עבור לתוכן העמוד
Menu

התרגיל של החמאס  

החמאס הסכים לתנאים של עבאס וזאת על מנת להוריד את הלחץ ממנו ממצרים • עבאס לעומת זאת יצטרך להחליט לפני הפגישה עם טראמפ האם האו משתף פעולה או לא
  • לחץ מצרי כבד על פתח' וחמאס לחזור להבנות על הפיוס
  • החמאס אמנם ביטל את ממשלת הצללים, אבל ימשיך לשלוט ברצועה
  • בין הפתח' לחמאס נותרו שאלות פתוחות רבות וסוגיות רבות משמעות לפתרון 

מצרים מפעילה לחצים כבדים על הנהגת חמאס ועל יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להגיע להסכם פיוס חדש וליישמו בשטח כדי לסיים את הפיצול בין הגדה לרצועה ולהקל על תושביה באמצעות הפסקת הסנקציות של הרש"פ נגד תושבי הרצועה.

ההנהגה החדשה של חמאס השוהה בקהיר, האריכה את שהותה במצרים בהתאם לבקשת המודיעין המצרי, בסוף השבוע שעבר הגיעה לקהיר משלחת של פתח' בראשות עזאם אלאחמד לאחר לחץ כבד שהפעילה מצרים על מחמוד עבאס.

המשלחת של פתח' נועדה לפגישה בת 8 שעות עם ראשי המודיעין המצרי שבסיומה נקטה הנהגת חמאס יוזמה ופרסמה הודעה מפתיעה כי היא מוכנה להיענות לתנאי של מחמוד עבאס, לפרק ללא שום תנאי את הועדה לניהול ענייני הרצועה ("ממשלת הצללים"), ולאפשר לממשלת רמאללה לפעול ברצועה. על ידי כך מקווה עבאס להיערך לבחירות כלליות ולאפשר פתיחה של משא ומתן להקמת ממשלת אחדות.

ההנהגה החדשה של חמאס גילתה פרגמטיות חסרת תקדים. היא גלגלה באלגנטיות את הכדור למגרשו של מחמוד עבאס, היא רצתה לרצות את מצרים ו"לחשוף את הפנים האמיתיות" של עבאס ולהראות כי הוא איננו רוצה באמת בפיוס לאומי ובחלוקת השלטון עמה.

מחמוד עבאס, שאמור להיפגש השבוע בניו יורק עם הנשיא טראמפ נמצא בבעיה גדולה, הרי הנשיא טראמפ הודיע בנאומו בועידת ריאד כי תנועת חמאס הינה "ארגון טרור", כיצד יגיע לפגישה עמו כשהוא מנהל תהליך פיוס עם חמאס? הרי רק לפני כשבועיים הצהיר בריש גלי, יחיא סינוואר, כי איראן היא התומכת הראשית שלו בכסף ובנשק.

אם יודיע מחמוד עבאס עכשיו על הסכמתו לפיוס עם חמאס הוא יספק תחמושת מצויינת לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שאמור להיפגש עם הנשיא טראמפ ולשאת נאום בעצרת הכללית של האו"ם.

השיחות בקהיר עדיין לא הסתיימו  והמודיעין המצרי ממשיך לנהל דיונים בנפרד עם משלחות חמאס ופת"ח וייתכן שינסה להפגיש בינהן.

מחמוד אלעאלול, סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פתח' הגיב בזהירות על הודעת חמאס ואמר שהסכמתה לפרק את הועדה לניהול ענייני הרצועה הינה חיובית אך באותה נשימה ציין שיש עוד נושאים רבים המחייבים הסכמה כמו פתיחת מעבר רפיח, פתרון סוגיית הפקידים ברצועה, הפיוס החברתי ועוד.

על פהרק עומדים סוגיות נוספות בין הפתח' לחמאס: סוגית גביית המיסים מתושבי הרצועה והעברתם אל תקציב הרשות, מימון רכישת הסולר לרצועה, שאלת הלשיטה במעברי הגבול ברפיח ושאלת הייצוג באש"ף. הסוגיה האחרונה חשובה מאוד לחמאס ולמעמדו ברשות.

צריך לזכור כי תנועת החמאס לא ויתרה על מטרתה האסטרטגית – השתלטות על שטחי הגדה , כפי שעשתה ברצועת עזה, והחלפת שלטון של מחמוד עבאס.

הסכמתה כעת לתנאיו של מחמוד עבאס הינה מהלך טקטי כדי לשפר את יחסיה עם מצרים, להקל את המצור ולחדש את אספקת החשמל, להביא להפסקת הסנקציות של הרש"פ נגד הרצועה ולהתחזק כלכלית.

גם הסכמתה שממשלת רמאללה תפעל ברצועה אין פירושה כי היא תפסיק לשלוט בעזה.

החמאס מוכן להתיר פעילות אזרחית לממשלתו של ראמי חמדאללה, אך לא תפרק את מנגנוני ביטחון הפנים שלה ולא את הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" ותמשיך לייצר רקטות ולחפור מנהרות.

אחד המכשולים העיקרים בדרך לפיוס בין פתח' לחמאס הוא ההבנות שאליהן הגיעו חמאס ומחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, בחסותה של מצרים.

על הפרק נותרה השאלה, מה יעלה  בגורלן? מצרים ויחיא סינוואר אינם מוכנים לביטול ההבנות שמחזקות בין היתר את מעמדו הפוליטי ואת כוחו ברצועה של מוחמד דחלאן. וגם השאלה הלא פחות חשובההאם מחמוד עבאס יהיה מוכן לבלוע את הצפרדע?

ניתן להעריך בזהירות כי מחמוד עבאס יחליט שלא להחליט. חמאס הכניסה אותו לפינה והעמידה אותו במבחן חשוב אך עבאס הוא פוליטיקאי ערמומי וממולח, הוא לא יסכים לשום פיוס מעשי לפחות עד לאחר פגישתו עם הנשיא טראמפ בשולי דיוני העצרת הכללית של האו"ם.

הוא ימשיך למשוך זמן ולפלרטט עם מצרים וחמאס כדי שלא להצטייר כסרבן הפיוס, אחר כך בוודאי יכנס את מוסדות פת"ח ואש"פ כדי לדון בהבנות שהושגו בין מצרים לחמאס.

הפתח' רוצה שהבסיס להבנות החדשות עם חמאס יהיה הסכם הפיוס שהושג בין פת"ח לחמאס בקהיר ב-2011,עד היום הושגו כבר בתיווך מצרי 3 הסכמי פיוס שלא החזיקו מעמד, לכן גם אם יושג הסכם חדש בין פתח' לחמאס אין שום ערבות ליישומו בפועל.