עבור לתוכן העמוד
Menu

התפטרות חמדאללה: סערה בכוס מים

יו"ר הרש"פ שוקל להחליף את הממשלה הפלסטינית והעומד בראשה בממשלת אחדות כמהלך התרסה מול חמאס וחיזוק מעמדו של אש"פ • הפלגים הפלסטינים הודיעו כבר כי לא ישתתפו בממשלה,המהלך הוא שינוי קוסמטי וצעד נוסף  לחיזוק שלטון הדיקטטורה של מחמוד עבאס

אמצעי התקשורת הרשמים של הרש"פ והרשתות החברתיות שלה סוערים בימים האחרונים עקב ההמלצה של הועדה המרכזית של תנועת פת"ח להחליף את הממשלה הנוכחית בראשותו של ראמי חמדאללה להקים ממשלה חדשה, בהשתתפות כל הפלגים של אש"פ, כאילו מדובר באירוע משמעותי וחשוב בפוליטיקה הפלסטינית.

ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה הודיע בישיבה השבועית של הממשלה ב-29 בינואר כי הוא וחברי הממשלה הפקידו את התפטרותם בידי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך הממשלה תמשיך לתפקד עד הקמת ממשלה חדשה.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, המהלך שאותו יזם יו"ר הרש"פ נועד להתריס בפני חמאס כי הוא ואש"פ הינם המנהיגים האמיתיים של העם הפלסטיני, ולצורך חזיוק אש"פ ולהיערך לסיכול "עסקת המאה" של טראמפ באמצעות הקמת ממשלה מאוחדת.

עפ"י גורמים בפת"ח, הממשלה החדשה אמורה להיות "ממשלה של מדינה" ולציין את תום תקופת המעבר של הרש"פ למעמד של מדינה.

אולם, ברקע הדברים, קיימים גם לחצים אדירים שהפעילו בכירים בפת"ח על יו"ר עבאס לפטר את ראש הממשלה חמדאללה בעקבות התחזקות מעמדו במסגרת "קרב הירושה, על ראשות הרש"פ.

בחודשים האחרונים התחזק מעמדו של ראמי חמדאללה כמועמד פשרה לרשת בבוא היום את יו"ר הרש"פ נוכח היריבות בין בכירי פת"ח מחמוד אלעאלול, ג'בריל רג'וב והגנרל מאג'ד פרג'.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול הם אלה שממריצים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לפרק את הממשלה הנוכחית, להזרים בה דם חדש ולהעביר את ראמי חמדאללה מתפקידו.

ראמי חמדאללה מונה לתפקידו ב-ביוני 2013 ושנה אחר כך מונה לעמוד בראש ממשלת "ההסכמה" הפלסטינית בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בין פת"ח לחמאס.

חמדאללה מקורב לשני בניו של מחמוד עבאס וגם יו"ר הרש"פ מרוצה מתפקודו, ב-13 במרץ 2018 ניצל ראש הממשלה ראמי חמדאללה מניסיון התנקשות בחייו בעת שנכנס לרצועת עזה, מטען צד הופעל לעבר שיירה שבה  נסעה מכוניתו אך חייו ניצלו, הרש"פ האשימה את תנועת חמאס במעשה.

חמדאללה קיבל בהבנה את ההחלטה לפרק את הממשלה ולהקים ממשלה חדשה, הוא יודע כי מדובר בהחלטה של יו"ר הרש"פ שאין טעם להתנגד לה.

בקרב בכירי פת"ח יש הערכות שונות מי יהיה ראש הממשלה הבא, הדעה הרווחת היא כי יו"ר הרש"פ עשוי למנות את בכיר פת"ח, ד"ר מוחמד א-שתייה, שהינו כלכלן במקצועו, לתפקיד, הערכות אחרות מדברות על כך שמזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, צאיב עריקאת, ימונה לתפקיד או שמחמוד עבאס יטול על עצמו את המשימה.

עידן שלטונה של ממשלת חמדאללה מגיע לקיצו לאחר שמחמוד עבאס יזם את פירוק המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) הנשלטת ע"י חמאס, הפלגים הפלסטינים החברים באש"פ הודיעו כבר כי לא ישתתפו בממשלה החדשה ששואבת את הלגיטימיות שלה מהסכמי אוסלו, הסירוב של הפלגים היה צפוי מראש, מחמוד עבאס תכנן את המהלך היטב, עתה הוא יוכל להקים ממשלה חדשה על טהרת תנועת פת"ח.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יוזם גם מהלך של בחירות לפרלמנט. הוא יודע כי חמאס תחרים את הבחירות, דבר שיאפשר לו לבחור פרלמנט רק בשטחי הגדה שיהווה "חותמת גומי" למדיניותו.

יו"ר הרש"פ ממשיך לבצר את שלטונו, ב-28 בינואר הוא חתם על צו המורה להקפיא את ביצוע חוק הביטוח הלאומי החדש שהביא ב-4 החודשים האחרונים להפגנות ענק בערי הגדה. עבאס פועל לרכך את ההתנגדות העממית לשלטון הרש"פ ולנסות לרצות את ההמונים.

החלפת הממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה עלולה להתפרש כהפרה של תנועת פת"ח את הסכם הפיוס עם חמאס שכן היא הוקמה בהתאם להסכם הזה, הפלגים הפלסטינים כאמור מתנגדים להצטרף לממשלה חדשה שתוקם.

אין שום משמעות מיוחדת להחלפת הממשלה הפלסטינית בכל הקשור לגבי תהליך קבלת ההחלטות ברש"פ, כשם שאין שום משמעות מיוחדת להחלפת הממשלה בירדן או בכל מדינה ערבית אחרת, השליטים הערבים הדיקטטורים מנסים ליצור מראית עין של דמוקרטיה,שינוי והזרמת דם חדש, בפועל, הממשלות הערביות הן "חותמת גומי"  והן מבצעות את רצון השליט.