עבור לתוכן העמוד
Menu

התעוררות "האחים המוסלמים" במצרים?

ההפגנות במצרים הן הצלחה של תנועת "האחים המוסלמים" החותרת להפיל את שלטונו של הנשיא א-סיסי • התנועה הצליחה באמצעות פייק ניוז ובסיוע של קטאר וטורקיה להניע את הרחוב המצרי להיענות לקריאתו של הקבלן מוחמד עלי

ההפגנות במצרים בסוף השבוע שעבר הן תמרור אזהרה לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, הקריאה להפגנות יצאה מהקבלן המצרי מוחמד עלי שהאשים את הנשיא, רעיתו ובכירים בצמרת המצרית במעשי שחיתות, במצרים אומרים כי מדובר בקבלן פשוט, אך מי שניצל את המצב כדי להתסיס את הרחוב המצרי היא תנועת "האחים המוסלמים".

שיטת הפייק ניוז

תנועת "האחים המוסלמים" הצליחה חלקית בארגון הפגנות הרחוב נגד משטרו של הנשיא א-סיסי בעיקר בזכות אמצעי התקשורת של קטאר וטורקיה שנחלצו לסייע לה בגלל איבתם למצרים.

ערוץ הטלוויזיה "מכמלין", השייך לתנועת "האחים המוסלמים" ומשדר מטורקיה ניסה לשלהב את הרחוב המצרי לצאת להפגנות נגד הנשיא וגם ערוץ אלג'זירה המשדר מדוחא בירת קטאר.

עצם העובדה שהציבור המצרי שבר את "מחסום הפחד" ויצא להפגין בכיכרות נחשבת להישג של "האחים המוסלמים".

העיתון המצרי "אליום א-סאבע" הנחשב לשופר השלטון דיווח ב-21 בספטמבר כי תנועת "האחים המוסלמים" השתמשה בהונאה ברשתות החברתיות כדי להתסיס את הרחוב המצרי ופרסמה סרטונים של הפגנות משנת 2013.

בין היתר הופצה שמועה ברשתות החברתיות של "האחים המוסלמים" כי נהרג צעיר בשם אחמד אבו לילה מירי כוחות הביטחון של מצרים במחוז אלכסנדריה כדי להתסיס את הרחוב לצאת ולהפגין.

על פי הדיווח,תנועת "האחים המוסלמים" שפכה סכומי עתק על העסקתם של צוותים אלקטרוניים שעסקו בהפצת הפייק ניוז ברשתות החברתיות במהלך סוף השבוע שעבר.

ברור כי בשטח עצמו היו הפגנות נגד משטרו של הנשיא א-סיסי בקהיר, אלכסנדריה וכמה מערי השדה, אף היקפי ההפגנות היו קטנים בהרבה מאוד מהמידע שהפיצה תנועת "האחים המוסלמים" כי מדובר בהפגנות של מאות אלפי בני אדם.

מה שצריך להדאיג את הנשיא א-סיסי היא העובדה שתנועת "האחים המוסלמים" התעוררה מחדש והצליחה להביא מפגינים לכיכרות ובמיוחד לכיכר תחריר בקהיר הנחשב למקום שממנו יצאו ההפגנות שהפילו את שלטונו של הנשיא חוסני מובארכ.

פירוש הדבר כי מנגנוני הביטחון של מצרים לא הצליחו לדכא עד תום את תנועת "האחים המוסלמים" במצרים. הם  חיסלו את הדרג הבכיר ודרג הביניים של התנועה, רבים ממנהיגי התנועה נעצרו והועמדו לדין ועל חלקם אף נגזרו עונשי מוות, חלק אחר של ההנהגה נמלט לקטאר ולטורקיה וקיבל שם מקלט מדיני.

נראה כי מי שמסית את הרחוב נגד המשטר הוא הקאדר חדש של תנועת "האחים המוסלמים" בתיאום עם מנהיגי "האחים המוסלמים" בבתי הכלא במצרים ובטורקיה ובקטאר.

גורמים מצרים טוענים כי גם מתנגדיו של הנשיא א-סיסי בתוך הצבא שותפים לקריאות להפגנות.

האתר הקטארי "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-21 בספטמבר על קבוצה חדשה הנקראת "חזית קציני מצרים" הקשורה לגנרל סאמי ענאן,רמטכ"ל צבא מצרים לשעבר המרצה עונש של 10 שנות מאסר בכלא המצרי, שמעורבת בניסיונות להוציא את ההמונים לרחובות כדי להפיל את שלטונו של הנשיא א-סיסי.

הקבוצה פתחה דף פייסבוק שבו היא קוראת להפגנות נגד נשיא מצרים ומונה לה דובר בשם מחמוד רפאת, מקורבו של הגנרל סאמי ענאן.

למרות שהקבוצה מתיימרת לייצג קצינים בשירות פעיל בצבא המצרי, שלטונות מצרים מעריכים כי  תנועת "האחים המוסלמים" עומדת מאחוריה.

תמיכת הצבא

הנשיא עבד אלפתאח א-סיסי נהנה מתמיכת הצבא המצרי, דבר שמבטיח את המשך שליטתו במצרים.

אולם, גורמי האופוזיציה במצרים מדווחים על כרסום בתמיכה בנשיא א-סיסי בקרב מנגנוני הביטחון של המשטר וכי המשך המעצרים של המפגינים רק יחריף את מצבו של המשטר שאיבד את אמון העם.

המצב הכלכלי בתקופתו של הנשיא א-סיסי הורע, החוב החיצוני של מצרים גדל והתעצמה תופעת השחיתות של הנשיא א-סיסי וצמרת השלטון.

הדיכוי של המפלגות הפוליטיות במצרים יצר וואקום פוליטי שלתוכו נכנס הקבלן המצרי מוחמד עלי אשר הצליח להניע את הרחוב נגד המשטר באמצעות מכשיר טלפון סלולארי וסרטונים.

מדיניות "יד הברזל" של הנשיא הביאה למשבר חמור בתחום זכויות האדם, כך טוענים ארגוני זכויות אדם בעולם, אפילו הנשיא טראפ כינה לפני כשבוע, בדיוני ועידת ה-G-7  את הנשיא א-סיסי במילים "הדיקטטור המועדף עליי".

הנשיא א-סיסי הצליח ליצור מערכת יחסים טובה עם ישראל ועם סעודיה ואיחוד האמירויות שמסייעות לכלכלה המצרית. הוא תומך גם  במוחמד דחלאן, יועצו של שליט אבו דאבי, ורואה בו את יורשו של מחמוד עבאס, דחלאן נחשב לאויב מובהק של תנועת "האחים המוסלמים".

מעמדו האזורי של הנשיא א-סיסי איתן אבל המהלך החדש של תנועת "האחים המוסלמים" הוא מדאיג, למרות הממדים הקטנים של ההפגנות צריך להידלק אצלו "אור אדום" ועליו לטפל בתופעה עוד לפני יום שישי הבא שבו אמורות להתחדש ההפגנות בערים המרכזיות במצרים והן עלולות לתפוס תאוצה.

 

 

.