עבור לתוכן העמוד
Menu

התקרית שעוררה מתיחות בהר הבית

תקרית חמורה בהר הבית לאחר ששומרי הווקף מנעו משוטר ישראלי חובש כיפה לבצע בדיקה שגרתית במסגד כיפת הסלע •  המסגד נסגר לכמה שעות ונפתח מחדש לאחר התערבות של ממשלת ירדן

תקרית חמורה אירעה ביום שני בהר הבית שבעקבותיה נסגר מסגד כיפת הסלע בהר הבית לכמה שעות עד שנפתח מחדש בהתערבות ממשלת ירדן.

גורמים בווקף המוסלמי מסרו כי אתמול בבוקר הגיעו 2 שוטרים למסגד כיפת הסלע וביקשו לבצע את הבדיקה השגרתית היומית בתוך המסגד.

שומרי הווקף המוסלמי בפתח המסגד הבחינו כי אחד השוטרים חובש כיפה וביקשו ממנו להסיר אותה לפני הכניסה למסגד או ששוטר אחר שאיננו חובש כיפה יבצע במקומו את הבדיקה. השוטר סירב ואז נעלו שומרי הווקף את דלתות המסגד והתבצרו בתוכו ביחד עם המתפללים שהיו במקום, המסגד היה סגור בין השעות 11 בבוקר עד לשעה 3 אחה"צ ולא התקיימה בו תפילת הצהרים.

לקריאה נוספת:

גידול של 120 אחוז בביקורים בהר הבית

מאות מתפללים מוסלמים התקבצו סביב המסגד והתעמתו עם השוטרים שהקיפו אותו.

בינתיים, יצרו בכירי הווקף המוסלמי קשר עם ממשלת ירדן אשר פנתה למשרד החוץ הישראלי כדי למצוא פתרון למשבר. בסופו של דבר נכנסו כמה אנשי דת מוסלמים בכירים למסגד ושוחחו עם שומרי הווקף, כמה דקות אח"כ נכנס קצין משטרה ישראלי למסגד ודלתותיו נפתחו מחדש.

5 שומרי הווקף המוסלמי שנעלו את דלתות המסגד נעצרו לחקירה על ידי משטרת ירושלים.

הווקף האסלאמי טוען כי השיח' עומר אלכיסוואני  מנהל מסגד אלאקצא הוכה על ידי שוטרים ונלקח לטיפול בבית החולים אלמקאסד במזרח ירושלים.

האווירה בהר הבית היא מתוחה באופן קבוע בעקבות ביקורים של ישראלים באופן יומי במקום תחת אבטחה משטרתית.

הפסלטינים זועמים בעיקר על הביקורים של השר אורי אריאל  במקום ושל חבר הכנסת יהודה גליק.

הווקף המוסלמי מנהל מעקב צמוד אחרי הביקורים של אזרחים ישראלים בהר הבית ומתעד אותם, הוא טוען את הטענה השקרית  כי "מסגד אלאקצא בסכנה" וכי ישראל מתכוונת לבצע חלוקה של המסגד כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון.

יוסף אדעיס,שר ההקדשים ברש"פ גינה את התקרית במסגד כיפת הסלע שלדבריו פגעה ברגשות הדתיים של המוסלמים. הממשלה הפלסטינית פרסמה קריאה לממשלות המדינות הערביות והמוסלמיות להתערב בנעשה בהר הבית.

המשבר הסתיים בסופו של דבר אחרי התערבות של ממשלת ירדן.

עפ"י הסכם השלום בין ישראל לירדן מ-1994 לירדן יש מעמד מיוחד והיא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים, הרש"פ לא הייתה מעורבת במגעים לפתרון המשבר.

מאז הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה גברה המתיחות בהר הבית, הפלסטינים וירדן חוששים כי "עסקת המאה" של טראמפ תקבע כי הריבונות הישראלית במקום תימשך וכי ישלל מעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים.

ישראל איננה יכולה לוותר על ריבונותה בירושלים, נוכחות משטרת ישראל בהר הבית היא אחד מסמלי הריבונות הישראלית.

משטרת ירושלים תבוא בדברים עם הנהלת הווקף המוסלמי כדי להרגיע את האווירה ולמנוע חיכוכים בעתיד.

שוטרי משטרת ירושלים ימשיכו בבדיקות השגרתיות במסגדים כפי שהם עושים במשך שנים רבות, לא ברור עדיין אילו צעדים ינקטו נגד 5 שומרי הווקף שנעצרו.

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, הגיב על האירועים המתוחים בהר הבית ואמר: "מה שמתרחש שם הוא הפרת חוק ברורה של ישראל והתנהגות תוקפנית ומבזה. אנו דורשים מהקהילה הבינלאומית לחייב את ישראל לעצור את תוקפנותה נגד המקומות הקדושים לנוצרים ולמוסלמים"

בעקבות התקרית , השיח' עכרמה צברי ראש המועצה המוסלמית העליונה, אמר: "מסגד אלאקצא הוא של המוסלמים בלבד , לא ננהל עליו משא ומתן ולא נוותר על גרגר עפר ממנו".