עבור לתוכן העמוד
Menu

התחזקות המטבע מול הדולר והתקפת הטילים בראש סדר היום האיראני

התקשורת באיראן חוגגת את התחזקות המטבע המקומי ואת שיגור הטילים לעבר מעוזי ארגון דאע"ש בסוריה

התקשורת האיראנית יוצאת מגדרה ומדווחת  בראש מהדורות  החדשות ובעמודים הראשונים של העיתונים על הפיחות הניכר בשער הדולר לעומת המטבע האיראני ועל תקיפת הטילים של משמרות המהפכה בסוריה . מאז אתמול (אוקטובר 1) הריאל האיראני הגיע לרמה של 120,000 לדולר לאחר שב-26 ספטמבר הוא עמד על  190,000 . גם ברשתות החברתיות באיראן ניכר עיסוק אינטנסיבי בסוגיה.

כותרות העיתונים באיראן כתבו ש"הדולר פרץ בדמעות". העיתון ג'ואן המקורב למשמרות המהפכה הציג את הדולר כליצן אך הזהיר שהתנודות החדות בו נועדו "להסיט את תשומת הלב מהשווקים ולגרום להמוני העם לבכות". העיתון "כיהאן", המשקף את דעותיו של מנהיג איראן כתב, כי הצניחה החדה בערך הדולר נובעת ממתקפת הטילים של משמרות המהפכה נגד  יעדים של המדינה האסלאמית בסוריה (ליל ה-30 ספטמבר – 1 אוקטובר), שתכננו את ההתקפה (22 ספטמבר)  על המצעד של משמרות המהפכה בעיר אהואז וגזר דין המוות שהוטל על כמה נאשמים בשחיתות כלכלית.

איראן מזרימה מיליונים לסוריה // לקריאה לחץ כאן.

אולטימטום איראני לאירופה // לקריאה לחץ כאן.

ברשתות החברתיות השתמשו בהשטאגים "נפילה חופשית של הדולר" ( #سقوط_دلار), "דולר" (#دلار) והשתבחו בהישגי המטבע איראני. במקביל, ניכר עיסוק נרחב ברשתות החברתיות גם בתקיפה משה"מ בסוריה תחת ההשטאגים "ענישה קשה" "נקמה קטלנית" (#انتقام_طاها )מנגד חלק מהגולשים לעגו לתקיפה וכינו אותה "אסון הטילים"  (#افتضاح_موشکی) בטענה שחלקם נפל בשטח איראן.

מרבית כלי התקשורת באיראן הדגישו, כי התקיפה  שבה וחשפה את יכולת הרתעה של איראן ואת עוצמתה באזור. רמטכ"ל צבא איראן מחמד באקרי אמר כי "מתקפת הטילים והמל"טים" היוותה רק את השלב הראשון והבטיח שיהיו עוד "שלבים של תגובה"[1]. מפקד כוח הטילים של משה"מ, אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר כי בפעולה שכונתה "התקיפה במחרם" (החודש הראשון בלוח השנה האסלאמי)  )  נורו 6 טילים בליסטיים לטווח בינוני ממערב איראן. חאג'יזאדה אמר כי הטרוריסטים "השתמשו בכדורים ואנחנו בטילים"[2]. על הטילים ששוגרו נכתב "מוות לישראל", "מוות לארצות הברית" ו"מוות לבית המלוכה הסעודי"[3]. לאחר התקיפה באהואז האשימה איראן את שלוש המדינות כי הן שעמדו מאחר הפעולה.

הכתובת על הטילים "מוות לישראל"
הכתובת על הטילים "מוות לישראל"

יצויין, כי שלושה ימים לפני התקיפה האיראנית בסוריה נטלה המדינה האסלאמית בפתח השבועון שלה ­-­­­­"אלנבאא"" (27 ספטמבר) אחריות ל"פעולה האיכותית" שבצעו אנשיה נגד מצעד חיילי משמרות המהפכה של איראן באהואז[4].

עיתון איראני המדווח על נטילת האחראיות של דעאש
עיתון דאעש לוקח אחראיות על הפיגוע באיראן

[1] https://www.presstv.com/Detail/2018/10/01/575792/IRGC-attack-Syria-first-phase

[2] https://www.presstv.com/Detail/2018/10/01/575785/Hajizadeh-IRGC-Ahvaz-Syria-terrorist-red-line

[3] https://twitter.com/Mahdiibakhtiari/status/1046607570746699777

[4] https://azelin.files.wordpress.com/2018/09/the-islamic-state-al-nabacc84_-newsletter-149.pdf