאטעה ברמאללה לרגל יום השנה ה-54 להקמת תנועת פת"ח, כי הינחה כבר את ועדת הבחירות המרכזית להיערך לביצוע הבחירות לפרלמנט החדש.

במקביל למהלך הזה, מקדם יו"ר הרש"פ מהלך של הגדרה מחדש של היחסים בין הרש"פ לישראל בתחום המדיני, הביטחוני, הכלכלי והמשפטי בהתאם להחלטות המועצה המרכזית של אש"פ.

לפני כחודש וחצי שיגר מחמוד עבאס את חוסיין א-שיח', חבר המועצה המרכזית של פת"ח, ואת הגנרל מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי לפגישה עם שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן בדרישה כי ישראת תפתח מחדש את הסכם פאריז (הנספח הכלכלי של הסכמי אוסלו), אחרת תיאלץ הרש"פ לסגת מההסכם באורח חד צדדי מכיוון שמדובר בהסכם גרוע הפוגע בזכויות הכלכליות של הפלסטינים.

הנחת העבודה של מחמוד עבאס היא כי תנועת חמאס תדחה את מהלך הבחירות החדשות ל"פרלמנט המדינה הפלסטינית". חמאס כבר הודיעה בשבוע שעבר כי החלטת בית הדין החוקתי על פירוק המועצה המחוקקת איננה חוקית וכי היא מתכונת להמשיך ולקייים כרגיל את דיוני המועצה ברצועת עזה.

ההודעה של חמאס משרתת את כוונותיו של מחמוד עבאס, הוא יוכל להיתלות בה ולקיים את הבחירות החדשות לפרלמנט רק בשטחי הגדה ולהביא לבחירת פרלמנט חדש שיהווה "חותמת גומי" להחלטות הרש"פ וגם ליצור מצג שווא כי הרש"פ החלה לנקוט צעדים מעשיים לקראת הקמת מדינה פלסטינית.

יו"ר הרש"פ מנסה באמצעות המהלך הזה גם לקבוע עובדות חדשות בשטח לפני פרסום ההודעה על התוכנית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה".

מחמוד עבאס חושש כי התוכנית מדברת על הקמת מדינה פלסטינית ברצועת עזה בלבד ואוטונומיה בשטחי הגדה, לכן בחירות לפרלמנט של "מדינה פלסטינית" יכולות לחשק את הנשיא טראמפ, במקביל מתכנננים הפלסטינים לפנות למועצת הביטחון של האו"ם כדי שתכיר ברש"פ כחברה מלאה בארגון במעמד של מדינה.

השאלה מה מתכוונת ישראל לעשות נגד המהלך הזה שהינו הפרה חמורה של הסכם אוסלו, המהלך נמצא רק בתחילתו ואמור לקחת כמה חודשים, ישראל יכולה למנוע בכוח את קיום הבחירות בגדה מכיוון שהיא שולטת בה מבחינה ביטחונית.

ישראל חייבת להזהיר את מחמוד עבאס כבר עתה כי הוא רשאי לקיים רק בחירות למועצה המחוקקת של הרש"פ בהתאם להסכמים בין שני הצדדים ולא מהלך של בחירות חד צדדיות לפרלמנט של "מדינה פלסטינית" שאיננה קיימת על המפה.

סביר להניח כי אזהרה ישראלית תביא את מחמוד עבאס לשנות את תוכניתו מכיוון שהוא עלול לשלם מחיר כבד אם יחליט להתעמת עם ישראל.

 

 

.