עבור לתוכן העמוד
Menu

התגובה האיראנית: בדרך לאיחוד הכוחות השיעים נגד ארה"ב

מבצע "השאהיד סולימאני" החל • איראן החלה בביצוע תוכנית הנקמה שלה על חיסולו של קאסם סולימאני ותקפה בסיסים אמריקנים בעיראק • איראן מתכננת להקים ברית חדשה של כל המליציות הנאמנות לה במזה"ת כדי להביא לסיום הנוכחות האמריקנית באזור באמצעות מלחמת התשה

חמישה ימים לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ועוד לפני שהוא נקבר בעיר מולדתו כרמאן, פתחה איראן בביצוע תוכנית הנקמה שלה המכונה "השהיד סולימאני" נגד ארה"ב.

נראה כי הלחץ העממי ברחוב האיראני השפיע על ההנהגה האיראנית והיא מיהרה להגיב מהר מן הצפוי במעין "הפגנת שרירים" ראשונית.

רחוקים מן המטרה: אותרו שרידי טילים איראנים בצפון עיראק

איראן שיגרה 35 טילים בליסטיים לטווח בינוני מסוג "פאתח 313" לעבר 2 בסיסים אמריקנים בעיראק, בסיס "עין אלאסד" ובסיס ארביל.

בהודעת "משמרות המהפכה" האיראניים נמסר כי "אנחנו לא רואים בשום אופן כי הישות הציונית (ישראל) נפרדת מהממשל האמריקני בפשעים הללו, אנחנו מזהירים את השטן הגדול (ארה"ב) מפני כל פעולה או מבצע מצידו, הם יענו בתגובה יותר מוחצת ויותר כואבת".

סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" מסרה מפי גורמים יודעי דבר כי אם ארה"ב תגיב על ההתקפה האיראנית, יתקוף ארגון חזבאללה את ישראל.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף אמר כי איראן איננה שואפת להסלמה אבל נגן על עצמנו מפני כל תוקפנות.

איראן ממתינה לראות אם תהייה תגובה אמריקנית על ההתקפה, עד כה ארה"ב לא הגיבה על ההתקפה, הנשיא טראמפ קיים התיעצויות עם שרי החוץ וההגנה ועם המועצה לביטחון לאומי וימסור הצהרה בהמשך.

מפקד "משמרות המהפכה" באיראן, חוסיין סלאמי, אמר הלילה כי "מתקפת הטילים האיראנית על מטרות אמריקניות בעיראק הייתה הצעד הראשון, טהרן לא תחוס על האמריקנים".

ב"משמרות המהפכה" אומרים כי לא יהססו לתקוף מדינות נוספות באזור אם ארה"ב תגיב על ההתקפה האיראנית.

רוחאני: "קטעתם את היד של סולימאני, תיקטע הרגל שלכם באזור"

האם ארה"ב תיסוג מעיראק?

ארה"ב מכחישה רשמית כי בכוונתה להסיג את חייליה מעיראק,  המכתב האמריקני שנשלח "בטעות" לממשל העיראקי על הכוונה לסגת משטח המדינה מתפרש עכשיו כ"ספין" אמריקני שנועד להפחיד את ממשלת עיראק או כבלבול וחוסר תיאום בצמרת האמריקנית שאחראית על הטיפול בעיראק, הנשיא טראמפ כבר הודיע בתגובה על החלטת הפרלמנט העיראקי בדבר ביטול הנוכחות של הכוחות הזרים במדינה כי הוא יטיל סנקציות קשות על עיראק וידרוש פיצוי על מילארדי הדולרים שארה"ב השקיעה בעיראק מאז 2014.

ככל הנראה,הנשיא טראמפ לא יסיג את כוחות צבא ארה"ב מעיראק כעת כדי שלא לתת לאיראנים ניצחון אך נראה כי מפקדת הצבא האמריקני תיאלץ לבצע שינויים בפריסת הצבא האמריקני בעיראק כדי לצמצם את הפגיעות בחיילים, איראן מתכוונת לפתוח, באמצעות המליציות השיעיות הכפופות למרותה בעיראק במלחמת התשה נגד חיילי צבא ארה"ב כדי לגרשם בכוח.

יציאת 5000 חיילי צבא ארה"ב מעיראק תאפשר לאיראן להשתלט על עיראק באמצעות המליציות הנאמנות לה וכך היא תוכל לאיים גם משטח עיראק על מדינות המפרץ.

האיראנים ינצלו זאת גם כדי להגביר את העברת אמצעי הלחימה, דרך הגשר היבשתי החדש שהקים קאסם סולימאני באזור קאים-אלבוכמאל בגבול סוריה עיראק, לסוריה ולחזבאללה בלבנון.

איש הדת השיעי הבכיר בעיראק, מוקתדא סדר, שבעבר הקים מליציה נגד ארה"ב הנקראת "צבא אלמהדי" הורה על הקמתה מחדש, הוא קרא ב-6 בינואר לסגור את שגרירות ארה"ב בבגדאד ולסלק את חיילי ארה"ב מעיראק באופן משפיל ולבטל את ההסכם הביטחוני בין ארה"ב לממשלת עיראק.

האם איראן מאותת – זו לא התגובה האחרונה ושולחת איום נוסף לעבר ישראל

מלחמת התשה

הנחת העבודה האיראנית היא שמלחמת התשה נגד הנוכחות האמריקנית במזה"ת יכולה להימשך זמן רב, היא  לא תביא לפתיחת מלחמה כוללת עם ארה"ב והנשיא טראמפ יתקשה להתמודד עמה, מלחמה כזו תשחוק להערכתם את מעמדו הפוליטי של הנשיא טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות במיוחד אם יתחילו להגיע לארה"ב ארונות מתים של חיילים אמריקנים.

על פי גורמים עיראקים, איראן עומדת להקים ברית של כל המליציות הנאמנות לה במזה"ת שתיקרא "ברית ההתנגדות הבינלאומית" (תחאלוף אלמוקאוומה א-דוולי-בערבית) כדי שיפגעו בנוכחות האמריקנית ובאינטרסים של ארה"ב ובנות בריתה במדינות ערב, עיראק אמורה להפוך, מבחינת האיראנים, לזירה העיקרית של מלחמת ההתשה החדשה.

השגרירות האמריקנית בבגדאד והבסיסים האמריקנים בעיראק יהפכו למטרות עבור המליציות הפרו איראניות בעיראק, ותתחיל פעילות  תקיפה של הבסיסים בטילים בליסטיים, רקטות, מארבים נגד כלי רכב צבאיים אמריקנים הנעים על הצירים ופיגועי התאבדות על מתחמים אמריקנים, גם בתוך בסיסי הצבא העיראקי, הכל בשם הנקמה על חיסולם של קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מוהנדס סגן ראש המליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

ארה"ב יכולה להילחם בכוונות האיראניות לפתוח במלחמת התשה נגדה, היא יכולה להכריז על  איראן,עיראק ולבנון כ "מדינות תומכות טרור" ולהטיל עליהן סנקציות כבדות, היא יכולה גם להכריז על כל המליציות הפרו איראניות כ "ארגוני טרור" ולקבל גם לגיטימציה מהאו"ם לפעול נגדן.

ערעור הכלכלה של המדינות הנותנות חסות למליציות הפרו איראניות באמצעות סנקציות כבדות שיפגעו בכלכלה שלהן עשוי להיות כלי יעיל לסכל את כוונות איראן.

איראן מאיימת באמצעות שלוחותיה במזרח התיכון על כל הבסיסים האמריקנים במזה"ת, לארה"ב יש בסיסים בסוריה ובירדן וגם באזור תאנף בגבול סוריה עיראק,שם היא יכולה להתמודד ביעילות נגד כל פעולת טרור היזומה על ידי איראן.

במדינות כמו כווית, קטאר וסעודיה יש גורמי ביטחון מקומיים יעילים שכבר לכדו בעבר חוליות טרור איראניות,יתכן כי הבעיה של האמריקנים תהייה בעיקר בעיראק.

ארה"ב לא יכולה להפסיק את המלחמה בדאע"ש בעיראק, אבל היא יכולה להמשיך את המלחמה נגד דאע"ש גם מבסיסיה מחוץ לעיראק באמצעות התקפות אוויריות ופשיטות קומנדו, הנוכחות של דאע"ש בעיראק איננה רק בעיה של האמריקנים, משם מתוכננות גם פעולות טרור נגד מדינות אירופה וגם הן יצטרכו לפעול מול ממשלת עיראק בעניין זה.